Waarom moet iedereen digitaliseren?
Ives Van Wingene & Hilde Dierckx Vraag & Antwoord - PwC

Waarom moet iedereen digitaliseren?

Vraag & Antwoord - PwC

Digitalisatie levert erg veel voordelen op. Tegelijkertijd kampen heel wat ondernemers met vragen. Zeker in kleine bedrijven. Zij vragen zich vaak af waarom digitalisatie zo’n must is. Het loopt toch goed zoals het nu gaat …

Er zijn ontzettend veel zelfstandigen en kleine bedrijven die nog elk kwartaal met een schoendoos vol ­facturen, tickets en bonnetjes naar hun boekhouder trekken. En dat terwijl er al zoveel ­digitale mogelijkheden zijn. Wie mee op de digitale kar springt, bespaart zijn boekhouder inputwerk. Daardoor komt er extra tijd vrij voor deskundig advies. Boekhouding evolueert nu eenmaal van reactief naar proactief werk. Op basis van de cijfers uit het verleden maak je de juiste ­beslissingen voor de toekomst. Door te digitaliseren zijn je data ook altijd en overal beschikbaar. Handig om sneller belangrijke beslissingen te nemen.

Verschillende tools

Heel veel kleine en middelgrote bedrijven werken nog altijd met basic spreadsheets. Het nadeel hiervan is dat de foutenmarge hoger ligt en dat de data niet altijd en overal beschikbaar zijn. Om gedetailleerde rapporteringen op te vragen, bestaan er veel betere tools. Eén specifiek programma naar voren schuiven heeft weinig zin. Een goede accountant/consultant werkt met diverse platformen.

Generatiekloof

De jongere generaties kunnen meestal heel vlot met digitale tools om. Ze zijn vaak zelfs vragende partij voor een overzichtelijk financieel dashboard. Het ondersteunt hun buikgevoel als ze knopen moeten doorhakken. De oudere generaties staan meestal iets sceptischer tegenover de digitale transitie. Het is de kunst van een goede consultant om de voordelen te tonen en het vertrouwen te winnen.

Tijdswinst

Door te digitaliseren werk je niet enkel efficiënter, maar ook een stuk sneller. Het vergt ergens wel een ‘jobchange’. Als je vroeger per post een factuur kreeg, moest die eerst geverifieerd worden, vervolgens werd die afgestempeld en in het postbakje van de juiste persoon gelegd. Die gaf uiteindelijk de goedkeuring en vervolgens ging het document verder voor betaling en inboeking. Digitaal komt het via mail binnen en kan het meteen goedgekeurd en betaald worden.

Overheid verplicht

De overheid zet de laatste jaren ook fors in op digitalisatie. En dwingt de ondernemer om te volgen. Er zijn nog altijd papieren aangiftes, maar meer en meer verloopt uitsluitend online. Op dat vlak is het dus niet van ‘willen’, maar van ‘moeten’.

Beantwoord door PwC

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels