Discreet sportbeest
Gert Vroonen, Dino Lezzi Mercedes - AMG GT 53

Discreet sportbeest

De Test - Mercedes - AMG GT 53

Er was al de sensationele Mercedes-AMG GT Coupé en Roadster. Nu is de meest sportieve telg van Mercedes ook verpakt in een praktische vierdeurs berline die er zeer gelikt én sportief uitziet. Een racemachine in maatpak? We namen de proef op de som en testten de Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé.

Met de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé heeft AMG, de sportiefste afdeling van Mercedes-Benz, voor het eerst een vierdeurs berline op de markt die volledig door AMG zelf ontwikkeld is. Na de GT Coupé en de GT Roadster is het de derde eigen creatie van het AMG-departement. De 4-Door Coupé is verkrijgbaar met twee verschillende drukgevoede motoren, een 3.0-zescilinder-in-lijn en een 4.0 V8 die in zijn meest extreme 63 S-vorm goed is voor 639 pk en 900 Nm koppel. De iets meer bescheiden zescilinder komt in een 43-versie (367 pk) en een 53-versie (435 pk) waarbij de 53 gebruik maakt van een milde vorm van hybride. In de loop van dit jaar komt er nog een topversie van de 63 S aan, die dankzij elektrische ondersteuning de 800 pk zal benaderen. De 4-door coupé maakt gebruik van hetzelfde platform als de Mercedes E en CLS en heeft wel wat gelijkenissen met laatstgenoemde, toch is het een totaal andere wagen. Aan de buitenkant maken een imposant groot radiatorrooster, luchthappers vooraan en een diffusor met vierdubbele uitlaat achteraan snel duidelijk dat je met een ultrasportief raspaardje te doen hebt. De daklijn loopt iets minder schuin zodat het geheel toch erg sereen en strak oogt. Het is met die combinatie dat de 4-Door coupé wil excelleren.

Gert Vroonen

 

Ideaal compromis

STERCK Magazine stuurde in samenwerking met Groep Jam testrijder Gert Vroonen van Egberghs op pad met de Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé. Als Mercedes-liefhebber rijdt hij dagelijks met een S-klasse maar is hij ook vertrouwd met de AMG GT coupé. Een dag testrijden overtreft zijn verwachtingen in positieve zin. “Ik vind de 53 heel aangenaam om in te rijden,” stelt Gert Vroonen. “De wagen is niet te agressief, maar als je de motor aanspreekt, dan reageert die heel fijn en vlot met genoeg vermogen. En als je stevig wil doorrijden, heb je een echte sportwagen ter beschikking. Maar wat misschien nog het belangrijkste is: de AMG GT 4-Door is ook een wagen die je durft meenemen naar je klanten. Hij is nog redelijk discreet, je komt niet af met een patserwagen. Het is een ideaal compromis tussen rijcomfort, discretie, luxe en straffe sportieve prestaties.”

Mercedes - AMG GT 53

De hamvraag is dan of Gert Vroonen zijn S-klasse zou durven inruilen voor een AMG GT? “De S-klasse is enorm comfortabel en alles wat je wil. Maar de 53 ligt daar toch niet ver vanaf en hij is natuurlijk sportiever. Dat maakt het interessant. Ik was zeer aangenaam verrast. Een tijd geleden had ik de kans om met de 63 met V8-motor op het circuit te rijden. Die geeft enorm veel power en is iets ruwer, bruter. Hij nodigt uit om continu stevig door te rijden. Ik vroeg me af wat je nu van de 53 mocht verwachten. Wel: ik heb onderweg wat telefoons gedaan, binnen blijft het stil en comfortabel. En toch heb je heel wat vermogen ter beschikking. Dat is heel leuk. Ik ben blij dat ik ermee gereden heb.”

Dino_Iezzi Groep Jam
Groep Jam beschikt over vijf vestigingen die zich allen profileren als professioneel uitgebouwde verkoop- en servicecentra voor de prestigieuze merken Mercedes-Benz en smart. Sedert 2019 is in Bree een Mercedes-Benz Certified Used Center geopend met een rijk aanbod aan Mercedes en smart tweedehandswagens en met tevens een gloednieuwe carrosserie-afdeling met de modernste technieken en installaties. Groep Jam verkoopt alle modellen tot en met de mastodonten in trucks, gaande van de nieuwe Mercedes-Benz Actros tot Arocs, Atego, Econic en Unimog.

“De 53 is een heel goed compromis tussen de iets minder krachtige 43 en de 63 met V8 motor,” zegt Dino Iezzi, fleetsalesmanager en AMG-expert bij Groep Jam. “Ik denk dat hij heel wat mensen gaat raken. Hij is fiscaal een stuk interessanter dan de V8, maar biedt met 435 pk en 520 nm koppel wel heel veel rijplezier. Zo krijg je het volledige pakket. De 53 maakt ook gebruik van EQ Boost. De energie die verloren gaat bij het remmen en lossen van het gaspedaal wordt opgeslagen en is beschikbaar wanneer je ze wil gebruiken. Het is een beetje vergelijkbaar het Kinetic Recovery System van de F1 dat toegepast is in een personenwagen. De AMG GT 4-Door heeft zo 22 pk en 200 Nm koppel extra achter de hand. In comfortstand kan je in alle gemak in een hogere versnelling rijden. In Sport+ en Race reageert de wagen heviger met alle kracht die hij heeft en maakt hij ook een mooi geluid. Dat maakt het zoveel plezanter (lacht).”

Mercedes - AMG GT 53

Rijcomfort

“Op vlak van weggedrag reageert de AMG GT 53 4-Door Coupé direct maar comfortabel,” zegt Gert Vroonen. “Het rijcomfort is groot. Je voelt niet elke oneffenheid waarover je rijdt. Toch kan je een bocht kort aansnijden en met veel vermogen terug uit de bocht komen.” Dino Iezzi: “De EQ-boost in combinatie met de meesturende achteras maakt de wagen heel wendbaar. Ook de actieve aerodynamica met 20 lammellen in de voorbumper en een actieve achterspoiler met vier posities speelt daar een belangrijke rol in, samen met de bredere banden en lange wielbasis. De GT53 heeft standaard ook AMG RIDE CONTROL en vierwielaandrijving”

Gert Vroonen Groep Jam Groep Jam beschikt over vijf vestigingen die zich allen profileren als professioneel uitgebouwde verkoop- en servicecentra voor de prestigieuze merken Mercedes-Benz en smart. Sedert 2019 is in Bree een Mercedes-Benz Certified Used Center geopend met een rijk aanbod aan Mercedes en smart tweedehandswagens en met tevens een gloednieuwe carrosserie-afdeling met de modernste technieken en installaties. Groep Jam verkoopt alle modellen tot en met de mastodonten in trucks, gaande van de nieuwe Mercedes-Benz Actros tot Arocs, Atego, Econic en Unimog.

Vertrouwd interieur

Binnenin de wagen vindt de bestuurder het vertrouwde Mercedes-interieur terug. Nieuw zijn onder meer de AMG-knoppen op het stuur. Dino Iezzi: ”Daarmee kan je een selectie maken in rijstand, demping, bediening van de kleppen … Die bediening aan het stuur werkt heel kort en snel zodat je niet in de menu’s moet zoeken en je focus op de weg kan houden. En ook aan de praktische bruikbaarheid is gedacht. Zo heeft een klant de keuze tussen een achterbank met twee of drie zitplaatsen waarbij die laatste inklapbaar is. De kofferruimte is groot, met een praktische toegang dankzij een vijfde deur.”

Mercedes - AMG GT 53

Gert Vroonen: “Het voorstellingsfilmpje van de AMG GT 4-Door Coupé toont een wagen die tegelijk gezins- én racewagen is. Dat is een goede samenvatting, denk ik. En hij heeft ook een heel mooie lijn. Deze testwagen vond ik heel stijlvol samengesteld met de grafietgrijze kleur en de 21-inch chrome velgen. Dit is een auto waarmee je – als je hem niet te extravagant uitrust – elke dag mee kan rijden en kan genieten van elke kilometer.”

Verbruik valt mee

Speelt verbruik een rol? “Ik ben daar redelijk gevoelig voor,” zegt Gert Vroonen. “Zeker omdat ik dagelijks heel wat kilometers maak. Ik heb vandaag heel sportief gereden en zat aan verbruik van 12,5 liter, maar dat is op traject met veel korte stukken en tegen een stevig tempo. Ik neem aan dat ik met mijn normale rijstijl op een verbruik tussen 9 en 11 liter ga uitkomen. Dat vind ik heel aanvaardbaar voor het rijplezier dat je in de plaats krijgt. Ook de nieuwe generatie van elektrische auto’s charmeert mij trouwens, maar daar kan ik voorlopig nog niet veel mee doen. Ik weet ’s morgens niet hoeveel kilometer ik de rest van de dag ga maken. En dat ligt dan toch wat moeilijker qua rijbereik.”

 

Mercedes - AMG GT 53


Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé

Bevindingen

Discrete en praktische bruikbaarheid voor elke dag, maar toch het rijplezier van een ultrasportieve wagen.

Een uitstekende wegligging en rijcomfort, mede dankzij intelligente hulpsystemen en actieve aerodynamica.

Uitstekend compromis tussen de fiscaalvriendelijke 43 en de krachtige 63.

  • Verbruik gemengd: 9,1l/100km
  • CO2-uitstoot: 209 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4,5 seconden
  • Vermogen Kw/pk: 320/435
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 5054 (l), 1871 (b), 1442 (h)
  • Gewicht(kg): 1970 kg
  • Inhoud kofferruimte (liter): 456l
  • Basisprijs: vanaf vanaf 116.765 euro incl. btw
  • Prijs testwagen: 146.494 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels