Elien Defraeije
Elien Defraeije Stercke vrouwen

Elien Defraeije

Stercke Vrouw

Elien Defraeije startte in 2012 als freelancer om drie jaar later haar marketing- en communicatieskills breder te trekken en een eigen kantoor uit de grond te stampen. Intussen staan er 6 FTE’s op de payroll van Cre@ctiv en wordt Elien gesterkt door een keur van freelance copywriters, fotografen en videomarketeers.

Het was wel een bumpy ride, maar uiteindelijk is alles goed gekomen”, steekt Elien Defraeije van wal. “In onze sector zijn er heel wat pieken. Met het Autosalon of Batibouw schiet iedereen plots wakker en moeten we bergen verzetten. Onze klanten? Dat gaat heel breed. Van lokale bedrijven in en rond Mechelen tot multinationals zoals Metabo. We zijn er in principe voor iedereen die marketing serieus neemt. En we begeleiden stap voor stap. Van een nieuwe website of een online campagne tot totaalprojecten inclusief strategische oefeningen. Ik ben tegenwoordig vooral bezig met strategie, prospectie en workshops.”
Trots?“Ja, toch wel, maar ik ben wel van het principe dat alles altijd beter kan. Dat is me ook met de paplepel ingegeven. Het ondernemerschap zit ook in de genen. Mijn vader importeert en verdeelt sanitaire producten in de Benelux. Vroeger dacht ik altijd dat ik zijn bedrijf zou overnemen, maar dat is uiteindelijk anders uitgedraaid. Intussen zit mijn moeder ook mee in Cre@ctiv. Zij begeleidde jaren bedrijven via allerhande coachingprojecten, maar heeft zo’n twee jaar geleden haar veilige schip verlaten om de groei hier te versnellen. En mijn grootvader is ook ontzettend trots op mijn carrière. Hij heeft de naam Cre@ctiv
jaren geleden gebruikt voor zijn marketingbedrijf. In die tijd was marketing wel iets helemaal anders. Uiteraard is hij fier dat ik zijn naam nu blijf gebruiken. Hij komt hier af en toe zitten en in stilte kijken wat we doen. Heerlijk vind ik dat!”

Stercktes?“Ik bloei helemaal open tijdens strategische en creatieve projecten. Ik hou er bijvoorbeeld ontzettend van om te brainstormen en dingen aan elkaar te linken. Surprise Your Pet is een goed voorbeeld. Dat startte met een ideetje hier op kantoor en intussen draait onze eigen webshop een positief resultaat. We hebben het intern van a tot z uitgewerkt. Eén van onze medewerkers is er bijna halftijds mee bezig. Mijn werk-privébalans? Die is redelijk evenwichtig, denk ik. Omdat ik me ook op dat vlak laat begeleiden. Als jonge mama is er niet zo heel veel tijd meer voor hobby’s. Ik geniet van koken, wandelen, een boek lezen in bad of tijd spenderen met vrienden en familieleden.”

Werkpunten?“Minder chaotisch zijn! Planning en structuur zijn de grootste werkpunten. Bovendien ga ik soms te snel. Mijn ideeën komen van allerlei kanten en dan moet ik vertragen om de rest van het team mee te krijgen.”

Sterck voorbeeld?“Simon Sinek en Seth Godin. Daar kijk ik echt naar op. En ook naar ondernemers die authentiek zijn. Bij mijn grootmoeder hing vroeger de spreuk ‘I don’t do fashion, I AM fashion’ van Coco Chanel. Ik vond dat altijd grappig, tot ik het later pas echt begreep. Het belangrijkste in de wereld is simpelweg om jezelf te kunnen zijn.”

I don’t do fashion, I AM fashion

Tips voor starters?“Durf te vragen. Win advies in bij andere ondernemers over allerlei onderwerpen: van subsidies en belastingen tot de eigenschappen van een goede boekhouder. En leer om oprecht te luisteren. Ook tijdens een netwerkevent. Dat kan erg veel inspiratie en nieuwe ideeën opleveren.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels