Handvaten voor weldoordachte e-mailmarketing
Florence Roosendaal
& Bart Jacobs
Be Bold

Handvaten voor weldoordachte e-mailmarketing

Praktijck

Waarom leest u de ene e-mail wel, terwijl u de andere verwijdert zonder hem zelfs te openen? E-mail is nog steeds één van de meest gebruikte en efficiënte media om met klanten of prospecten in dialoog te gaan en een relatie uit te bouwen. Het laat u toe de juiste boodschap, aan de juiste persoon op het juiste moment te sturen. Als u het goed aanpakt tenminste. Om te voorkomen dat uw commerciële e-mails onverbiddellijk naar de prullenbak verbannen worden of in de spambox terechtkomen, is een inbound aanpak nodig.

Win vertrouwen via inbound

Feit is dat steeds meer mensen eerst online informatie zoeken alvorens een aankoop te doen. Als bedrijf moet u er dus voor zorgen dat u online gevonden wordt. Door interessante informatie te verstrekken, door te luisteren en relevante antwoorden te geven op de vragen waar mensen mee zitten. Op die manier bouwt u als merk vertrouwen op. In vakjargon spreken we van inbound marketing. De focus ligt daarbij niet langer op het verhaal van uw bedrijf, maar op wat uw potentiële klanten willen weten. 

Strategische denkoefening

Uw website scoort hoger in ranking via goede SEO (search engine optimalisation) én door waardevolle content aan te bieden. Dat kan via een blog, nieuwsbrief, ­sociale media, video, brochures, ... In ruil daarvoor vraagt u een klein stukje informatie van de potentiële klant, zoals zijn naam en e-mailadres.

De praktijk wijst namelijk uit dat veel geïnteresseerden niet onmiddellijk een product of dienst online zullen kopen. En dan wordt e-mailmarketing interessant. U kunt dat manueel aanpakken, via een eenvoudige e-mailtool of geavanceerd werken via marketing automation. Met dat laatste zet u een automatische stroom van e-mails op, aangepast aan het online gedrag van (potentiële) klanten. Bijkomend voordeel is dat u elke stap kunt meten en analyseren en dus ook kunt bijsturen waar nodig. Iets wat uw omzet alleen maar ten goede komt. Welke aanpak u ook kiest, het is best om eerst een aantal strategische vragen te beantwoorden. Wie is uw doelgroep? Wat wilt u dat ze doen? Zijn ze hun probleem nog aan het scherpstellen of zoeken ze al een concrete oplossing? En wat wilt u als bedrijf bereiken met de mailing? 

Aandachtspunten

Een tweede belangrijk element is de onderwerpregel. Wist u dat u amper 3 à 5 seconden heeft om de lezer te overhalen om uw e-mail open te klikken? Wees dus kort, duidelijk en zet het voordeel in de verf. Controleer of de onderwerp­regel ook op een mobiel toestel correct getoond wordt. Beperk u daarom tot 50 karakters. Oprecht zijn moet, grappig zijn mag. Personaliseer indien mogelijk en gebruik actieve taal. Vermijd uitroeptekens en hoofdletters. Test zaken uit via een A/B test.

Een derde gouden tip: ga voor een prikkelende preheader. De preheader is het zinnetje dat vlak onder de onderwerpregel verschijnt. Het is de ideale plek om nog meer interesse te wekken en de lezer te triggeren. Schenk daar voldoende aandacht aan en voorkom dat het een lange afgekapte zin is. Zet de belangrijkste informatie vooraan en beperk u tot 100 karakters.

Deze expertise werd aangeboden door Be Bold

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels