Blits Brits
Dimitri Chaniotakis, Stefan Kuyks Jaguar XE 2.0D Aut. R-Sport

Blits Brits

De test

Met de Jaguar XE wil het prestigieuze Britse merk - na 10 jaar afwezigheid - opnieuw een plek veroveren in het drukbevolkte segment van de premium gezinsberlines. Dat kan alleen maar slagen als ook de fleetmarkt overstag gaat. En daarvoor blijkt de XE heel wat troeven in huis te hebben. We namen de proef op de som en stuurden een stercke testpiloot de weg op met de Jaguar XE 2.0D 180A.

Om in hun ambitieuze doelstelling te slagen heeft Jaguar, met de centen van het Indiase moederbedrijf Tata, gekozen voor radicale vernieuwing en innovatie. De Jaguar XE was vorig jaar het eerste model afkomstig van een gloednieuw modulair platform. Dat combineert vooral veel aluminium met staalsoorten die een extreem hoge weerstand hebben, om zo het gewicht aanzienlijk te drukken. Ook de nieuwe XF en de F-Pace, de eerste SUV van Jaguar, komen van hetzelfde platform.

Het is een pittige wagen met een zeer goed rijcomfort.

Stefan Kuyks mocht de nieuwe Jaguar XE een dag onder handen nemen. “Ik ben intussen zelf aan mijn derde Jaguar toe, een XJ. Dat is het grootste model met een 3-liter 6-cilinder motor”, zegt Stefan Kuyks. “Die valt niet te vergelijken met de 2-liter dieselmotor van 180 pk die deze XE heeft. Maar toch ben ik in positieve zin verrast van de prestaties en het rijgedrag. Het is een pittige wagen met een zeer goed rijcomfort. Hij heeft een goede baanligging en de motor levert meer dan voldoende vermogen. Deze testwagen is met het sportpack ook heel mooi uitgerust. Je zit echt in een cockpit waar alles functioneel rond gebouwd is. De bediening van de boordcomputer is sterk verbeterd ten opzichte van vorige versies. Deze reageert veel sneller en het menu is gemakkelijk te bedienen. Het lijkt wel een beetje op Windows.”

“Deze versie heeft de optie van ‘In Control Apps’ waarmee je allerlei zaken via je gsm kan raadplegen en bedienen”, legt Dimitri Chaniotakis van Deltamotors uit. “Typische Jaguar-applicaties zijn bijvoorbeeld het feit dat je op afstand kan zien of je wagen afgesloten is, waar deze staat, hoeveel brandstof er nog is, …”

“Het is een mooi aangeklede en luxueuze uitvoering waar ik mee gereden heb”, zegt Stefan Kuyks. “Perfect voor iemand die gewoon aangenaam wil rijden. Een zeer verleidelijk alternatief als je in een fleetaanbod moet kiezen tussen een Mercedes C-klasse, een BMW 3, een Audi 4 of deze wagen.”

Rijkwaliteit

STERCK. Speelt het sterk verminderde gewicht een rol in het rijgedrag van de wagen?

Chaniotakis: “We horen van mensen die gewend zijn om in deze klasse te rijden dat ze echt wel gecharmeerd zijn door de wegligging en de rijkwaliteiten van de nieuwe XE. De bijna volledige aluminium constructie speelt daar zeker een rol in. Door het uitgekiende gebruik van materialen heeft de wagen een betere carrosseriestijfheid waardoor je nog minder trillingen en kraakgeluiden krijgt. De gewichtsbesparing helpt de auto ook beter en directer reageren op stuurbewegingen. Ook de achterwielaandrijving draagt daartoe bij.”

Stefan Kuyks

Stefan Kuyks

Stefan Kuyks is sinds oktober 1985 actief in de bankwereld. Hij doorliep bij Argenta alle leidinggevende functies en was later regiodirecteur bij het Limburgs Beroepskrediet en bij Delta Lloyd. In 2005 besliste hij om samen met zijn vrouw Conny Dewarier, die ook kantoordirecteur was, hun goedbetaalde en veilige job op te geven en een zelfstandig kantoor te starten: Professioneel Financieel Advies. “Ons grootste voordeel is dat we aan niemand gebonden zijn en zo het best mogelijke advies kunnen verlenen. Dat appreciëren onze klanten. We helpen cliënten om hun vermogen op te bouwen, te beheren en te beschermen. We hebben een bankagentschap van Nagelmackers Bank en zijn onafhankelijk verzekeringsmakelaar, kredietmakelaar en European financial planner.

 

Dimitri Chaniotakis

Dimitri Chaniotakis

Dimitri Chaniotakis startte in 1994 als Roverdealer en voegde in 1996 Landrover aan het aanbod toe. “Ik had in 2003 bij Jaguar al een aanvraag ingediend om officiële concessiehouder te worden en net toen Rover in 2005 failliet ging, kreeg ik goedkeuring om met Jaguar te starten. De combinatie van Landrover en Jaguar doet het de laatste jaren bijzonder goed. Het zijn twee toonaangevende Britse merken die door de overname van Tata de financiële ruimte en mogelijkheden hebben om hun ideeën uit te werken. Daarmee zitten we uitstekend voor de volgende jaren.”

STERCK. Stefan, wat is jou opgevallen?

Kuyks: “Ik was enigszins verrast dat alle Jaguars tegenwoordig uitgerust zijn met een SOS-knop waarmee je in geval van nood de hulpdiensten kan verwittigen via GPS-signaal. Daarnaast is er ook een knop om automatisch verbinding te maken met Jaguar Assistance. Daar had ik nog niet van gehoord. Ook het feit dat je dat de achteruitkijkcamera ook tijdens het rijden kan activeren is toch wel opvallend. Qua ruimte is het ook op de achterbank nog goed vertoeven. Je hebt er misschien iets minder ruimte dan in de grotere modellen maar het is zeker voldoende. En de koffer is groot genoeg, al is de toegang bij dit soort sedans niet altijd even handig.”

Jaguar

Fleet

STERCK. De fleetmarkt wordt heel belangrijk voor Jaguar. Hoe wil het merk daar een plek veroveren?

Chaniotakis: “De instapversie van de XE heeft een uitstoot van 99 gr/km. Die handgeschakelde versie is ideaal voor de fleetmarkt. De meeste merken bieden op dat niveau een motor van 1,6 liter. De XE maakt standaard gebruik van een 2-liter motor. Door de gewichtsbesparing is het verbruik laag en zijn de rijkwaliteiten hoog. De fleetmarkt is in deze klasse altijd gedomineerd geweest door de Duitse premiummerken. Jaguar is daar een nieuwkomer. Het merk was tot voor kort onbereikbaar voor heel veel mensen, maar dat verandert nu. Klanten die al jaren met een premiummerk rijden en eens wat anders willen, hebben er nu een keuze erbij. En de wagen blijft de uitstraling van een Jaguar hebben. Veel leasemaatschappijen hebben de nieuwe XE en XF intussen op hun aankooplijst geplaatst. In eerste instantie vooral de grote klanten, maar je ziet nu ook de kleinere volgen. Qua prijzenpolitiek zijn de concurrenten heel agressief op die markt. Jaguar volgt dat op de voet en stuurt haar prijzenpolitiek eventueel bij.”

STERCK. Hoe is het gesteld met de restwaarde?

Chaniotakis: “Restwaarde is iets dat mee onderhandeld wordt tussen de fabrikanten en de leasingmaatschappijen. Het wordt verrekend in de totale leasingprijs. Jaguar heeft nu ook een tweedehandsprogramma opgezet waarbij men toekomstgericht de wagens terug gaat inkopen. Die worden dan terug in de markt gezet tegen goede voorwaarden. Daardoor zal de restwaarde ook stijgen.”

STERCK. Voelen jullie dit aan de verkoop?

Chaniotakis: “De wagen is sinds mei 2015 op de markt. Sinds een drietal maanden voelen we week na week de vraag toenemen. Zeker vanuit de leasemarkt. Als we bij Jaguar 2016 afgewerkt zullen hebben, zullen we ten opzichte van 2015 met 20 tot 25% procent gegroeid zijn. In 2015 haalden we zelfs een groei die nog hoger ligt. Dat wil zeggen dat we op 2 jaar tijd verdubbeld zijn. De nieuwe XF is pas sinds het najaar op de markt en zal daar ook een rol in gaan spelen.”. 

Jaguar XE 2.0D Aut. R-Sport

Jaguar XE 2.0D Aut. R-Sport
  • Verbruik gemengd: 4.2 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 111 g/km 0 tot 100 km/u:7,8 sec.
  • Vermogen Kw/pk: 132/180
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen (mm): 4672 (l) op 1850 (b) en 1416 (h)
  • Gewicht (kg): 1490
  • Inhoud kofferruimte: 455
  • Basisprijs: vanaf 37.490 euro incl. BTW
  • Prijs testmodel: 52.650 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels