Oplaadbare <br>luxesalon

Oplaadbare
luxesalon

De Test

De verkoop van plug-inhybrides boomt. Dat heeft natuurlijk te maken met de fiscale wetgeving die groene wagens bevoordeelt, maar ook met het hybrideaanbod dat zowat elke maand toeneemt. BMW zet stevig in op de hybridetrend en heeft intussen ook een plug-inhybride versie van zijn luxueuze 7 Reeks op de markt. STERCK Magazine stuurde kilometervreter Tom De Coster van De Coster Dominique in een 740Le xDrive de baan op.

De nieuwe 7 Reeks is sinds eind 2015 op de markt en zorgde bij de introductie voor een aantal nieuwigheden zoals een vernieuwde bedieningstechnologie en een verbeterde connectiviteit. Het gebruik van een mengeling van staal, aluminium en koolstofvezel leidde tot een lager gewicht en grotere stijfheid wat de rijkwaliteiten van de grote luxeberline ten goede komt. En dat is mooi meegenomen voor deze 740Le xDrive waarvan het gewicht ondanks de aanwezigheid van een extra elektromotor en bijhorende batterijen op ongeveer 2.000 kilogram uitkomt. Een mooie prestatie voor een wagen van dergelijke omvang.

BMW_740Le_xDrive_iPerformance

 

De BMW 740Le xDrive combineert een 4-cilinder benzinemotor van 258 pk met een 113 pk sterke elektrische synchroonmotor waarmee het gezamenlijk vermogen op 326 pk uitkomt. Daarmee levert de wagen ongeveer dezelfde prestaties als de klassieke benzine- of dieselversie, maar dan met flink wat minder verbruik. Dat lagere verbruik en de gunstige fiscaliteit compenseren de aankoopprijs die een stuk hoger ligt.

De wagen heeft pit en souplesse op overschot.

Rijprofiel
Tom De Coster rijdt al vijf jaar met een BMW 535d Gran Turismo en maakt jaarlijks tienduizenden kilometers op weg naar één van de vele werven die zich vooral in de stedelijke agglomeraties bevinden. Daarmee heeft hij het ideale profiel voor een hybriderijder. Voor Jorg Radoux, fleetmanager bij BMW van Osch, is het uiterst belangrijk om eerst het rijprofiel van de chauffeur goed te analyseren vooraleer er een keuze voor hybride gemaakt wordt.

BMW_740Le_xDrive_iPerformance

Jorg Radoux: “Bij een hybridewagen moet je niet alleen rekening houden met de kilometers die iemand jaarlijks maakt, maar ook met de wegen waarop die kilometers afgelegd worden. Iemand die 50.000 km per jaar rijdt waarvan 40.000 km op de autosnelweg, gaan we nog steeds een dieselmotor aanraden. Ondanks het feit dat een hybridewagen fiscaal interessanter is, ga je met zo'n wagen in die situatie een hoger verbruik hebben ten opzichte van een gewone benzine- of dieselmotor waardoor je fiscale voordeel verdwijnt.

BMW_740Le_xDrive_iPerformance
Je moet echt kijken naar de total cost of ownership (TCO) en naar het totaalplaatje. Als je van de 50.000 km er 30.000 op binnenwegen aflegt, dan is een hybride perfect. Een wagen verbruikt immers het meeste om van stilstand in beweging te komen. Dat gedeelte kan je opvangen met de elektromotor en dan neemt de benzine- of dieselmotor het bij 60 à 70 km/u geruisloos over. Op die manier vermindert het verbruik naar 3 à 4 liter en heb je tegelijk niet continu stroom nodig. Zo kan je met een geladen batterij gemakkelijk tot 300 of 400 km rijden. Op de lange rechte stukken of autosnelwegen laadt de batterij immers zichzelf terug op, met 1 km elektrisch rijbereik per 4 kilometer.”

BMW_740Le_xDrive_iPerformanceEnorm rijcomfortVoor testrijder Tom De Coster was het de eerste ogenblikken even wennen. “Het lijkt alsof je voelt dat de wagen van de ene motor op de andere overgaat omdat je dat op het dashboard ziet, maar eigenlijk is dit puur psychologisch. De wagen heeft dankzij de elektromotor meteen voldoende koppel beschikbaar en rijdt in de stad erg aangenaam. Soepeler dan je gewoon bent. Het vermogen komt geleidelijk vrij en is vergelijkbaar met de wagen waarmee ik nu rijd. De 740Le gaat goed vooruit voor een groene wagen. En de motor is ook heel stil, wat een comfortabel gevoel geeft. 

Je moet er echt even aan wennen, maar als je de technologie gebruikt zoals hij bedoeld is, dan ga je er veel plezier aan beleven en je verbruik kunnen verminderen.”

De Coster DominiqueTom De Coster is één van de zaakvoerders bij De Coster D., een totaalleverancier voor aannemers, projectontwikkelaars en industriëlen. In de loop der jaren bouwde het bedrijf een stevige expertise uit in grond- en afbraakwerken enerzijds en funderingswerken anderzijds. Recycling vormt de vierde poot van De Coster D. Het bedrijf telt maar liefst tachtig werknemers die alle werken uitvoeren die voor de aanvang van de eigenlijke bouwwerken nodig zijn. Het familiebedrijf is specialist in complexe afbraakwerken zoals binnenafbraak en beheerst alle mogelijke funderingstechnieken.

Luxueuze toptechnologieDe testwagen is de L-versie van de 7-reeks, wat verwijst naar het 20 centimeter langere chassis dat vooral de binnenruimte achterin ten goede komt. Het comfort is van topniveau, wat je in een wagen als deze mag verwachten. “Er bevindt zich bijvoorbeeld achteraan onder de armleuning een tablet waarmee je de zetels, massage­functie, beeldschermen, blindering van de ramen en zelfs de butlerservice kan activeren”, legt Jorg Radoux uit.

Jorg RadouxBMW van Osch Jorg Radoux is fleetmanager bij BMW Concessie van Osch. De concessie met vestigingen in Halen, Hasselt en Tienen, combineert al meer dan 50 jaar kwaliteit en technische voorsprong met een divers en sterk gespecialiseerd team. Een uitmuntende klantenservice staat centraal. De concessie is officiële verdeler van de i modellen en official M Certified Dealership. Naast de verschillende BMW concessies behoren ook de MINI Hasselt Store, het Limburgs Carrosseriebedrijf en de van Osch ­Occasiecentra tot de bedrijvengroep.

BMW_740Le_xDrive_iPerformanceEen butlerservice? “De nieuwste generatie BMW’s beschikt over een functie waarbij je met één druk op de knop via een telefoonverbinding alle mogelijke vragen kan stellen. De dispatching kan bijvoorbeeld voor je opzoeken waar je in de omgeving de lekkerste tiramisu kan vinden voor maximum 20 euro en stuurt de coördinaten gewoon naar je GPS-systeem. Ook de SOS-service werkt op dezelfde manier. Je hoeft niet eens je positie door te geven. Bij een ongeval gaat men je bellen als je niet meer in staat bent om zelf alarm te slaan. De eigen sim-kaart van de wagen bepaalt je positie en zorgt voor connectie.”

Uitstekende connectiviteit“De connectiviteit is uitstekend, maar ik vond bijvoorbeeld ook het uitgebreide camerasysteem erg handig”, zegt Tom De Coster. “Het zorgt niet alleen voor een 360-­graden beeld rondom de wagen, maar dankzij de sensoren en camera’s aan alle kanten van de wagen is het heel gemakkelijk om te parkeren, ook als er weinig plaats is.”

BMW_740Le_xDrive_iPerformance
“Die systemen gaan inderdaad heel ver”, beaamt Jorg Radoux. “Zelfs als je in een restaurant zit kan je met de topviewcamera beelden van rondom jouw wagen bekijken. De auto houdt je via je gsm op de hoogte als je dat wenst. Hij beschikt ook over opties zoals de Gesture Control waarbij je specifiek vastgelegde functies zoals de radio harder en stiller zetten kan uitvoeren met behulp van bepaalde handbewegingen in de lucht. 

De technologie in deze wagen staat intussen zo ver dat je ook bijna volledig autonoom kan rijden. Je hoeft slechts één vinger op het stuur te houden om automatisch met het verkeer mee te rijden tot 80 km/u. Je kan bij wijze van spreken in de file je krant lezen."

BMW_740Le_xDrive_iPerformance


BMW van Osch
BMW 740Le xDrive IPerformance

Bevindingen

Het hybride vlaggenschip van BMW combineert uitstekende prestaties met een zuinig verbruik, en dat ondanks de imposante omvang van de wagen.

De laatste nieuwe technologische snufjes en een hoge mate van connectiviteit verhogen het comfort en luxegevoel dat de wagen uitstraalt.

Voor wie niet elke dag zeer grote afstanden over de autosnelweg aflegt, is de plug-­inhybride een waardig en ecologisch (iets) meer verantwoord alternatief voor de benzine en dieselversie.

  • Verbruik gemengd: 2,5 (volgens NEDC)
  • CO2-uitstoot: 49 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,3 sec
  • Vermogen Kw/pk: 240/326
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 5.238 (l) bij 1.902 (b) en 1.485 (h)
  • Gewicht(kg): 2.075
  • CO2-uitstoot: 420 g/km
  • Inhoud kofferruimte (liter): 580
  • Basisprijs: vanaf 110.300 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 155.620 euro incl. btw

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels