De groeispurt van FNG Group
Harm Laitem & Dieter Penninckx

De groeispurt van FNG Group

Testimonial

De FNG Group, vaak nog gekend als Fred&Ginger, is een Belgische beursgenoteerde modegroep die dames- en kinderkleding  op de markt brengt in hoofdzakelijk België en Nederland. Op 10 jaar tijd groeide het bedrijf tot een groep met 6 modemerken (Fred&Ginger, CKS, Van Hassels, Baker Bridge, Claudia Sträter en Expresso). 

Om op 10 jaar tijd te groeien van 4 winkels naar 125 eigen verkooppunten en 130 miljoen euro omzet is er flink wat extern kapitaal nodig. Dieter Penninckx, ceo en oprichter van FNG Group vond in Harm Laitem, directeur van Bank Degroof Limburg-Leuven de partner om zijn plannen waar te maken.

STERCK. Jullie begonnen met 4 kinderkledingwinkels. Hoe is het zo snel kunnen gaan? 

Dieter Penninckx: “Met vallen en opstaan, en met een goed team. Een half jaar na de start moesten we al weer twee winkels sluiten en hebben we zwarte sneeuw gezien. De eerste doorbraak is er gekomen toen we besloten onze eigen kindermerken te ontwikkelen met de financiële steun van de gekende “FFs”: de Family en de Friends, want Fools hebben wij nog niet ontmoet. In 2008 hebben we dan gekozen om via een beursgang op de vrije markt ons kapitaal te versterken met 1 miljoen euro. Als kleine speler is het moeilijk om boven het maaiveld uit te komen, maar als je het beursgebouw vult met 200 kinderen in kleurige T-shirts, kom je zelfs op het 19uur-journaal.” 

Hoogrentende obligatielening

STERCK. Dat geld was sneller uitgegeven dan gepland?

Penninckx: “De publiciteit die we haalden, gaf ons inderdaad de wind in de zeilen. Het aantal winkelopeningen steeg en bovendien namen we toen Van Hassels over.  Fred&Ginger was niet langer één winkelconcept en wij verwierven de knowhow van de hogere dameskleding. We hebben een ambitieus groeiplan, maar al deze nieuwe openingen moesten worden aangekleed en bevoorraad. Toen maakten we kennis met Bank Degroof die ons voorstelde een hoogrentende obligatielening uit te geven.

STERCK. Hoe gaat dat in zijn werk?

Harm Laitem: “De klassieke kredietlijnen werden al sterk gebruikt voor voorraadfinanciering en investeringen in winkelinrichtingen, maar cashflowmatig kon FNG Group met hun businessplan aantonen dat ze die extra schuldenlast aankonden. Ze betaalden daarom via een obligatielening aan hun investeerders een mooie jaarlijkse coupon, verhoogd met een warrant.

STERCK. Hoe hebben jullie die investeerders gevonden?

Penninckx. “Daar heeft Bank Degroof ons in geholpen. Samen met Degroof hebben wij ons businessplan verfijnd en een bedrijfspresentatie opgebouwd. Ons dossier werd zo gesmaakt dat we meer middelen ophaalden dan initieel gepland. Gelukkig maar want na deze obligatie-uitgifte volgde sneller dan verwacht de overname van CKS waardoor wij bijna 40 miljoen euro omzet realiseerden. In overleg met Bank Degroof herhaalden we toen de uitgifte. We werden door Degroof ook geïntroduceerd bij Emiel Lathouwers, oprichter van AS Adventure en een echte krak in retail. Na een periode van kennismaking, besloot hij referentieaandeelhouder te worden van FNG Group.”

Laitem: “Na de overname van CKS was FNG Group een Belgisch-Nederlandse groep geworden met meer risicodiversificatie. Ze werden nu ook vanuit Nederland benaderd met overnameopportuniteiten wat resulteerde in de overname van Claudia Sträter en Expresso. Onder leiding van de externe referentieaandeelhouders werd een nieuwe kapitaalverhoging doorgevoerd. Een verhaal dat in 2014 ongetwijfeld vervolgd wordt!”.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels