Groots in alles
Kurt Vaessen & Sofie Timmermans De Test - BMW X7

Groots in alles

De Test - BMW X7

Met de lancering van de X7 heeft BMW één van de grootste SUV’s ooit op de markt. Het imposante vlaggenschip combineert de luxe en het comfort van de BMW 7 reeks limousine met een zee aan ruimte en zeven volwaardige zitplaatsen. We deden De Test met de drieliter benzineversie van BMW van Osch.

BMW X7

De BMW X7 wordt net als zijn kleinere broer X5 gebouwd in de Amerikaanse fabriek van BMW in South-Carolina. BMW viseert met deze wagen in eerste instantie de Amerikaanse markt, die een lange traditie kent van grote SUV’s. De afmetingen zijn dan ook werkelijk imposant. Als onze testrijder Kurt Vaessen van Concept Building & Services na een dagje testrijden de X7 vlak naast zijn eigen Audi Q7 parkeert, is het verschil in volume opvallend. De nieuwe telg van BMW is 5,15 meter lang, 2 meter breed en bijna even hoog. Dat is maar liefst 23 centimeter langer dan de X5. Vooral de snuit maakt indruk met het grootste ­niervormige radiotorrooster ooit op een BMW en smalle ­koplampen die doorlopen tot tegen de grille. Daarmee wordt de breedte van de wagen nog meer geaccentueerd. Wie dit beest in zijn achteruitkijkspiegel ziet opdoemen vreest even dat hij helemaal opgegeten gaat worden.

BMW X7

BMW X7

BMW X7

3 motorisaties

BMW brengt de X7 op de Europese markt met een keuze uit drie zes-in-lijn turbomotoren: een ­drieliter benzine met 340 pk (40i), de drieliter diesel (30d), goed voor 258 of 211 pk, en de daarvan afgeleide versie met maar liefst vier turbo’s en 400 pk (M50d).

Kurt Vaesen Concept Building & Services

Concept Building & Services verzorgt zowel nieuwbouw- als renovatieprojecten van A tot Z: kantoren, residentiële complexen, casco-gebouwen, woningen, rusthuizen, scholen en projectontwikkeling. Het bedrijf maakt van een plan een tastbare maar vooral kwalitatieve realiteit. Tijdens het gehele bouwproces blijft de coördinatie in eigen handen. Ook de ruwbouwfase gebeurt door eigen ploegen. Voor de afwerking doet het bouwbedrijf beroep op een netwerk van deskundige onderaannemers.

“Ik heb altijd met SUV’s gereden omdat ik de rust en het comfort van zo’n wagen echt fijn vind,” zegt Kurt Vaessen. “Dat grote en bombastische stoort me helemaal niet. Ik vind dat de nieuwe BMW X7 vooral een heel mooie lijn heeft. De snuit is knap vormgegeven en past echt bij het formaat van de wagen. De achterkant is ook heel herkenbaar BMW. De grote ramen zorgen voor veel licht in de wagen. Dat gevoel wordt nog versterkt door het panoramisch dak. Deze testversie is trouwens voorzien van de SkyLounge, een indrukwekkend lichtspektakel van duizenden LED’s. Het geheel geeft een heel ruimtelijk en ontspannen gevoel. De afwerking van het interieur en het comfort zijn werkelijk top.”

7 zitplaatsen

“De BMW X7 heeft 7 volwaardige zitplaatsen maar dit kan met een eenvoudige druk op de knop omgebouwd worden tot 3 rijen van 2 individuele stoelen met armleuningen en alle comfort dat daarbij hoort,” schetst Sofie Timmermans, fleetmanager bij BMW van Osch. “De bediening van de stoelen om op de achterste rij te geraken, gebeurt ook volledig elektronisch. De instelmogelijkheden zijn enorm uitgebreid. Als je de twee achterste rijen plat legt, heb je 2.120 liter kofferruimte ter beschikking. Dat is een enorm volume.”

BMW X7

BMW X7

De wagen heeft standaard luchtvering met vooraan een ophanging met dubbele driehoeken en achteraan een ­meerarmige as, en dat komt het rijgedrag duidelijk ten goede. Kurt Vaessen: “Het is heel aangenaam rijden met deze wagen. Als je bijvoorbeeld een stukje op de autosnelweg rijdt, kan je de wagen een beetje laten zakken. De vering wordt dan iets harder en de X7 gaat nog beter aan de weg kleven. Je kan die functie zelfs van op afstand activeren heb ik me laten vertellen. Je voelt ook op geen enkel moment dat je met een wagen van een dergelijk formaat op de weg bent. Al zou ik qua motorisatie wel kiezen voor een versie met iets meer koppel.”

De BMW X7 combineert de luxe en het comfort van de BMW 7 reeks limousine en de functionaliteit van een grote SUV.

Sofie Timmermans: “Er komt geen hybrideversie van de BMW X7 maar de diesel met 4 ­turbo’s en 400 pk heeft natuurlijk koppel in overvloed. De X7 is er echt op gericht om een limousine-gevoel te geven aan de inzittenden en daar is BMW zeker in geslaagd. De wielkasten zijn breder getrokken zodat het binnen nog ­stiller wordt. Er zijn nauwelijks rolgeluiden te bespeuren.”

Verzorgd interieur

Het interieur is één van de grootste troeven. De BMW X7 is verfijnd en tot in de puntjes verzorgd afgewerkt. Een lederen bekleding is standaard, net zoals een airco met vier zones. Een optioneel systeem met vijf zones biedt ook de passagiers op de derde zitrij de mogelijkheid om zelf de temperatuur in te stellen.

Sofie_Timmermans BMW van Osch

Sofie Timmermans is fleet­manager bij BMW Concessie van Osch. De concessie met vestigingen in Halen, Hasselt en Tienen, combineert al meer dan 50 jaar kwaliteit en technische voorsprong met een divers en sterk gespecialiseerd team. Een uitmuntende klantenservice staat uiteraard centraal. Naast de verschillende BMW concessies behoren ook de MINI Hasselt Store en BMW Premium Selection tweedehandscentra in Halen en Zonhoven tot de bedrijvengroep.

 

Op het vlak van infotainment, connectiviteit en rijhulpmiddelen heeft de X7 uiteraard het beste en het nieuwste dat BMW te bieden heeft. Het centrale aanraakscherm geeft toegang tot verschillende online­diensten die de eerste drie jaar gratis zijn. Het geheel kan op verschillende manieren bediend worden. De ‘gesture’-control is al een tijdje beschikbaar en blijft een leuke gimmick. Met enkele simpele handgebaren in de lucht kan je zaken zoals het volume van de radio regelen, de telefoonfunctie bedienen, … Nieuwer is de geëvolueerde stembediening. Het volstaat om ‘Hallo BMW’ te zeggen en je kan met de auto in conversatie gaan of opdrachten geven. Je zegt wat je wil doen, het systeem zorgt ervoor. Dankzij de ­geavanceerde rijhulpsystemen doet de BMW X7 desgewenst een aantal rijmanoeuvres op eigen kracht zoals parkeren en achteruit rijden. Met het Drive Assistance Professional Pack is semi­autonoom rijden mogelijk.

Zeven zetels en een sterke moduleerbaarheid maken de BMW X7 geschikt voor tal van doeleinden.

“De nieuwe BMW X7 is bijzonder geslaagd,” besluit Kurt Vaessen na een dagje testrijden. “Het is een leuke aangename wagen met heel veel rijcomfort waarbij zijn enorme omvang op geen enkel moment storend is en dus eigenlijk alleen maar voordelen biedt. Hij is groots in alle aspecten.”

BMW X7


BMW X7
xDrive40i

Bevindingen

De BMW X7 is een van de grootste SUV’s op de markt, maar dat voel je niet als je ermee op weg bent.

Zeven zetels en een sterke moduleerbaarheid maken hem geschikt voor tal van doeleinden.

De X7 combineert de luxe en het comfort van de 7-reeks limousine en de functionaliteit van een grote SUV.

  • Verbruik gemengd: 8,7L/100km
  • CO2-uitstoot: 198g/km
  • 0 tot 100 km/u: 6,1 sec
  • Vermogen Kw/pk: 250/340
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 5151 (l) op 2000 (b) en 1805 (h)
  • Gewicht(kg): 2320
  • Inhoud kofferruimte (liter): 212
  • Basisprijs: vanaf 88.800 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 110.616 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels