Welke impact maakt de huisstijl van je bedrijf op jouw klant?
Team Bright Square Bright Square

Welke impact maakt de huisstijl van je bedrijf op jouw klant?

Verhaal - Peeters - Bright Square

Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Stel dat je een advocaat nodig hebt en je bezoekt enkele websites. Op basis waarvan kies je dan de advocaat waar je contact mee opneemt? Uiteraard op basis van de inhoud, maar zeker ook op basis van het visuele aspect van de site. Het uiterlijke speelt meer dan we beseffen mee in de beslissing van potentiële klanten. Als het er fris, modern en aantrekkelijk uitziet, dan is al een grote stap richting contact gezet.

Zijn er nog andere redenen om een huisstijl te laten maken?

Een huisstijl heeft alles met identiteit en waarden te maken. Klanten en prospects moeten zich herkennen in jouw merk. Daar heb je de juiste kleuren en vormen voor nodig die passen bij je logo en die precies de gewenste indruk maken.

Daarnaast onderscheid je je ook van de concurrentie. Doet de huisstijl van je concurrenten eerder oubollig aan of is die onsamenhangend maar valt die van jou des te meer op? Dan heb je een dikke streep voor. De voordelen zijn ook intern zichtbaar: je medewerkers identificeren zich meer met je bedrijf en je merk. 

Waar moet ik op letten bij een huisstijl?

Heel wat bedrijven hebben offline een goede huisstijl maar trekken die niet door naar de omvangrijke online wereld. Die rode draad is bijzonder belangrijk. 

De huisstijl moet eenvoudig maar toch overtuigend zijn en een straffe indruk maken. Een slechte huisstijl is zoals zware taalfouten in je tekst: ze geeft mensen een negatieve indruk en nodigt de potentiële klant absoluut niet uit om verder contact op te nemen.

Zorg er dan ook voor dat je een partner hebt die jouw bedrijf en de waarden grondig begrijpt en die kan omzetten naar een perfect passend visueel plaatje.

Is een huisstijl voor altijd?

Kijk naar een merk als Coca-Cola. Hun logo en huisstijl zijn 130 jaar oud en zijn nog altijd dezelfde. Of toch niet. Ze pasten het om de zoveel tijd aan de actualiteit aan zodat het merk er altijd fris, jong en aantrekkelijk uitzag, precies zoals het bedrijf wilde dat het publiek de drank zag. Durven vernieuwen is dus ook belangrijk voor een huisstijl.

Deze expertise werd aangeboden door Bright Square

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels