Groeien, verjongen en DNA van het familiebedrijf bewaken
Lotte
& Frank Ysebaert
Ysebaert

Groeien, verjongen en DNA van het familiebedrijf bewaken

Karackter - Ysebaert

Met Lotte Ysebaert staat vandaag de derde generatie aan het hoofd van distributeur en expert in elektrotechnische oplossingen Ysebaert uit Wommelgem. In november 2022 nam ze het roer officieel over van haar vader Frank die al sinds 1987 de leiding had over het familiebedrijf. De nieuwe bestuurder is ambitieus en wil de groei van het bedrijf bestendigen door in te zetten op hybride energiesystemen, digitalisering en verjonging. En dat doet ze met respect voor het DNA van Ysebaert.

We blijven een familiale onderneming, niet met 100 medewerkers maar met een sterk team. We zullen ons ook blijven positioneren als een nichespeler. De uitdaging waar we in de toekomst voor staan zit hem in het vinden van een balans tussen het behouden van de kennis die daarvoor nodig is en het verjongen van ons bedrijf”, klinkt het bij de jonge bedrijfsleidster.

70 jaar nichespecialist in elektrotechnische oplossingen

Het verhaal van Ysebaert begint in 1953, toen grootvader Richard Ysebaert in zijn garage in Antwerpen begon met de verkoop van elektrische scheepsmotoren en starters. Al snel evolueerde dat naar scheepsverlichting. Onder leiding van zijn zoon Frank groeide Ysebaert van 3 naar 17 medewerkers en positioneerde het zich als een nichespecialist in elektrotechnische oplossingen.

Karackter_lotte_frank_ysebaert

STERCK. Kunnen jullie toelichten welke oplossingen jullie precies aanbieden en voor welke nichemarkten?

Lotte Ysebaert: “Onze drie ­productgroepen zijn explosieveilige, elektrotechnische producten, hybride energiesystemen en maritieme en offshore verlichting. In die eerste groep zit de productie en verkoop van elektrisch materiaal zoals schakel- en bedieningskasten die gebruikt worden in omgevingen waar gassen aanwezig zijn. Denk aan de chemische en farmaceutische industrie maar ook olie en gas, afvalverwerking en de voedingssector.”

Frank Ysebaert: “De hybride energiesystemen zijn autonome systemen, bijvoorbeeld voor mobiele toepassingen zoals uitzendwagens voor radio en televisie. Wij voorzien die wagens van energie op basis van batterijtechnologie, vaak gekoppeld aan zonne-energie of oplaadbaar via het net. We configureren, programmeren en stellen een oplossing voor op maat van elke energiebehoefte. De pijler maritieme en offshore verlichting is nog het meest verbonden met waar het ooit mee begon.

Vandaag verkopen, distribueren en geven we vooral veel advies over elektrische installaties en verlichting in offshore omgevingen met uitdagende weersomstandigheden. Nadat de scheepsbouw in onze regio verloren ging, is onze focus verschoven naar grote rederijen maar ook windmolenparken op zee.

In alles wat wij doen nemen wij naast de rol van producent en handelaar ook die van adviseur op. We ­helpen onze klanten niet alleen met de beste materialen en maatwerk maar ook met een doorgedreven, oplossingsgerichte service. Zo maken wij al bijna 70 jaar het verschil.”

Onze sterkte is onze kennis en ervaring. Nieuwe, jonge talenten aantrekken en tegelijk deze kennis in huis houden zal de grote uitdaging van de toekomst zijn.

Verdiepen in het familiebedrijf

STERCK. Frank, jij nam in 1987 de leiding van het bedrijf over van je vader. Was dat altijd jouw ambitie?

Frank Ysebaert: “Toen mijn vader mij en mijn 3 broers in 1983 de vraag stelde om mee te stappen in het bedrijf, was ik de enige die interesse toonde. Ik had net een opleiding afgerond die me een goede basis had gegeven, maar ik heb toen toch ruim de tijd genomen om alle facetten van het bedrijf grondig te leren kennen. Vier jaar later heb ik inderdaad het bedrijf overgenomen. Mijn vader is nog heel lang bij betrokken gebleven en kwam zelfs tot zijn 85e regelmatig naar kantoor.”

STERCK. Lotte, ondertussen zit jij al enkele maanden aan het roer van het familiebedrijf. Hoe ben jij op die positie terechtgekomen?

Lotte Ysebaert: “Eigenlijk is dat op een verschillende manier toch een gelijkaardig verhaal. Net als mijn vader ben ik de enige uit een gezin van 4 ­kinderen, waarvan 3 zonen, die economische studies achter de rug heeft en interesse had om mee in het familiebedrijf te stappen. Ik heb altijd interesse gehad in het bedrijfsleven maar had geen technische achtergrond. Zo begon ik iets meer dan 4 jaar geleden als management trainee. Net als mijn vader leerde ik alle afdelingen kennen, deed ik veel technische kennis op en verdiepte ik me in de organisatie van het bedrijf. Sinds 7 november 2022 heb ik Ysebaert officieel overgenomen.”

Frank Ysebaert: “Eigenlijk zijn we dat traject veel vroeger begonnen. Ongeveer een jaar voor Lotte hier in dienst kwam, had ik al besloten dat het stilaan tijd was om de fakkel door te geven. Lotte werkte nog bij een andere werkgever maar we zijn toen al met die kennismaking begonnen. Een jaar lang zaten we elke zaterdag bij elkaar of kwamen we naar kantoor en legde ik haar stap voor stap alles uit over onze onderneming, werkwijze en materialen. Dat was nodig om de noodzakelijke kennis op te doen van alle technische producten die wij aan de man brengen.”

Karackter_lotte_frank_ysebaert

Vakkundige begeleiding, transparante communicatie

STERCK. Hoe hebben jullie het overnameproces precies georganiseerd?

Lotte Ysebaert: “Hoewel we het als familie heel goed met elkaar kunnen vinden, is dat toch iets waarin we ons goed hebben laten begeleiden. We vonden daarin een goede partner bij Bank Van Breda. Samen met hen legden we een traject af dat ongeveer 1,5 jaar duurde en dat bijzonder interessant was voor ons allemaal. We hebben individuele gesprekken gevoerd, gesprekken met het hele gezin en met mijn broers afzonderlijk. Daarin werd grondig gepeild naar onze verwachtingen en dergelijke.”

Frank Ysebaert: “Alle informatie uit deze gesprekken werd nadien duidelijk gecommuniceerd in een grote presentatie waarbij iedereen aanwezig was. Ook de financiën, aandelen en hoe die verdeeld moesten worden, maakte daar deel van uit. Het is inderdaad een heel boeiend traject geweest. Want ondanks het feit dat wij daar als gezin sterk in staan, is het heel belangrijk dat dergelijke zaken van bij het begin goed onderzocht en duidelijk gecommuniceerd worden.Na dit traject heeft Lotte alle aandelen overgekocht, behalve twee die in mijn handen blijven. De waarde is door de bedrijfsrevisor bepaald. Zo is alles transparant en eerlijk verlopen.”

Vertrouwen in uitdagende tijden

STERCK. De overname van het familiebedrijf vond plaats in een bijzonder uitdagende, economische context. In welke mate heeft dat het proces beïnvloed?

Frank Ysebaert: “Het is een feit dat iedereen, inclusief Lotte en ikzelf, vooral veel operationele zaken op zich hebben genomen de afgelopen jaren. We holden lange tijd van hier naar daar om klanten tevreden te houden en aanvragen efficiënt en kwalitatief te behandelen. Daardoor zijn andere zaken een tijdlang naar de achtergrond verschoven.”

Ysebaert zal ook onder mijn leiding een nichespeler blijven. Want dat is deel van ons DNA.

Lotte Ysebaert: “Vanzelf-sprekend heeft de coronacrisis wel voor vertraging gezorgd in dit proces. De huidige energie- en grondstoffencrisis schept uiteraard ook uitdagingen maar heeft geen invloed gehad op de overname. Ik heb de afgelopen jaren alleszins niet getwijfeld aan mijn keuze. Integendeel, ook in deze crisisperiode stellen we vast dat we elk jaar blijven groeien. Ook de crisisjaren zijn goede jaren. Dat geeft vertrouwen want het geeft aan dat ons bedrijf sterk genoeg is om tegenslagen en uitdagingen aan te kunnen. Meer nog, door in te zetten op hybride energie-oplossingen creëren we ook mogelijkheden in deze uitdagende tijden. De afgelopen jaren bevestigen voor mij dan ook dat er nog veel toekomst in ons familiebedrijf zit.”

Digitaliseren, verjongen en DNA bewaken

STERCK. Jullie staan nu aan het begin van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van Ysebaert. Wat zijn de ambities voor de komende jaren?

Frank Ysebaert: “Mijn ambities zijn vooral om nog een aantal jaar van betekenis te zijn voor het bedrijf en Lotte te ondersteunen in haar doelen. Vanzelfsprekend wil ik nog een tijd meewerken aan de groei van het bedrijf. Maar daarnaast wil ik vooral ook meer tijd besteden aan andere passies zoals zeilen bijvoorbeeld.”

Lotte Ysebaert: “Ik wil in de eerste plaats voortbouwen aan het mooie groeiverhaal dat mijn vader heeft geschreven. Ik heb niet de ambitie om binnenkort met 100 medewerkers te zijn. We zijn een familiebedrijf en dat moeten we blijven. Voor mij betekent dat werken met een sterk, klein team en zorgen voor goede banden tussen iedereen. Ysebaert zal ook onder mijn leiding een nichespeler blijven. Want dat is deel van ons DNA. Als een bepaald product een brede toepassing krijgt en grote volumes vraagt, zullen we er afscheid van nemen. Dat zou immers betekenen dat wij onze sterkte niet meer ten volle kunnen uitspelen. Die sterkte, dat is onze kennis en onze jarenlange ervaring en expertise in speciale systemen en maatwerk.”

Karackter_lotte_frank_ysebaert

STERCK. Wat is er volgens jou nodig om die ambitie waar te maken?

Lotte Ysebaert: “We zullen in de eerste plaats moeten inzetten op het stroomlijnen van onze interne processen. En dat betekent dan weer dat we meer moeten digitaliseren. Ook naar buiten toe moeten we meer digitaal aanwezig zijn. Investeren in marketing staat dus ook op het programma. Daarnaast dringt een verjonging van ons team zich ook op. Veel van onze medewerkers zijn hier al erg lang in dienst: 10, 20, 30 jaar zelfs. Dat wil zeggen dat we heel weinig personeelsverloop kennen en dus veel kennis in huis houden. Tegelijk houdt dit misschien ook de nodige vernieuwing tegen. Het is een feit dat we de komende 10 jaar de helft van onze mensen zullen moeten vervangen. Onze focus zal dus moeten liggen op het vinden van een goede balans tussen vernieuwing en het behouden van expertise.”

STERCK. Ligt daar de grote uitdaging voor Ysebaert voor de komende jaren?

Frank Ysebaert: “Dat klopt helemaal. Onze sterkte is onze kennis en ervaring. En die zit bij ons maar nog meer bij onze medewerkers. Alleen door die enorme expertise kunnen wij ons al decennialang positioneren als nichespecialist. Nieuwe, jonge talenten aantrekken en tegelijk deze kennis in huis houden en ons DNA van advies- en dienstverlener en maatwerker bewaken, dat zal de grote uitdaging van de toekomst zijn. De huidige schaarste op de arbeidsmarkt, zeker wanneer het gaat om technische profielen maakt het er in ieder geval niet gemakkelijker op. Ook in die zin zullen we meer moeten inzetten op marketing. Tegelijk ben ik er rotsvast van overtuigd, dat Lotte deze uitdagingen met succes het hoofd zal kunnen bieden. Ik zal haar daarbij ondersteunen waar dat nodig is.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels