Italiaans nichepaard
MASERATI LEVANTE

Italiaans nichepaard

De Test

Nagenoeg alle premium automerken hebben de afgelopen jaren gouden zaken gedaan in het SUV-segment. Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er ook de eerste Italiaanse SUV. De Maserati Levante heeft alles van een echte Maserati maar mikt op de kopers van pakweg een Porsche Cayenne en BMW X5. Het sportieve raspaardje heeft zijn entree niet gemist.  

De ambities bij Maserati zijn weinig bescheiden. Het Italiaanse nichemerk wil tegen 2018 de verkoopcijfers verdubbelen tot 70.000 verkochte wagens. Daarvoor is ook een plekje nodig in het populaire en intussen drukbevolkte SUV-segment. De nieuwe Maserati Levante moet die klus klaren. 

En het mag gezegd. De nieuwste telg uit Modena heeft een prachtige lijn. Het opvallende en uitgesproken radiatorrooster, de spitse koplampen en de naar achter afhellende daklijn geven de wagen een sterk sportief karakter. Het uiterlijk doet niet vermoeden dat het over een SUV gaat die meer dan 5 meter lang is en groter dan veel van zijn directe concurrenten.

Je voelt het effect van de comfortabele luchtvering die zijn werk doet.

De Maserati Levante komt met een beperkt maar duidelijk aanbod van motoren: een 3 liter V6 diesel met 275 pk en een 3 liter V6 benzineversie die goed is voor 430 pk. Beide versies kunnen beschikken over dezelfde uitrustingsniveaus en zijn gekoppeld aan de uitstekende ZF achttrapsautomaat. “De Levante heeft op een aantal vlakken een primeur”, legt Guy Fawe, concessiehouder van FMA ­(Ferrari Maserati Antwerpen) uit. “Het is de eerste Maserati met luchtvering en torque verctoring. Het vermogen op de wielen wordt continu aangepast voor een uitzonderlijke grip, controle en wegligging. Beide zaken zijn standaard op de Levante. Daarnaast is er voor het eerst actieve cruise­control en een nieuw ­infotainmentsysteem beschikbaar.” 

Sterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_Diesel

Jeroen_Meens_CynexWie is Guy Fawe? Guy Fawe is eigenaar van FMA, de officiële concessiehouder voor Ferrari en Maserati in Antwerpen en Limburg. De concessie heeft 18 jaar ervaring met Maserati en bijna 30 jaar met Ferrari. Een hoog opgeleid team van 18 mensen met ruime ervaring biedt klanten een kwalitatief hoogstaande service.”

Lorem PixelWie is Pascal Segers? Pascal Segers is zaakvoerder van Pas Interieur. “We verwerken de perfecte synergie tussen architectuur en interieur in een concept, in functie van de behoefte van onze klant en rekening houdend met de nieuwste technieken binnen de EPB-normering. Daarbij werken we steeds binnen een functioneel minimalistische sfeer en in een warm kader. In zo weinig mogelijk lijnen verwerken we zoveel mogelijk elementen en dat zowel voor particuliere als voor professionele projecten.”


Adaptieve luchtvering

STERCK Magazine nodigde Pascal Segers van ­Pas Interieur uit Dilsen-Stokkem uit om de nieuwste Maserati een dag aan de tand te voelen. Een liefhebber van sportieve wagens én van strakke architectuur en design. Het zou een goede combinatie moeten vormen met de Italiaanse SUV. “De wagen heeft in elk geval een uitzonderlijk design,” beaamt Pascal Segers. “Indertijd was Porsche met de Cayenne één van de eersten om zich te onderscheiden met een sportief ontwerp voor een SUV. Vandaag hebben heel wat merken dat overgenomen. Met de Levante slaagt Maserati erin om zich nu te onderscheiden van wat er op de markt is. Het is geen wagen waar iedereen mee rijdt. De Italianen doen op dat vlak waar ze goed in zijn.”

Ook over het rijcomfort en de wegligging is onze testrijder-voor-een-dag zeer te spreken. “We zijn voor de fotoshoot over een oude Romeinse ­Heirbaan gereden, een slechte weg vol kasseien. En dan voel je het effect van de comfortabele luchtvering die zijn werk doet.”

Guy Fawe: “De adaptieve luchtvering verhoogt inderdaad het rijcomfort. Deze zorgt er ook voor dat de wagen vanaf een bepaalde snelheid gecorrigeerd wordt en iets lager gaat liggen. Daardoor krijg je meer het gevoel, de wegligging en het rijgedrag van een gewone personenwagen. Het adaptieve karakter vergemakkelijkt trouwens ook het in- en uitstappen.”

Sterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_Diesel

Sportiviteit troef

Komt de sportiviteit waar Maserati voor bekend staat komt ook tot uiting in een grote SUV? Pascal Segers vindt alvast van wel. “De wagen heeft meer dan genoeg vermogen om je uit te nodigen tot een sportief rijgedrag. Dat is prima in orde, ook met het geluid dat daarbij hoort. Je voelt in sportieve modus dat je met een Maserati onderweg bent.” 

Guy Fawe: “De slogan van de Levante is niet voor niets: 'De Maserati van de SUV’s’. ­Sportiviteit zit in de genen en dat komt ook tot uiting. Het klassieke nadeel van een SUV is dat je met een verhoogd zwaartepunt zit ,wat de sportiviteit niet ten goede komt. Dat is in de Levant schitterend opgevangen dankzij de adaptieve en reactieve luchtvering. Ook het stuur past zich aan de snelheid aan. Toch wordt het comfort op geen enkel moment uit het oog verloren.” 

Pascal Segers: “Dat kan ik bevestigen. De look is zeer geslaagd maar ook het afwerkingsniveau binnen, de detaillering, het oog voor perfectie. Dat is typisch Italiaans. De nieuwe Levante is in elk geval het label Maserati waardig en dat blijft iets speciaals. Het is een complete wagen waarbij je op geen enkel moment het gevoel hebt met een grote SUV op de weg te zijn.”

STERCK 20/BIGHEADER/STERCK_20_bigheader_0046_Sterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_DieselSterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_DieselSterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_Diesel

Brede publiek

Mikt Maserati met de Levante op een nieuw publiek? “De reacties zijn in elk geval heel positief”, aldus Guy Fawé. “We mogen niet klagen over de verkoopcijfers tot nu toe. Onze ambitie is niet om evenveel SUV’s te verkopen als merken zoals Porsche. Maar we willen hen zeker wel kietelen. We hebben nooit een SUV-publiek over de vloer gehad en die mensen komen nu toch wel vlot binnen. Daarnaast zie je een deel van ons bestaande cliënteel overschakelen van een berline naar een SUV. Het publiek is heel divers. De prijs van de Levante is op het niveau van de concurrentie maar het niveau van de basisuitrusting ligt hoger. Zeker de standaard luchtvering bestaat momenteel niet bij andere merken.”

Het nieuwe infotainment­systeem is op vlak van ergonomie en connectiviteit helemaal up-to-date. “Op vlak van rijhulp­systemen en het infotainmentsysteem was de test te kort om alles te proberen,” vertelt Pascal Segers. “Op dat vlak vind ik dat een systeem zichzelf moet uitwijzen en heel intuïtief moet zijn en dat leek prima in orde.”

Sterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_Diesel

Geen hybride

Op de markt van de zakelijke SUV’s doen de hybride modellen het momenteel erg goed omwille van de fiscale voordelen. Er zit echter geen hybride Levante aan te komen. Guy Fawé: “We doen daar met Maserati niet aan mee omdat we niet 100 procent zeker zijn van de betrouwbaarheid van de wetgeving, in Europa maar ook wereldwijd. Er zijn voldoende redenen om eraan te twijfelen in hoeverre de gemengde krachtbronnen een groot succes gaan worden. Mogelijk zet de evolutie naar volledig elektrische wagens zich sneller door. Veel hybride wagens worden trouwens enkel gebruikt in ­benzine- of dieselstand. Terwijl de extra batterijen de wagen zwaarder en logger maken.

We verkopen emotie en esthetica. We willen dat mensen ’s morgens met een grote glimlach in hun auto stappen en elke rit happy zijn. Dat horen we ook van onze klanten en dat willen we bereiken.Het maakt deel uit van onze filosofie. Wij voelen trouwens dat onze klanten terug meer en meer hun zin willen doen en plezier willen beleven aan hun wagen.”

Sterck_L_20_De_Test_Maarten_Bostyn_Pas_Interieur_Maserati_Levante_3.0_Diesel


Maserati Levante 3.0 Diesel V6 202kW Aut. 4x4

Bevindingen

Op vlak van design hebben de ontwerpers van Maserati alvast hun reputatie waargemaakt. De Levante is een sportieve en elegante SUV die heel wat bekijks heeft. 

De standaard adaptieve luchtvering komt zowel het comfort als het rijgedrag ten goede.

Prijs/kwaliteit schommelt de Levante in de buurt van zijn directe concurrenten met als bijkomende troeven een behoorlijk volledige standaarduitrusting en het exclusieve karakter van een Maserati.

  • Verbruik gemengd: 7,2/100 km
  • CO2-uitstoot: 189 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 6,9 sec
  • Vermogen Kw/pk: 202/275
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 5003 (l) op 1968 (b) en 1679 (h)
  • Gewicht(kg): 2130
  • CO2-uitstoot: 128 g/km
  • Inhoud kofferruimte (liter): 580
  • Basisprijs: vanaf 73.200 euro incl. btw

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels