Burgerlijke <br> ongehoorzaamheid

Burgerlijke
ongehoorzaamheid

De Test

De Mercedes-Benz G-klasse blaast dit jaar 38 kaarsjes uit. Toch heeft deze klassieker nog niets aan populariteit ingeboet. Integendeel. De Duitse autoconstructeur brak afgelopen jaar zelfs zijn verkoopsrecord met een productie van 20.000 wagens. Meer dan 300.000 exemplaren verlieten sinds 1979 al de fabriek. Volgend jaar wordt een compleet nieuwe G-klasse op de wereld losgelaten, maar wij voelden de oude klasbak nog eens aan de tand. En wel in de 571 pk-krachtige AMG G 63-versie.

Jan Baillien

Zuinig is de G-klasse allerminst. Goedkoop? Ook niet. Discreet? Nèh, goed geprobeerd. Maar wat een iconische terreinwagen is die Mercedes AMG G 63! Nu Land Rover de Defender definitief ten grave heeft gedragen, is de G-klasse nog één van de weinige resterende spelers in het bijzondere segment van de klassieke luxe-­terreinwagens. En dat heeft Mercedes-Benz goed bekeken. Doorheen de jaren heeft het merk nauwelijks iets gewijzigd aan de oerdegelijke, vierkante look van de wagen. Die doet nog het meest denken aan … een terreinwagen uit de jaren zeventig. Ook het chassis, de ophanging en andere structurele elementen stammen rechtstreeks af van het eerste model.

Mercedes-Benz G-klasse

Binnenin beschikt de G-klasse tegenwoordig echter over de technologische snufjes, rijhulpsystemen en het ­comfort waarmee ook de gewone limousines van Mercedes-Benz grote sier maken. Lepel dan nog eens een uiterst performant blok van AMG onder de motorkap en je krijgt een eigenzinnige combinatie waar menig autoliefhebber warm van wordt. STERCK-testrijder Jan Baillien van e.Baillien komt na een dagje testrijden dan ook met een grote glimlach terug binnen in de concessie van Claes & Zonen in Tongeren.

Mercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasse

Krachtig en comfortabel

“Ik heb van mijn 18e tot mijn 35e altijd met terreinwagens gereden”, vertelt Jan Baillien. “Uiteindelijk ben ik naar een gewone wagen overgeschakeld omdat ik iets meer vermogen wilde hebben. Maar met deze AMG G 63 heb je natuurlijk een terreinwagen én een enorm vermogen. Je zit hoog op de weg, wat je een veilig gevoel geeft. De draaicirkel is natuurlijk groter. Dat is normaal voor een wagen van deze omvang. De carrosserie is ook redelijk stijf, maar toch is de AMG G 63 verrassend wendbaar. Als je iemand wil voorbijsteken, duw je op het gaspedaal en de wagen vliegt letterlijk vooruit. Wanneer je een beetje sportief ingesteld bent, is dat geweldig.

Om er elke dag mee te rijden moet je wel een beetje liefhebber zijn. En ondanks wat de buitenkant doet vermoeden, is de wagen binnenin echt heel comfortabel en goed uitgerust. De dynamische zetels kan je bijvoorbeeld letterlijk in alle richtingen elektronisch instellen. Ze zitten bijzonder goed.”

e.Baillien e.Baillien. Het veelzijdige afwerkingsbedrijf e.Baillien biedt alle mogelijke interieurafwerking onder één dak. “Wij onderscheiden ons door die one-stop-shop ook echt waar te maken. Van chappewerken, vloeren, plakken, plaatsing van gipswanden, plafonds, schrijnwerkerij, schilderwerken, gordijnen, tot elektriciteit en sanitair. We doen alles met eigen mensen. De klant heeft daardoor enorme voordelen qua uitvoeringstermijn, verantwoordelijkheid, … Er is één duidelijk aanspreekpunt dat alle problemen oplost. In onze totale groep werken we intussen met 250 mensen.”

Nils Molenbruck, sales manager Claes & Zonen kan de vergelijking maken: “Het uitrustingsniveau binnenin is gelijkgesteld met dat van de andere wagens van Mercedes-Benz. De veiligheids- en rijhulpsystemen zijn zo ver als mogelijk doorgetrokken. Zo is het rijassistentiepakket met adaptieve cruise-control beschikbaar. De wagen past zich aan de voorgangers aan en remt als iemand plots de weg zou oversteken. Parkeersensoren, achteruitrijcamera, … het zit er allemaal op. Naast de hoge en veilige zithouding helpt dat om de wagen in het gewone stadsverkeer vlot te gebruiken. Het dashboard heeft ook het nieuwe grote digitale scherm en de laatste versie van het infotainmentsysteem.”

Eén man, één motor

Mercedes-Benz startte de productie van de G-klasse in 1979 in Graz, waar de wagen nog steeds gebouwd wordt. In 2004 volgde met de G 55 de eerste AMG-versie. Die evolueerde later naar de AMG G 63. De motor van de G-klasse wordt nog steeds door één persoon gefabriceerd. Als je de motorkap opent, zie je de handtekening en naam van de ingenieur die aan de motor gewerkt heeft. 

Veelzijdig karakter

Elk zichzelf respecterend merk heeft tegenwoordig een afgelikte SUV in het aanbod. Wie zijn de kopers die ­vallen voor de brute kracht van een Mercedes-Benz AMG G 63? “Persoonlijk denk ik dat het autoliefhebbers zijn die graag buiten de lijntjes kleuren en die iets anders ­willen dan wat iedereen heeft”, zegt Jan Baillien. “Voetballers die veel geld verdienen bijvoorbeeld. You love it or you hate it. Dat is zeker op deze wagen van toepassing.”

Ondanks wat de buitenkant doet vermoeden is de wagen binnenin heel comfortabel.

Nils Molenbruck: “Er zijn ook veel kopers die de capaciteiten van de wagen beroepsmatig gebruiken, zoals ­dakwerkers en aannemers. De AMG G 63 mag 3,5 ton trekken, wat behoorlijk veel is. De G-klasse wordt ook regelmatig omgebouwd tot lichte vrachtwagen. Zeker de 350 diesel-versie. En er zijn redelijk wat ­klanten die hem als tweede wagen hebben. Je kan perfect drie kinderstoelen op de achterbank kwijt, de boodschappen doen, … en in het weekend kan je er een paardentrailer of boot achter hangen. De wagen heeft drie sperren waardoor je offroad heel ver kan geraken. Met welke sportwagen van 571 pk kan je met een paardentrailer de wei op?”

Mercedes-Benz G-klasse

Waardevast

Met dat vermogen, een koppel van 760 nm en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,4 seconden is de AMG G 63 een serieuze bom. Het verbruik tussen de 15 en 20 liter is - in tijden waarin wagens massaal aan de stekker gaan hangen - politiek volstrekt incorrect. Het bijhorende prijskaartje dat begint bij 150.000 euro zorgt ervoor dat de AMG-versie enkel voor een select publiek weggelegd is.“

Claes en Zonen Claes & Zonen. De Mercedes-Benz concessie in Tongeren maakt deel uit van de groep Claes & Zonen met filialen in Sint-Truiden, Tienen en Tongeren. “In Tongeren hebben we het volledige aanbod van personen- en bestelwagens. Voor vrachtwagens kan men in Sint-Truiden terecht. De concessie in Tongeren is van 2012 tot nu in volume verdubbeld. Sinds vorig jaar is Mercedes-Benz trouwens voor het eerst in elf jaar opnieuw het meest verkochte premiummerk.”

Toch is dat relatief als je naar de totale plaatje gaat kijken”, stelt Nils Molenbruck. “De G-klasse is oerdegelijk. Een model van iets meer dan 15 jaar oud is nog steeds bijna de helft van zijn nieuwprijs waard. Bovendien is de G-klasse redelijk schaars op de tweedehandsmarkt. De wagen is trouwens immens populair in het Midden-Oosten, China en de VS. Maar ook in Europa blijft hij potten breken.” Geert Bosch, site manager Claes & Zonen: “Door het beperkte aanbod op de tweedehandsmarkt en de blijvende vraag houdt de G-klasse sterk zijn waarde. Bovendien rijdt hij anders dan alle andere wagens en dat is wellicht nog zijn grootste troef. De G-klasse heeft eigenlijk geen concurrentie. Er is geen enkel ander merk dat tegenwoordig een vergelijkbare wagen kan bieden.”

Jan Baillien: “Het is inderdaad een plezier om mee te rijden. Als je met je voet aan het gaspedaal komt, gedraagt hij zich als een echte sportwagen en springt hij vooruit. Er komt ook een diepe grom, een bijna dierlijk geluid uit de vier uitlaatpijpen die onder de achterdeuren uitkomen.”

Er komt een diepe grom, een bijna dierlijk geluid uit de vier uitlaatpijpen als je het gaspedaal indrukt.

“En als je rustig met deze wagen wil rijden, dan gaat dat ook”, zegt Nils Molenbruck. “AMG is daar in vergelijking met andere sportmerken een krak in. In comfortstand rijdt de AMG G 63 lekker laag in toeren, discreet maar met een enorm koppel. Dat heb je bij snelle wagens van andere merken veel minder. En zodra je de stand in Sport Plus zet, voel je onmiddellijk een enorm verschil: het geluid is anders, de gasrespons verandert, het stuur voelt anders aan, de motor gaat veel hoger in de toeren, … Dat vind ik een groot voordeel van alle huidige AMG-modellen.”

Mercedes-Benz G-klasse


Mercedes-Benz
AMG G 63

Bevindingen

Volledig tegen de tijdsgeest in met een unieke mix van klassiek design buiten en moderne technologie & comfort aan de binnenkant.

Een echte terreinwagen die ook prima bruikbaar is in het alledaagse (stads)verkeer.

Het krachtige AMG blok brengt de totaal niet-gestroomlijnde 2,5 ton op 5,4 seconden naar 100 km/u. Een sportwagen met het uiterlijk van een tank en het comfort van een luxe-salon. Wie doet beter?

  • Verbruik gemengd: 13,8l/100km
  • CO2-uitstoot: 322g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,4 sec
  • Vermogen Kw/pk: 420/571
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 4763 (l) op 1855 (b) en 2475 (h)
  • Gewicht(kg): 2.475
  • Inhoud kofferruimte (liter): 500
  • Basisprijs: vanaf 150.282 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 181.950 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels