5 Fleettips
Stephanie Bode Garage Boden

5 Fleettips

De Tips

Waarmee houdt u best rekening bij het samenstellen van een wagenpark? Stephanie Boden, sales en operations directeur van Garage Boden, deelt 5 tips en weetjes om in het achterhoofd te houden.

1. Start met een goede carpolicy

Alles staat of valt met de carpolicy, die in feite deel uitmaakt van de strategie van uw bedrijf. Ga na welke auto’s u graag in uw vloot wilt en aan welke vereisten ze moeten beantwoorden. Vermijd te veel verschillende merken. Voor de ene is een kleine auto interessant, terwijl de andere misschien meer baat heeft bij een groter model. Stel duidelijke regels op met bvb. een maximale Co-uitstoot van 104gr/Co, maximale velgmaat 17”, minimaal verplichte opties zoals GPS en metallic lak. Ook factoren als imago, veiligheid, milieu en restwaarde spelen een belangrijke rol. Als u dat allemaal in kaart heeft gebracht, kunt u verschillende automerken aanspreken en zoeken naar een solide en betrouwbare mobiliteitspartner die u (volledig) kan ontzorgen.

2. Zelf aankopen of leasen?

Een tweede belangrijke vraag is wat u al dan niet zelf wilt beheren. Deels hangt dat af van uw financiële middelen, deels van de tijd en het werk dat u wilt of kunt vrijmaken. Denk er ook aan dat niet elke leasemaatschappij dezelfde service biedt. Vergelijk dus en kies voor de maatschappij en formule die het meest op maat van uw bedrijf geschreven is. Zorg dat u in elk geval de correcte TCO (Total Cost of Ownership) kent. Vergeet niet uw wagens uit de vloot te halen wanneer het einde van de economische levensduur bereikt is en wacht niet tot het einde van de technische levensduur. Zo vermijdt u een kelderende restwaarde en onverwachte kosten of stilstand door pannes.

3. Ontzorging

Stel dat een bedrijfswagen uit uw vloot op onderhoud moet, regelt u dan een vervangwagen of wilt u dat uw garage dat doet? En wat met al het papierwerk voor de verzekering en leasingmaatschappij? An sich zijn het allemaal maar kleine zaken, maar toch maken ze een verschil. Bespreek de mogelijkheden met uw concessiehouder en maak duidelijke afspraken. Misschien kunt u ook gebruik maken van een ‘home service’, waarbij uw medewerkers of de auto, afhankelijk van de situatie, opgehaald en teruggebracht worden.

4. Bedrijfswagen als visitekaartje

Bedrijfswagens, zeker degene met bestickering, fungeren als het visitekaartje van uw bedrijf en moeten dus altijd in topconditie zijn. Bekijk op voorhand welke afspraken u kunt maken voor het onderhoud van uw wagenpark. Zo kan uw leverancier erop voorzien zijn om herstellingen van eender welk merk of model te doen en uitgaan van het ‘one stop shop’-principe: hij kan alles voor u beheren, gaande van het onderhoud, de herstelling van ruiten, het wisselen en stockeren van banden,… U gaat best na of dat ook effectief het geval is. Service is zeker een belangrijke factor waarmee u van bij de start best rekening houdt. En een zo 'groen' mogelijke vloot is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor uw portemonnee. Zorg dat de bestuurders gemotiveerd worden om zo zuinig mogelijk te rijden door middel van incentives voor kostenbesparing op brandstof, banden en remmen.

5. Kies goede opties

Stel uw wagens nauwgezet samen met de juiste opties, zodat de restwaarde hoger is. Zo kunnen de personenwagens van Opel voorzien worden van OnStar, een servicesysteem met onder meer een ‘Automatic Crash Response’. Als het systeem een botsing detecteert, dan verbindt het de wagen automatisch met een speciaal opgeleide noodconsulent, die indien nodig hulpverleners naar de auto kan sturen. Daarnaast biedt OnStar pechhulp, voertuigdiagnose, bijstand na diefstal van de wagen en service op afstand. Het spreekt voor zich dat met dergelijke opties de restwaarde hoger zal liggen.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels