Klaverblad  is Limburgs baken
Luc Wouters

Klaverblad is Limburgs baken

Regio Lummen - Heusden-Zolder

Het gaat goed met Lummen. Het aantal inwoners stijgt, de werkloosheidsgraad zakt en het aantal kleine en grote bedrijven neemt fors toe. Het grootste voordeel van deze gemeente? De bereikbaarheid van de verschillende industriezones. Burgemeester Luc Wouters (CD&V) is tevreden met de positieve ontwikkelingen. 

“Ons economisch landschap is ontzettend divers. Er is niet één typische sector die er met hoofd en schouders bovenuit steekt. Onze grootste troef - de bereikbaarheid – is immers toepasselijk voor elke ondernemer. Lummen ligt tegen het Albertkanaal en aan de grootste Limburgse verkeerswisselaar. De aanpassing van het Klaverblad tot een veilige verkeersturbine maakt dat iedereen vanuit Lummen binnen het uur in Brussel, Antwerpen, Luik of Aken staat. Bovendien rijden mensen die in Lummense bedrijven werken tijdens de spitsuren tegen de files in. Die goede bereikbaarheid is dus niet enkel gunstig voor de economische expansie maar ook voor de tewerkstelling.”

STERCK. Hoeveel industrieterreinen telt Lummen?

Wouters: “Officieel hebben we acht bedrijventerreinen in onze gemeente. We hebben vier omvangrijke industriezones: Gestel aan het Albertkanaal, Kolenhaven, Dellestraat en Lindekensveld (Lummen Centrum). Die zijn in totaal goed voor zo’n 200 kleine, middelgrote en grote bedrijven. Daarnaast hebben we nog enkele kleinschalige industrie­terreinen die rond bepaalde bedrijven ontstaan zijn.”

8 bedrijven terreinen in Lummen
  • Zolder-Lummen
  • Gestel
  • Lindekensveld(Lummen Centrum)
  • Kolenhaven-Zolder
  • Blanklaarstraat
  • Linkhout
  • Meldertsebaan
  • Schipperstraat

Multinationals & groeiers

STERCK. Steeds meer internationale bedrijven vestigen zich in Lummen. Kun je enkele voorbeelden geven? 

Wouters: “Een aantal jaren geleden heeft de internationale sigaren­fabrikant Scandinavian Tobacco Group Belux de voormalige site van meubelfabrikant Van Pelt in de Dellestraat ingenomen. Een ander mooi voorbeeld is de komst van het wereldwijde zuivelconcern FrieslandCampina Professional. En weldra mogen we ook UPS verwelkomen. De koerierdienst ontwikkelt een nieuwe site met een distributiecentrum van zo’n 6.000 m2 vlakbij het Klaverblad. Dat zou goed zijn voor 100 tot 120 nieuwe jobs tegen begin 2018. Zulke grote ondernemingen zetten Lummen natuurlijk op de kaart, maar we mogen ook de Lummense groeibedrijven niet vergeten. Bouwfirma Vanderstraeten, G.R.L. Glasrecyling, Carmans Wegenbouw en de twee poederlakbedrijven MetaCoat en Alural zijn slechts enkele voorbeelden van Lummense bedrijven die het de afgelopen jaren ontzettend goed doen.”

STERCK. Welke troeven heeft Lummen allemaal te bieden?

Wouters: “Zoals eerder aangehaald is de bereikbaarheid – zowel via weg als water - het grootste voordeel. Niet enkel om je als bedrijf te vestigen, maar eveneens voor het dagelijks transport van je klanten en medewerkers. Daarnaast zijn ook onze belastingvoeten eerder laag. De aanslagvoet van de gemeentebelasting bedraagt 6,7 % en de onroerende voorheffing is vastgelegd op 1325 opcentiemen. Hiermee zijn we één van de betere leerlingen van de klas.”

Extra ruimte

STERCK. Is er nog ruimte op de verschillende industriezones?

Wouters: “Het merendeel van de bedrijventerreinen is volzet. Hier en daar zijn nog enkele restpercelen. Daarnaast zijn er nog wat ondernemingen die in de toekomst op hun eigen perceel kunnen uitbreiden. Maar we kijken ontzettend hard uit naar een extra industriezone. Lummen-Zolder Zuid is erg gunstig gelegen en staat ook als uitbreidingszone aangeduid op het ruimtelijk structuurplan van Lummen. Dat gebied ligt geografisch perfect: net tussen het Albertkanaal en de autosnelwegen. Daarnaast willen we het bestaande bedrijventerrein Kolenhaven optimaliseren. Daar moet voornamelijk meer structuur komen. We bekijken samen met NV De Scheepvaart wat de mogelijkheden zijn op het vlak van ontsluiting.”

STERCK. Wat is er tijdens deze regeerperiode al gerealiseerd op economisch vlak?

Wouters: “Op vraag van de bedrijven hebben we een extra ambtenaar voor de lokale economie aangeworven. Natalie Bruninx is nu het centrale aanspreekpunt voor alles wat met KMO, middenstand en horeca te maken heeft. Daarnaast hebben we ons ingezet voor het bedrijventerrein Lummen Centrum, het vroegere Lindekensveld. In die omgeving hebben we een uitbreiding van 4 hectare gerealiseerd en 8 loten gecreëerd. Die sluiten nagenoeg aan op afrit 26 en bieden heel wat bedrijven een mooie toekomst.”

STERCK. De aanleg van afrit 26 bis is ook een grote stap vooruit.

Wouters: “Dat kopt. We bekijken nu samen met de lokale bedrijven hoe het verder moet. We zouden in de toekomst ook graag 3 andere bedrijventerreinen op de afrit laten aansluiten. Let op, zo’n extra ontsluiting is geen sinecure. Dat is dan ook niet voor vandaag of morgen.”

Kernversterking

STERCK. En hoe zit het eigenlijk met de Lummense binnenstad? 

Wouters: “We hebben geen echt groot handelscentrum. We durven dat ook hardop zeggen. In de binnenstad tref je wel wat gevestigde waarden aan, maar we hebben geen noemenswaardige winkelwandelstraat. Toch zijn er plannen om de omgeving rond het Charel Wellensplein op te waarderen in de hoop dat investeerders geprikkeld worden om extra handelspanden te openen. Eigenlijk zijn we al een tijdje bezig met die kernversterking. We hebben een bijzonder plan van aanleg opgestart en de eerste realisaties zijn nu zichtbaar. Denk maar aan het Administratief Centrum en de bouw van een wooncomplex met 39 wooneenheden. Er volgt tegen eind 2017 of begin 2018 ook nog een gloednieuw woon- en zorgcentrum tussen het centrum en de Ringlaan. Ook dat is een vorm van kernverbetering.”

STERCK. We hebben het nog niet over de horeca gehad. 

Wouters: “Vroeger hadden we hier verschillende discotheken maar die zijn door de moordende concurrentie ondertussen allemaal verdwenen. We hebben verspreid over de volledige gemeente wel verschillende goede en gezellige cafés, brasseries en restaurants. En dan heb ik het niet enkel over gevestigde waarden maar ook over verrassende nieuwkomers. Met de sluiting van Intermotel hebben we op dit moment helaas geen zaken­hotel meer. Maar ook hier zijn plannen omtrent een nieuwe ontwikkeling. Wellicht hoor je daar binnenkort wel meer over.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels