Italiaanse flair
Geert Janssen & Koen De Peuter

Italiaanse flair

De Test: Maserati Ghibli & Quattroporte Diesel V6

Maserati wordt traditioneel geassocieerd met sportiviteit, luxe en authentiek design. Maar sinds twee jaar behaalt het Italiaanse merk met haar exclusieve imago ook spectaculair stijgende verkoopcijfers. En dat volledig tegen de dalende trend in de autoverkoop in. Het succes is vooral te danken aan de introductie van de nieuwe Quattroporte en de komst van de opvallende Ghibli, een toegankelijk instapmodel dat het goed doet in het drukbevolkte E-segment. Beiden zijn ook beschikbaar met dieselmotor.Reden genoeg om al die Italiaanse pracht en praal aan een rijtest te onderwerpen.

De Ghibli is momenteel goed voor 2/3e van de verkoop bij Maserati. Maar ook de Quattroporte en de GranTurismo/GranCabrio zitten in de lift. Het hedendaagse design ziet er dan ook prachtig uit met de lange motorkap, compacte cockpit en een korte achterkant. Maar kan dat wel, een dieselmotor onder de motorkap van een exclusieve Italiaanse bolide? En hoe zit het met vooroordelen zoals een exuberant prijskaartje dat met exclusiviteit gepaard gaat en afwerkingsdetails die beter kunnen?

Ik vond het eerlijk
gezegd een magnifieke ervaring

Ondernemers Geert Janssen (Jaraco Industriebouw) en Koen De Peuter (De Peuter Aannemingen) kregen van FMA uit Antwerpen en STERCK. Magazine de kans om in een exclusieve dubbeltest de proef op de som te nemen. Afwisselend voelden ze de Quattroporte en de Ghibli aan de tand op een uitgestippeld parcours van zowel autosnelweg als meer slingerende binnenwegen. 

Beide testwagens waren uitgerust met de 3.0 V6 turbodiesel. Deze werd intern door Maserati ontwikkeld en levert nu 275pk en 600Nm koppel aan de 8-traps ZF-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze stuurt de kracht naar de achterwielen, die van een mechanisch sperdifferentieel voorzien zijn.

Geert Janssen

Geert Janssen


… is gedelegeerd bestuurder van Jaraco Industrie- en kantoorbouw dat sinds de oprichting in 2001 een steile opgang heeft gemaakt en is uitgegroeid tot een onderneming gespecialiseerd in totaalprojecten. Een dertigtal medewerkers werken elke dag aan projecten over heel het land. Geert is een echte autoliefhebber die momenteel bij Porsche zweert, maar in het verleden ook andere Duitse merken wist te appreciëren.

Koen De Peuter

Koen De Peuter


…is samen met zijn broer Chris gedelegeerd bestuurder van Aannemingen De Peuter in Herentals. Het familiebedrijf heeft een lange traditie in bouw en wegenbouw voor zowel overheid als industrie en biedt een breed spectrum van uiteenlopende diensten en specialisaties. Koen rijdt momenteel met een Mercedes G-klasse van 15 jaar oud die 320.000 km op de teller heeft. De gezinswagen is een Mercedes Viano 3 liter V6.

Sport en comfort in 1

“Bij Maserati gaat het er nog steeds om een wagen te maken waarmee elke chauffeur graag rijdt: een sportief karakter, goede remmen, een ophanging met perfecte gewichtsverdeling over voor- en achteras”, legt Mikael Bernaerts van FMA uit. “Dankzij de suspensionknop kan je zelf kiezen met welk gevoel dat je wil rijden, eerder comfortabel of in sportmodus waarbij de wagen veel strakker afgeveerd is en harder op de baan ligt. De snedige voortrein maakt de wagens uitermate geschikt voor het meer sportievere werk.”

Dat is ook Geert Janssen opgevallen nadat hij als eerste de Ghibli in handen kreeg. ”In sportstand schakelt de versnellingsbak sportiever, zelfs vergelijkbaar met de Porsche Panamera Hybride waar ik nu mee rijd. Je voelt meteen het sportieve rijgedrag. Het gaspedaal reageert alerter en ook het geluid van de wagen past zich aan. Dat is overigens een erg mooi vol geluid. Je zou helemaal vergeten dat je met een diesel onderweg bent. En als je voor de meer energiezuinige Ice-stand kiest, gaat het meteen een stuk rustiger en behoedzamer.” 

Mikael Bernaerts: “Het geluid werd speciaal ontwikkeld om het Maserati-
gevoel ook aan de dieselvarianten mee te geven. Hiermee bieden we de totale beleving aan die bij onze wagens hoort.”

Geert Janssen: “Eigenlijk krijg je twee auto’s in één en dat is heel leuk. Het is niet elke dag aangewezen om sportief te rijden. Maar af en toe wil je toch graag meer pit en dat heb je dan met één druk op de knop beschikbaar. 275 pk is ideaal voor wat je hier op de openbare weg kan benutten. Nog meer pk’s heb je relatief weinig aan.”

Het geluid werd speciaal ontwikkeld om het Maserati-gevoel ook aan de dieselvarianten te geven

Op welk vlak heeft de Ghibli de industriebouwer het meest verrast? “Ik vond de instapprijs toch wel een positieve verrassing. Bij Maserati denk je aan exclusief. Dan verwacht je niet dat een goed uitgerust model al beschikbaar is voor de prijs van 68.000 euro inclusief BTW. Ook de afwerking binnen mag er zijn.“

Rijbeleving

Ook Koen De Peuter reed voor het eerst met een Maserati. Hij vertrok met de Quattroporte voor een tocht in en rond Herentals. De glimlach op zijn gezicht spreekt boekdelen als hij de limousine voor de lunch terug bij de deur parkeert. “Ik vond het eerlijk gezegd een magnifieke ervaring”, zegt Koen De Peuter. “Als je met een Maserati gaat rijden verwacht je wel iets, maar het is nog beter meegevallen dan ik verwacht had. Wat mij het meeste opviel? De Quattroporte heeft alles wat een BMW en een Mercedes ook heeft. Maar er is nog net dat extra tikkeltje rijplezier en beleving. De wagen rijdt heel goed, stuurt en luister goed, je zit heel ergonomisch, … Kortom, je hebt het gevoel dat je met levendige en krachtige wagen op de baan bent.” 

Ook de Antwerpse bouwondernemer is bekoord door het geluid van de wagen. “Er is natuurlijk niets dat het sublieme geluid van een atmosferische Mercedes E63 AMG kan overtreffen”, lacht Koen. “Maar de Quattroporte doet het zeker niet slecht. Ik vind het ook goed dat de wagen qua geluid heel discreet en subtiel kan zijn als je de motor in een andere stand zet.”

Wat als hij een keuze tussen beide wagens moet maken? Koen de Peuter: “De Ghibli is vinniger, misschien iets beperkter qua comfort, maar wel nog steeds prima in orde. Eigenlijk moet je een keuze maken die het best bij je persoonlijke situatie en die van je gezin past. Ik reed persoonlijk liever met de Quattroporte. En ik zou hem echt wel durven kopen moest ik naar een nieuwe wagen op zoek zijn. Maar ik zou dan toch graag eerst beide types nog eens willen testen met mijn gezinnetje erbij.”

Haalbaar prijskaartje

Beide testpiloten zijn verrast door het prijskaartje dat zeker niet onhaalbaar blijkt. Mikael Bernaerts legt uit dat het prijsverschil tussen beide modellen niet zo groot is als de catalogusprijs laat uitschijnen. “Bij de Ghibli start de prijs aan 68.000 euro inclusief BTW voor de dieselversie. De Quattroporte start vanaf 97.000 euro inclusief BTW. Dat is bijna 30.000 euro verschil, maar het standaard uitrustingsniveau van de Quattroporte is hoger dan dat van de Ghibli. Als je beide wagens moet vergelijken met dezelfde opties, is er een verschil van 15.000 euro, wat goed te overzien is gezien het verschil in segment.”

Maserati Ghibli Diesel V6 275 pk

Maserati Ghibli Diesel V6 275 pk


  • Cilinder inhoud 2987 cc
  • Max. vermogen 202/275 kw/pk
  • Maximumkoppel 600 Nm
  • Overbrenging achterwielen
  • Versnellingen 8-traps automaat
  • Emissienorm E5
  • CO2-uitstoot 158
  • Fiscale PK 15
  • Basisprijs 67.680 euro
  • Jaarlijkse rijtaks 772 euro
  • BIV 815 euro
  • Gemid. Verbruik 4,9 – 7,8 
  • Lengte 4971 mm
  • Breedte 2100 mm
  • Leeggewicht 1835 kg
  • Optrekken 0-100 6,3 sec
  • Topsnelheid 250 km/h

 

Maserati QuattroportE Diesel V6 275 pk

Maserati QuattroportE Diesel V6 275 pk


  • Cilinder inhoud 2987 cc
  • Max. vermogen 202/275 kw/pk
  • Maximumkoppel 600 Nm
  • Overbrenging achterwielen
  • Versnellingen 8-traps automaat
  • Emissienorm E5
  • CO2-uitstoot 163
  • Fiscale PK 15
  • Basisprijs 97.647 euro
  • Jaarlijkse rijtaks 772 euro
  • BIV 815 euro
  • Gemid. Verbruik 5,2 – 7,8 
  • Lengte 5262 mm
  • Breedte 2100 mm
  • Leeggewicht 1885 kg
  • Optrekken 0-100 6,4 sec
  • Topsnelheid 250 km/h

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels