Lambrechts: Groothandel en totaalpartner
Guy & Raf Lambrechts

Lambrechts: Groothandel en totaalpartner

Regio Tongeren

Lambrechts formuleerde in 2012 een zeer ambitieuze missie om als zelfstandige distributiecentrale de beste partner te zijn voor profes-
sionele uitbaters van superetten en buurtsupermarkten in België. En hoewel de markt zeer concurrentieel is en snel evolueert, slaagt Lambrechts er dankzij voortdurende investeringen en langetermijndenken toch goed in om zijn positie te verstevigen. “Onze missie is tijdloos, maar blijft tegelijkertijd onze grootste uitdaging”, stellen vader Guy en zoon Raf Lambrechts.

Kenmerkend voor Lambrechts is de sterke band met de zelfstandige detaillist. Met SPAR, SPAR Express, SUPRA en PRIMA ontwikkelde het winkelformuleconcepten die voldoen aan de noden van zelfstandige detaillisten. Momenteel bevoorraadt en ondersteunt Lambrechts 350 detaillisten over heel België. “Onze taken gaan veel verder dan het louter kopen en verkopen van goederen. We bieden een totaalpakket van diensten op maat van superetten en buurtsupermarkten en begeleiden hen in hun bedrijfsvoering. Er komen constant nieuwe sectorevoluties, wetten en papierwerk op hen af. Wij filteren dat en helpen belangrijke knopen doorhakken. Een recent voorbeeld is het kunnen afhandelen van alle soorten betalingen aan de kassa, met inbegrip van de elektronische maaltijdcheques en de QR-code. Wij regelen alles en zorgen ervoor dat de detaillist klaar is om daarmee van start te gaan. Met onze diensten trachten we onze detaillisten dus zoveel mogelijk te 'ontzorgen'."

Met onze diensten trachten we onze detaillisten zoveel mogelijk te 'ontzorgen'.

 

Totaalservice

STERCK. Begeleiden jullie detaillisten nog op andere vlakken?

Guy Lambrechts: “Onze begeleiding omvat zowat alle facetten van de bedrijfsvoering van een  zelfstandig detaillist.  De definitie van het winkelconcept, de samenstelling van het ideale winkelassortiment, bepaling van consumentenprijzen in functie van de marktsituatie, de opmaak van consumentenfolders en lifestyle magazines, maar ook het advies inzake kassasystemen en weegapparatuur, het voorzien van de scanninginformatie voor de kassa en, schapetiketten voor het rayon, ...  Iedere winkelier kan hiervoor rekenen op zijn formuleconsulent en vertegenwoordiger.

Stel dat je een SPAR wilt openen, dan kan je rekenen op een uitstekende begeleiding van begin tot einde, of het nu gaat over de ruwbouw, de parking, de winkelinrichting, het koelmeubilair of het type verlichting. Enkel je personeel moet je als winkelier zelf selecteren, motiveren en aansturen. Ons uitgebreid dienstenaanbod verklaart ook meteen waarom 70 van onze 160 medewerkers bedienden zijn. Maar we hoeven het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Dankzij onze jarenlange ervaring weten wij wat wel of niet werkt.” 

STERCK. Jullie zetten ook sterk in op communicatie?

Raf Lambrechts: “Dat klopt. We hebben doorheen de jaren een zeer uitgebreide marketingmix opgebouwd met offline, online en lokale componenten. Onze folders, website, ons eigen lifestyle magazine ‘Peper & Zout’ en de themabrochures rond barbecue en eindejaarsspecialiteiten zijn maar enkele voorbeelden. Op de winkelvloer werken we met media-screens. De consument beslist over maar liefst 7 op 10 van zijn aankopen pas in het winkelpunt zelf. Volgende maand starten we met een facebook fanpagina. Social media is vandaag niet meer weg te denken en we willen ook langs dit platform nieuwe klanten zoeken, recruteren en behouden.”

Duurzaamheid

STERCK. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn momenteel een hot topic. Wat is jullie visie daarop? 

Guy Lambrechts: “Het is inderdaad een hot topic, maar eerlijk gezegd zijn wij daar altijd al mee bezig geweest. Het is trouwens een en-en-verhaal: met vele kleine maatregelen maak je een groot verschil. Zo waren wij één van de eersten om in de winkelpunten koelmeubels met deuren te introduceren en reeds in het begin van de jaren 80 pasten wij  systemen van warmterecuperatie toe.Dat was weliswaar niet zo modern als nu, maar wij dachten er toen wel al over na. Groene energie, optimalisatie van logistiek, led-verlichting, muurkoelingen met deuren en warmterecuperatie bij koeling zijn de belangrijkste.”

Raf Lambrechts

Raf Lambrechts: “Op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen spelen in onze sector de multinationals een belangrijke rol. Hun impact is enorm groot en reikt over de verschillende continenten heen. Je merkt wel aan de programma’s van bedrijven als Unilever, Nestlé en Coca Cola dat respect voor de natuur en samenleving aan belang wint. Dankzij onder meer social media zal dat respect alleen maar groter worden.”

Ons netwerk reikt van Limburg tot heel België.

 

STERCK. Merken jullie een veranderend gedragspatroon bij de consument?

Guy Lambrechts: “Globaal gezien is er nog een grote mentaliteitswijziging nodig, zowel bij de overheid als bij de consument. Neem nu het idee om statiegeld op blikjes en flesjes in te voeren. Dat impliceert heel grote kosten voor handelaars en distributeurs. Bovendien vraag ik me af hoe dat idee praktisch haalbaar gaat zijn. En het allerbelangrijkste: met die maatregel pak je de kern van het probleem niet aan. Door statiegeld op blikjes en flesjes te heffen, verandert er nauwelijks iets aan de zwerfvuilproblematiek. Mensen zullen papiertjes van koekjes, sigarettenpeuken en andere zaken op de grond blijven gooien. Er moet aan een mentaliteitswijziging gewerkt worden.”

STERCK. De versassortimenten moeten de speerpunten van de moderne buurtsupermarkt en -superette zijn. Hoe vertalen jullie dat naar de praktijk?

Raf Lambrechts: ““Reeds jaren voeren we op onze centrale een uitgebreid assortiment aan 'houdbaar' vers: vleeswaren, kazen, traiteur- en zuivelproducten,... In april 2014 startten we daarnaast met een versplatform voor de leveringen van verswaren met zeer korte houdbaarheid, zoals verse vis, voorverpakt vers vlees, kipproducten, bereide maaltijden en groenten. Concreet houdt dat in dat leveranciers niet meer rechtstreeks op het winkelpunt leveren, maar op ons versplatform, van waaruit de producten vervolgens gecombineerd naar de winkel gaan. Zo kunnen detaillisten niet alleen vaker verse producten aankopen, maar realiseren we ook een aanzienlijke besparing op logistieke kosten.”

Guy Lambrechts

Mijlpalen

STERCK. 2014 was om nog een andere redenen een mijlpaal voor jullie?

Guy Lambrechts: “In september organiseerden we ons eerste formulecongres. We merkten dat er wel wat overlappingen waren tussen onze verschillende winkelconcepten en dat er nood was aan homogene formules. Daarom riepen we, alle formuleklanten van SPAR, SPAR Express en SUPRA samen. We ontwikkelden ook een visie waarbij elke formule duidelijk afgelijnd is. Met SPAR trekken we resoluut de kaart van het supermarktprofiel, met SPAR Express spelen we in op de zogenaamde convenience-boodschappen, zeg maar een uitgebouwde superette die geen supermarktprofiel heeft, maar wel het volledige aanbod in huis heeft en SUPRA blijft de lokale voedingswinkel. Het grote voordeel van die homogene concepten is dat  de communicatie en marketing zo volledig is afgestemd op de noden van elk winkelpunt.”

Raf Lambrechts: “Oktober 2014 was een derde sleutelmoment. Toen legde Huyghebaert, de groep achter PRIMA en Uw Buurtwinkel, de boeken neer en konden wij de goodwill van de curator binnenhalen. De regionale spreiding van hun winkelpunten is  zeer complementair aan de onze. Voordien lag onze grootste klantendensiteit in Limburg en de Kempen, nu zijn we ook meer aanwezig in Vlaams-Brabant, Antwerpen en Oost-Vlaanderen”

STERCK. Hoe kijken jullie naar de toekomst na zo’n jaar vol mijlpalen?

Guy Lambrechts: “Steeds zijn we op zoek naar blinde vlekken om een winkelpunt samen met een zelfstandige uitbater te openen. Er zijn nog steeds blinde vlekken, ook in Limburg. Maar er ligt een periode van twee jaar  tussen het vinden van een blinde vlek, het bekomen van de nodige vergunningen, de bouw van het pand en de uiteindelijke opening van de winkel.

De grootste uitdaging zal toch onze missie blijven. Dat brengt ons eigenlijk terug bij het begin: wij willen ten allen tijde onze missie waarmaken en de beste partner zijn voor alle professionele uitbaters van superetten en buurtsupermarkten in België. De afgelopen decennia zetten we belangrijke stappen naar een optimale logistiek, prijsbeleid en formulewerking. We zijn dus volledig uitgerust om op kop van het peloton te rijden en koers te zetten naar ons honderdjarig bestaan.".

Lambrechts in cijfers


  • 350 Belgische detaillisten
  • 160 medewerkers, waarvan 90 arbeiders en 70 bedienden
  • 94 jaar ervaring over vier generaties heen
  • 38.000 vierkante meter magazijnruimte
  • 152 euro totale omzet in 2014

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels