Atletisch design-icoon
Sebastiaan Rutten & Bjorn Paesen De test - Mercedes CLS

Atletisch design-icoon

De test - Mercedes CLS

Als een luxueuze én tegelijk sportieve vierdeurscoupé vandaag een vertrouwd gezicht in het straatbeeld is, dan is dat voor een flink deel te danken aan de Mercedes CLS. Die was in 2003 de absolute pionier in dit marktsegment. Intussen heeft de derde generatie CLS de fakkel overgenomen. Hij stuwt Mercedes opnieuw naar het allerhoogste niveau in deze niche.

Bjorn_Paesen

“De Mercedes CLS is inderdaad altijd een trendsetter geweest”, bevestigt Sebastiaan Rutten, sales & fleet manager bij Groep Jam. “Een luxueuze vierdeurscoupé was in die tijd ongezien. Eigenlijk heeft de CLS pas sinds de tweede generatie echt ­concurrentie gekregen. En dan nog zijn dat niet allemaal zuivere ­concurrenten. De typische coupélook met 4 deuren zonder frame rond de ramen kom je niet bij alle automerken tegen. Mercedes heeft er intussen al 375.000 exemplaren van verkocht. Het leuke aan de CLS is dat hij elke keer nog iets beter en mooier wordt. Je zal altijd voor- en tegenstanders van deze sportieve lijn hebben, maar qua nieuwste snufjes en technologie waarmee de wagen uitgerust is, staat de CLS op het allerhoogste niveau.” Voor De Test kon STERCK Magazine gebruik maken van de Mercedes CLS 350d 4matic, een 3-liter dieselversie met vierwielaandrijving die over 286 pk beschikt. De CLS is uitgevoerd in Edition One, de lanceringseditie. Sebastiaan Rutten: “Deze versie heeft een rijkelijke uitrusting met onder meer een standaard AMG-pakket dat de sportieve lijn nog extra accentueert. Het interieur is heel luxueus afgewerkt met mooie stiksels en accenten. Zo kom je tot een totaalpakket dat stijl, klasse en sportiviteit combineert.”

Mercedes CLS

Mercedes-CLS

Mercedes CLS

STERCK. De CLS positioneert zich als sportief model tussen de E- en de S-klasse in?

Sebastiaan Rutten: “Dat klopt. Hij is afgeleid van de E-klasse en eigenlijk de enige uitzondering op de consequente naamgeving bij Mercedes. Alle modellen krijgt normaal de naam van het model waarvan ze afgeleid zijn. Zo is de CLA de vierdeurscoupé die afgeleid is van de A-klasse. En zo is de GLC SUV afgeleid van de C-klasse. De CLS is eigenlijk een afleiding van de E-klasse, maar omdat hij naar positionering toe daar toch net boven staat, leunt hij dichter aan bij de S-klasse. Vandaar CLS.”

Het interieur oogt indrukwekkend met het digitale dashboard en de grote schermen.

Indrukwekkend interieur

Testrijder van dienst is Bjorn Paesen van Paesen Autoverhuur, een rasechte autoliefhebber die ook professioneel elke dag met auto’s bezig is. “De Mercedes CLS is er duidelijk voor mensen die houden van een sportieve lijn, maar tegelijk ook het praktisch comfort van vier deuren wil hebben”, bevestigt Bjorn Paesen. “Het is een echte rijdersauto. Voor mij was het de eerste keer dat ik met een CLS reed en de wagen heeft me positief verrast. De soepelheid van de 3-liter diesel­motor was echt aangenaam. En vooral de evolutie van het ­interieur vind ik indrukwekkend. Dat is volledig vernieuwd en oogt heel dynamisch én praktisch met het digitale dashboard en de grote schermen. Dat vind ik toch een opmerkelijk verschil met andere premiummerken waar de nieuwe generatie eerder verder borduurt op de vorige generaties. Mercedes-Benz slaagt erin om elke keer iets nieuws te brengen.” 

Bjorn_Paesen Paesen Autoverhuur
Paesen Autoverhuur is gespecialiseerd in de verhuur op korte termijn. De hoofdvestiging bevindt zich in Hasselt, met bijkantoren in Maaseik en Sint-Truiden. “We hebben zowel personenwagens als minibusjes en bestelwagens in ons aanbod en proberen zoveel mogelijk premiumwagens aan te bieden. We richtten ons op de verhuur vanaf een halve dag tot enkele maanden. 90% van ons cliënteel is zakelijk, maar we zijn er ook voor particulieren.”

Soepele, krachtige motor

STERCK. Nodigt de grote en luxueuze berline voldoende uit tot sportief rijden?

Bjorn Paesen: “Ik vind van wel. Ik heb gisteren het grootste deel van de rit in comfortstand gereden, maar ben ook een paar keer overgeschakeld naar de sportmodus. Het verschil in karakter en rijgedrag is dan duidelijk merkbaar. Je ondervindt dan een andere reactiesnelheid, ­acceleratie, vinnigheid en het stuur wordt zwaarder. Maar je kan beide stijlen perfect combineren. Het vermogen van de 6-cilinder-in-lijn is in elk geval meer dan ruim voldoende.”

De benzineversies van de CLS zijn uitgerust met de nieuwe EQ Boost die de komst van een milde hybridisering van het Mercedes-gamma ­aankondigt. Het 48 volt-systeem wordt niet alleen gebruikt als boordnet, maar evenzeer om de CLS vooruit te ­helpen. Dankzij de bijkomende elektromotor hoeft de motor zich minder in te spannen. De dieselversies maken geen gebruik van dit systeem.

Bjorn_Paesen_Paesen_Atouverhuur_Sebastiaan_Rutten_Groep_Jam

Sebastiaan Rutten: “Bij de diesel ga je vooral op koppel rijden en dat is voldoende aanwezig in de lagere toerentallen. De wagen heeft meteen trekkracht. Bij een ­benzinewagen moet je om het sportieve rijgedrag te ervaren hoger in toeren gaan en ga je pas vanaf 3 à 4.000 toeren een sportief gevoel ervaren. Bij de ­diesel voel je dat meteen vanaf 1.500 toeren. De milde hybridetechnologie van de benzineversie zorgt ervoor dat je onder de 4.500 toeren gebruik kan maken van het koppel van de elektromotor. Zo krijg je direct een extra zetje. De CLS werd gelanceerd met de vierwielaandrijving 4matic, maar is intussen ook verkrijgbaar als tweewieltrekker in de instapmotorisering van de 300d, de 2-liter dieselversie.

Sebastiaan_Rutten Groep Jam
Groep Jam is een officiële concessie van Mercedes-Benz en Smart en uw mobiliteitspartner in de regio. “We beschikken over vier vestigingen met een vijfde vestiging in opbouw. In Bree komt er een nieuwe multimerken carrosserieafdeling met tevens het occassiecentrum. De tweedehandsmarkt wordt hoe langer hoe belangrijker. We verkopen alle mogelijke modellen: van de kleinste Smart tot de mastodont van een Arocs Truck. Tegenwoordig hebben we zelfs fietsen in het aanbod.”

Bjorn Paesen: “In rustige weersomstandigheden en het ­normale verkeer waarin ik gisteren gereden heb, voel je de meerwaarde van die 4matic niet speciaal. Maar bij ­sportief rijgedrag en bij slechter weer en nat wegdek vormt dat toch een extra troef.”

Ruim

STERCK. Moet de CLS met een iets lagere daklijn en zithoogte op het vlak van comfort onderdoen voor de klassieke berline?

Bjorn Paesen: “Neen, dat vind ik niet. Je rijdt en zit nog steeds heel erg zacht. In sportieve modus wordt de wagen iets harder, maar ook dan ervaar je nog een comfortabel rijgevoel. De lijn van de wagen is een kwestie van smaak en goesting en daarover kan je niet discussiëren. Ik weet het zeker te waarderen. En het interieur is gewoon top!”

Bjorn_Paesen

Sebastiaan Rutten: “Zo is het ook. Als je geen compromis wil sluiten tussen een sportieve look, comfort en ongebreidelde luxe, dan vind je in de CLS alles in één wagen terug. Er is de sportieve lijn en toch voldoende plaats aan de ­binnenkant. De meeste sportwagens zitten veel krapper, zeker achterin. Dat is bij de CLS niet het geval. Zelfs de kofferruimte is eerder aan ruime kant.”

Mercedes CLS


Mercedes-Benz CLS
350d 4MATIC

Bevindingen

De ideale mix van het sportieve coupé-­gevoel met ongebreidelde luxe en comfort.

Uitstekende en vlotte 3-liter-dieselmotor, rijk aan koppel.

De nieuwste technologie van Mercedes-Benz maakt het binnenin aangenaam vertoeven.

  • Verbruik gemengd: 5,9/100km
  • CO2-uitstoot: 156g/km
  • 0 tot 100 km/u: 6,5 sec
  • Vermogen Kw/pk: 210/510
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen(mm): 4988 (l) op 1890 (b) en 14354 (h)
  • Gewicht(kg): 1860
  • Inhoud kofferruimte (liter): 520
  • Basisprijs: vanaf 74.173 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 96.733 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels