Icoon heruitgevonden
Kristof Legein
& Nik Bosmans
Land Rover Defender
110 D250 HSE

Icoon heruitgevonden

De Test - Land Rover Defender 110 D250 HSE

Het woord 'iconisch' mag niet te lichtzinnig gebruikt worden. Maar als het over de Land Rover Defender gaat, zal geen enkele autoliefhebber deze eretitel in twijfel trekken. Van de Britse terreinwagen die binnenkort 75 jaar wordt, staat een volledig nieuwe generatie in de showrooms. Kristof Legein, onze testrijder-voor-één-dag, beschikt over een oud en een nieuw model Defender. De geknipte persoon om voor STERCK de vergelijking te maken.

Landrover_Kristof_Legein_TW_Studio_Interiors

Kristof Legein heeft iets met Land Rover. Hij rijdt al zijn hele leven met terreinwagens van het Britse merk, met een uitgesproken voorliefde voor de Defender. Die oerklassieker gaat al sinds 1947 mee en is sinds vorig jaar volledig vernieuwd. Maar wat maakt de Defender nu zo bijzonder? “Dat is iets gevoelsmatig. Ik ben een anglofiel, en hou van die Britse cultuur. De Land Rover Defender is misschien niet de perfecte wagen, maar hij is gebouwd om er echt iets mee te doen. En hij beantwoordt tot op de dag van vandaag helemaal aan die verwachtingen. Offroad is de Defender helemaal in zijn element, maar je kan hem tegelijk ook prima in het dagelijks verkeer gebruiken. En hij is na al die jaren totaal niet achterhaald. Dat maakt hem voor mij iconisch. De Britten zouden de Britten niet zijn om snel iets aan de wagen te veranderen. Ze hebben er heel lang mee gewacht. De echte Land Rover-fans zijn ook geen gemakkelijke klanten (lacht). Te veel veranderen zou niet goed zijn. Dat is net de kracht van het merk.”

Landrover_Defender

Landrover_Defender

Landrover_Defender

Moderne interpretatie

“De nieuwste Land Rover behoudt het klassieke Defender-silhouet maar met een moderne interpretatie,” legt Michel Sterckx, salesverantwoordelijke bij Jaguar Land Rover Peeters Herentals uit. “Hij heeft nog steeds die gekende algemene vorm, de afgeschuinde daklijn, de alpineruiten, de zijdelings openende kofferdeur en het op de achterkant gemonteerde reservewiel. Tegelijk injecteerden de ontwerpers een element van fun en moderniteit in het design. Zo blijft de terreinwagen een vertrouwd gezicht met een 21ste-eeuwse uitstraling.”

Kristof_Legein_TW_Studio_Interiors TW-Studio Interiors

Naast activiteiten in de productie en export van meubels is Kristof Legein eigenaar en mede-zaakvoerder van TW-Studio Interiors. Het bedrijf heeft 20 jaar ervaring in hoogwaardig binnen- en buitenschrijnwerk, in alle mogelijke vormen en stijlen. TW-Studio Interiors realiseert projecten in heel België en het buitenland. Van totale renovatie tot nieuwbouw met focus op (vooral) karaktervolle woningen.

De nieuw Defender rust op het D7-platform waar ook de grootste Range Rovers en de Land Rover Discovery op gebouwd zijn, maar voor de rest is elk onderdeel nieuw. Kristof Legein: “Land Rover heeft dat echt heel goed gedaan. Ze hebben de designelementen behouden maar de wagen tegelijk volgestouwd met allerhande technologische snufjes waardoor de Defender in principe opnieuw 70 jaar kan meegaan (lacht). Ik vind het zeer geslaagd. De nieuwe Defender heeft zelfs nog betere terreincapaciteiten dan het vorige model en is tegelijk praktischer en meer luxueus. Mijn oude Defender zal ik nooit wegdoen. Het is altijd een beetje werken als je met die wagen rijdt. Maar als je daar liefde voor hebt, dan doe je dat met alle plezier. Het nieuwe model kan je nog veel gemakkelijker elke dag gebruiken.” 

Comfortabel rijgedrag

Wat zijn de grootste verschillen tussen het oude en het nieuwe model op vlak van comfort en rijgedrag? “De ruimte in de auto is sterk toegenomen,” legt Michel Sterckx uit. “De lange Defender 110 heeft ook standaard luchtvering, waardoor de wagen een heel zachte wegligging heeft. Dat zorgt voor een comfortabel gevoel. Ook op ruwer offroadterrein geeft die luchtvering een extra dimensie. De automatische versnellingsbak is standaard, en de geluidsisolatie is prima. Ook de zitpositie is nog fel verbeterd. Je zit heel hoog, zowel de mensen vooraan als de passagiers op de achterbank.” 

De nieuwe Defender heeft nog betere terreincapaciteiten en is tegelijk praktischer en meer luxueus.

Kristof Legein: “Ik kan de vergelijking wel een beetje maken omdat ik de verschillende modellen gehad heb, en de nieuwe Defender rijdt naar mijn gevoel even goed als de Range Rovers en de Land Rover Discovery. De nieuwe software en het infotainmentsysteem met de verschillende camera’s vind ik trouwens indrukwekkend. Daar hebben ze echt werk van gemaakt. De wagen is helemaal futureproof. De connectiviteit is uitstekend, je kan de apps ook op je telefoon gebruiken … Dat is een heel verschil met vroeger. De kinderen kunnen in elke hoek van de wagen hun devices inpluggen. Dat vinden ze geweldig. Ook de ergonomie vind ik vermeldenswaardig. Het is een heel open, aangenaam interieur en toch zijn de robuuste karaktertrekken en stijlelementen uit het rijke verleden van de Defender erin terug te vinden. Erg geslaagd.” 

Landrover_Defender

Motorisering

De nieuwe Defender van Kristof Legein is uitgerust met een viercilinder dieselmotor, goed voor 249 pk. Een nog krachtigere zescilinder-drieliter-diesel is voor volgend jaar voorzien. Hoort die laatste krachtbron niet bij een potig terreinvoertuig zoals de Defender? “Goh, dat is de eeuwige discussie,” zegt Kristof Legein. “Als je los van Land Rover naar de andere autofabrikanten kijkt, dan zie je overal een downsizing van de motoren om aan de nieuwe uitstootnormen te voldoen. Ik ervaar de viercilinder zeker als krachtig genoeg. Het vermogen volstaat ruimschoots. Er is trouwens ook een lichtere versie van 200 pk. Een Land Rover is in mijn ogen niet de wagen om snel mee te rijden. Maar dat is persoonlijk. Je kan het wel doen als je het wil hoor. Dat is zeker geen probleem.”

Michel Sterckx: “In het voorjaar van 2021 komt er een plug-inhybride in het gamma, gebaseerd op de viercilinder-benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Ook voor de andere modellen van Range Rover en Land Rover wordt een elektrificatieprogramma uitgerold in de komende tijd.” 

Nik_Bosmans_Jaguar_Land_Rover_Peeters Jaguar Land Rover Peeters

Jaguar Land Rover Peeters heeft sinds 1977 Jaguar in het aanbod en sinds 1986 Land Rover. Een aantal jaar geleden heeft Michael Peeters zijn te vroeg gestorven vader Walter Peeters opgevolgd. Nik Bosmans is merkverantwoordelijke. “We streven altijd naar service op maat en stralen die typische Kempische hartelijkheid uit. Onze jarenlange ervaring en persoonlijke aanpak staan gerant voor kwaliteit en service op maat. Daarom is en blijft Jaguar Land Rover Herentals de voorkeurgarage van vele trouwe klanten.

Tot zeven zitplaatsen

Eén van de leuke features van de Land Rover Defender is de transmissiebediening op het dashboard die het mogelijk maakt om tussen de twee voorstoelen een extra jumpseat te plaatsen, net zoals in de oorspronkelijke Land Rover Series. Daardoor is het mogelijk een om Defender te bestellen met vijf, zes of zeven zetels. De nieuwe Defender zet ook – net zoals in het verleden – sterk in op beleving en outdoor lifestyle met een waslijst aan mogelijke accessoires. “Daar is goed over nagedacht,” zegt Kristof Legein. “Dat gaat van ladders tot koffers aan de zijkant … Geen enkele Defender is dezelfde. Iedereen kan naar hartenlust zijn wagen personaliseren en heel wat mensen doen dat ook.”

Dan rest er Kristof Legein enkel de moeilijke keuze met welke Defender hij ’s morgens op pad gaat. Het oude model of het nieuwe? “Uiteraard rij ik nu het meest met het nieuwe,” lacht Kristof Legein. “Maar minstens een week in de maand gebruik ik toch ook mijn vorige Defender. Het is gewoon te fijn om dat niet te doen.”

 Landrover_Defender

Land Rover Defender
110 D250 HSE

Bevindingen

De nieuwe Defender slaagt erin zijn karakter te behouden, maar is op alle vlakken mee met de technologie en het comfort van deze tijd.

Terreincapaciteiten én praktische bruikbaarheid zijn verbeterd.

Haast oneindig personaliseerbaar én te verkrijgen met vijf, zes of zeven zitplaatsen.

  • Verbruik gemengd: 7,6/100 km
  • CO2-uitstoot: 200g/km
  • 0 tot 100 km/u: 8,3 sec
  • Vermogen Kw/pk: 183/249
  • Emissienorm: I2
  • Afmetingen(mm): 5018(l) 1996(b) 1967(h)
  • Gewicht(kg): 2248
  • Inhoud kofferruimte: 786l
  • Basisprijs: 61.900 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels