Heldere identiteit brengt de band aan het rollen
Koen Hendrix & Lut Wyers Heldere identiteit brengt de band aan het rollen

Heldere identiteit brengt de band aan het rollen

Dossier - Familliebedrijven

Familiebedrijven hebben een meesterlijke troef: hun organisaties ademen authenticiteit. Bij een overdracht schuilt in dat hoogste goed echter de grootste uitdaging. Bij een nieuwe leidinggevende hoort immers ontegensprekelijk een nieuwe eigenheid, nieuwe strategieën, een nieuwe cultuur.

“Voor een meerkoppig nieuw beleid telt geen enkele wiskundige formule. Neen. Voor een heldere gezamenlijke identiteit moet je aan de slag”, stelt Lut Wyers die met haar team van Identify.Me Eric Banden begeleidde in een identiteits­bepaling na de overname. “En dat beseften gelukkig de gebroeders Rob en Koen alsook hun echtgenotes Klara en Hilde. Samen gingen we op zoek naar nieuwe oriëntaties en perspectieven, toekomstbestendig.”  

Moeilijk vs. helder 

Via een bepaalde methodiek ging men op zoek naar antwoorden op existentiële vragen. Waar wil Eric Banden de volgende jaren voor staan? Waarin is het onderscheidend? Waar ligt de ambitie? Welke waarden zijn criteria voor de toekomst? 

Maximaal inzicht

Via dit proces en met hun inzet, openheid en eerlijkheid lagen in de beperkte tijds­panne van een 5-tal uur alle puzzelstukken bloot. Zij waren finaal verrast van de kracht van hun eigen organisatie en van zichzelf. Plots werd hun toekomst helder. Alle vier met de neuzen in dezelfde richting. 

Wendbaar & duidelijk

Als je consequent je identiteit probeert te vertalen is de kracht enorm. Eric Banden zal de volgende jaren snel en wendbaar beslissingen kunnen nemen dankzij hun identiteit als draaischijf. 

Oprechte erkenning

Door het traject ontstond een ondernemingskader met diep respect voor elkaar en voor hun geschiedenis. Maar wel met de nieuwe generatie als hoeksteen. Dankzij de sterke fundamenten van het verleden en hun heldere identiteit van vandaag kreeg ‘hun band’ als familie een extra dimensie. 

Bedrijfscultuur

Familiebedrijven hebben troeven in handen die ze vanuit hun familiale identiteit kunnen uitspelen ten opzichte van niet-familiebedrijven. Alleen dienen ze zich bewust te zijn van hun ‘familiale assets’. Een oefening van waarden, vertrekkende vanuit de eigenaarsvisie, kan die identiteit alleen maar versterken en bijdragen tot een unieke (familie)bedrijfscultuur. Maar deze waarden kunnen ‘hard’ ingezet worden naar alle stakeholders (klanten, leveranciers, medewerkers, …) en bijgevolg een positieve impact creëren op de bedrijfsprestaties en dus ook onderaan de lijn.

“Voor een meerkoppig nieuw beleid telt geen enkele wiskundige formule. Neen. Voor een heldere gezamenlijke identiteit moet je aan de slag”, stelt Lut Wyers die met haar team van Identify.Me Eric Banden begeleidde in een identiteits­bepaling na de overname. “En dat beseften gelukkig de gebroeders Rob en Koen alsook hun echtgenotes Klara en Hilde. Samen gingen we op zoek naar nieuwe oriëntaties en perspectieven, toekomstbestendig.”  

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels