Fleet tips
Claudio Swijsen & Koen Stas

Fleet tips

De tips

Wilt u uw wagenpark uitbreiden? Waar houdt u dan best rekening mee? Hoe ziet een goede ‘car policy’ eruit? Hoe kunt u zoveel mogelijk werk uitbesteden? En wat met starters? Beloont u hen onmiddellijk met een nieuwe wagen? Claudio Swijsen en Koen Stas, B2B-manager en fleet­adviseur bij Groep Delorge in Hasselt, serveren u enkele handige tips.  

Ga niet te breed in uw ‘car policy’

Een overzichtelijk wagenpark begint met een waterdichte ‘car policy’. We merken namelijk dat Limburgse bedrijven de impact van een bedrijfswagen op de motivatie van een werknemer vaak onderschatten. Stel duidelijke regels op. Wie heeft er recht op een bedrijfswagen? Welke merken en modellen zijn mogelijk? Welke opties zijn belangrijk of totaal overbodig? Na hoeveel jaar of kilometers is een bedrijfswagen aan vervanging toe? Met een goede ‘car policy’ voorkomt u discussies en eventuele teleurstellingen.

Geef zo veel mogelijk uit handen

Bij 90% van de Limburgse bedrijven komt het wagenparkbeheer bovenop het normale takenpakket van de directeur of een medewerker. Dat neemt meestal meer werk in beslag dan voorzien. Het resultaat? Minder tijd voor uw ‘core business’. Kies daarom voor een betrouwbare partner die u zoveel mogelijk werk uit handen neemt. Een partner die uw ‘car policy’ mee helpt schrijven, iemand die verschillende wagens voor u vergelijkt, een partner die de TCO (Total Cost of Ownership) in detail kan berekenen en zelfs vergelijkingen maakt tussen diverse leasemaatschappijen. Elke minuut die u niet in uw wagenpark moet stoppen, bent u productiever en kunt u zich 100% focussen om uw business te laten groeien.

Kies één partner met meerdere merken

Heel wat werkgevers laten hun medewerkers vaak kiezen tussen (een beperkt) aantal merken. Voor de werknemer is dit natuurlijk erg aantrekkelijk. Het nadeel is dat u met een rits verschillende leveranciers zit. Elke partij heeft een andere contactpersoon en hanteert andere afspraken. Bij een multimerkenpartner met meerdere verspreide vestigingen kunnen uw medewerkers nog altijd kiezen maar hebt u zelf nog maar één contactpersoon. Bij Groep Delorge hebben we bijvoorbeeld auto’s voor alle medewerkers: van starter tot directeur. Zelfs op het vlak van bestelwagens is er erg veel keuze.

S.L.A.

Stel samen met uw leverancier een ‘Service Level Agreement’ (S.L.A.) op. Hierin bepalen jullie samen hoe de dienstverlening achteraf gebeurt. Krijgt elke medewerker een vervangwagen? Of enkel de medewerkers met buitendienst? Moet de wagen opgehaald en gewassen worden voor onderhoud? Goede afspraken maken goede vrienden.

Huurwagen voor starters

Geeft u een nieuwe medewerker onmiddellijk een nagelnieuwe wagen? Wat als hij of zij drie maanden later toch niet de ideale werknemer blijkt te zijn? Voorkom dat er zomaar een wagen ongebruikt op uw parking blijft staan en geef uw nieuwe medewerkers de eerste maanden een huurwagen. Zodra u zeker bent dat u de juiste werkkracht gevonden hebt, kunt u overgaan tot aankoop of leasing.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels