Tussen coupé & cabrio
Wim van den Berge, Claude Willaert Porsche 911 Targa 4S

Tussen coupé & cabrio

De test - Porsche 911 Targa 4S

Er is geen wagen die zich meer iconisch mag noemen dan de legendarische Porsche 911. Binnen het gamma van de 911 roept de Targa met zijn kenmerkende centrale boog en grote ronde achterruit sterke herinneringen op aan een roemrijk verleden. De nieuwste generatie Targa combineert die retrostijl met de meest actuele toptechnologie die het Duitse merk in huis heeft. STERCK. Magazine kreeg de kans om de Porsche 911 Targa4S aan de tand te voelen.

Testrijder van dienst is Wim van den Berge, zaakvoerder van het Mechelse rekruteringskantoor Skillflex. “Ik heb een gezonde mannelijke interesse in auto’s, zonder daar extreem in te zijn”, lacht hij. “Porsche trekt me daar sterk in aan. Het is één van de weinige merken die echt aan zijn lijn vast is blijven houden. Van thuis uit zijn we met Volvo opgegroeid en daar ben ik ook bij gebleven, al heb ik in het verleden al wel eens met een Porsche RS van een vriend gereden.”

Wim Van de Berge

Wim Van de Berge

Is zaakvoerder van de firma Skillflex in Mechelen. Het rekruteringskantoor concentreert zich vooral op de KMO-markt tussen Antwerpen en Brussel in 3 belangrijke domeinen: sales & marketing, HR en office-profielen. “We bieden daarin zowel werving & selectie aan, als uitzendarbeid waarvoor we een licentie hebben. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die nieuwe medewerkers eerst als interimkracht laten beginnen. Ik ben alleen gestart in 2012. Ondanks de erg competitieve sector, zijn we nu al op zoek naar een vijfde collega. Vorig jaar zijn we door VOKA Mechelen ook genomineerd als beloftevolle jonge onderneming.”

 

Claude Willaert

Claude Willaert

“Ik ben bijna 50 jaar met meer dan 20 jaar ervaring in autoretail. Misschien niet de leeftijd om een jonge ondernemer te zijn, maar we zijn wel een jong bedrijf”, lacht Claude Willaert. “Porsche Centre Mechelen is als negende officiële Porsche Centre in december 2014 opgestart. Dat was een huzarenstukje, omdat we als enige concessie open zijn gegaan zonder één klant in portefeuille te hebben en zonder ons te richten op bestaande klanten. Intussen hebben we al een kleine 300 bestelbonnen voor nieuwe wagens genoteerd, met meer dan 1.400 ingangen in het atelier. Nu volgt het jaar van de bevestiging.””

Claude Willaert (Porsche Centre Mechelen): “Je weet wat ze zeggen van een Porsche. Die koop je niet omdat je die nodig hebt, maar omdat je die wil. En dat geldt zeker voor een 911. Emotie en exclusiviteit zijn heel belangrijke waarden voor onze klanten.

Met de uitbreiding van het modellen­gamma en met de Porsche Macan hebben we de laatste jaren de wind in de zeilen. Ook andere premium­merken zoals Audi, BMW en Mercedes doen het goed, maar zij streven ernaar om de grootste te zijn met productie­aantallen van 1,7 tot 1,8 miljoen auto’s per jaar. Wij halen een volume van 220.000 auto’s. We willen niet de grootste zijn, wel de meest exclusieve, met een sterke nadruk op het sportieve karakter. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de meer artisanale merken zoals een Maserati en Ferrari waar de volumes nog een stuk lager liggen. We zitten daar perfect tussen­in. Onze verkoopcijfers kennen een sterke boost omdat we er perfect in slagen om exclusiviteit te combineren met de wensen van onze prospecten.”

Rijcomfort

Binnen het aanbod van de Porsche 911 zijn er momenteel 3 verschillende modellen: de 911 Carrera Coupé en Cabrio, de 911 Turbo en de Targa die 3 motorisatie-versies heeft: de Targa 4, Targa 4S en Targa 4 GTS. Met het zeer herkenbare semi-metalen dak – een duidelijk verwijzing naar de jaren ’70 – is de Targa een model tussen de coupé en de cabrio in. Al ligt de prijs wel kort bij deze van de cabrio.

Welke klanten kiezen dan voor een Targa? “Dat is puur een kwestie van persoonlijke smaak”, zegt Claude Willaert. “Ik denk dat het iconische aspect daar wel een rol in speelt. Als mensen dromen van een 911 komt die Targa-versie vaak naar voor. De licht-metalen beugel als stijlelement benadrukt de retrolook van de wagen. Het is ook een iets andere beleving. Sommige klanten zweren bij het open gevoel van een cabrio, terwijl je bij een Targa eerder in een soort van cocoon zit.”

Wim van den Berge kon de Targa 4S een dag beleven. Wat is zijn ervaring? “Het viel me sterk op dat het een enorm comfortabele wagen is met een erg comfortabele ophanging. Hoewel je bijna als in een gocart aan de weg geplakt zit, ervaar je toch niet dat schokkende van een echte sportwagen. Bij lage toerentallen en bij lage snelheid rijdt de wagen ondanks de laagprofielbanden heel zacht over oneffenheden in de weg. De 911 biedt bijna het comfort van een gewone gezinswagen, met het geluid, het vermogen en het karakter van een rasechte sportwagen. Hij zet niet aan om constant door te scheuren als je dat niet wil.”

“Die dagelijkse bruikbaarheid is één van de hoofdprincipes van Porsche”, vult Claude Willaert aan. “Een Porsche is bedoeld om elke dag van stal te halen, ook bij wind, regen en ijzel, …”

Porsche 911 Targa 4S

Bi-turbo

Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen aan de facelift die deze 911 Targa 4S eind vorig jaar onderging? “De belangrijkste evolutie is de invoering van turbomotoren in alle 911-versies behalve de GTS. Sommige mensen vonden het een heiligschennis dat Porsche afstapte van de klassieke atmosferische motoren, maar als je eenmaal met de nieuwe motoren gereden hebt, moet je die mening toch herzien. Deze 911 Targa 4S is uitgerust met een bi-turbomotor die met een grote en een kleine turbo werkt. Daardoor verdwijnt het klassieke ‘gat’ bij het opschakelen en heb je vanaf 1.700 toeren een constant koppel.”

“Je kan perfect met de wagen cruisen zonder dat deze ongemakkelijk wordt”, beschrijft Wim van den Berge zijn ervaring. “En wil je ermee brullen, dan zet je de wagen in de stand sport+ en hij ontbindt al zijn duivels. Met de dubbele turbo heb je iets meer power en souplesse onderin. Je moet de wagen al iets hoger in de toeren brengen voor de Turbo echt volledig aanslaat. In de sport+ maakt de ‘flat six’-motor overigens een heerlijk geluid.”

Claude Willaert: “De meest extreme stand is eigenlijk de manuele stand waarbij je met de peddels zelf bepaalt hoe je wil schakelen. Je voelt de 7-traps automaat overigens nauwelijks schakelen. Dat is de fameuze Porsche Doppelkupplung (PDK) die voortreffelijk zijn werk doet. Zodra je schakelt volgt er haast onmiddellijke reactie.”

Ondanks het behoorlijk frisse winterweer heeft onze testrijder ook even genoten van het rijden met open dak. “De bediening van het dak gaat in twee delen en werkt echt goed. Als je met open dak rijdt, voel je heel weinig wind. Je hebt er zeker geen last vast. Ook het volledig nieuwe infotainmentsysteem is me opgevallen, met een voor Porsche toch vrij groot scherm. Dat is zeker een stap vooruit. Deze versie is ook schitterend afgewerkt met geperforeerd Cognac-kleurig leder waarmee ook het dashboard is afgewerkt. Het is gewoon een heerlijke wagen om mee te rijden.”.

Porsche 911 Targa 4S

Porsche 911 Targa 4S

  • Verbruik gemengd: 10 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 237 g/km
  • 0 tot 100 km/u:4,8 sec.
  • Vermogen Kw/pk: 309/420
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen (mm): 4491 (l) op 1852 (b) en 1219 (h)
  • Gewicht (kg): 1555
  • Inhoud kofferruimte: 285
  • Basisprijs: vanaf 135.036 euro incl. BTW
  • Prijs testmodel: 171.820 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels