Elektrische Sportperfectie
Anthony Kumpen & Nicky Lahau Porsche Taycan 4S

Elektrische Sportperfectie

De Test - Porsche Taycan 4S

Met de Taycan maakt Porsche zijn intrede op de markt van volledig elektrische wagens. De lat voor alle concurrenten ligt meteen heel erg hoog. Porsche is erin geslaagd het sportieve DNA van het merk feilloos over te brengen naar een elektrische sedan. STERCK Magazine vroeg rasechte petrolhead en toppiloot Anthony Kumpen naar zijn ervaring met de jongste telg uit Zuffenhausen.

Voor de test stelde Porsche Centre Paal een mooie Taycan 4S ter beschikking. Anthony Kumpen komt echter met zijn eigen witte Porsche Taycan de parking opgereden. “Ik heb de wagen besteld in de vorm zoals hij oorspronkelijk gelanceerd is als project Mission-E: in het wit en met een aantal mooie afwerkingsdetails zoals een sportieve neus. Toen ik de bestelbon enkele jaren geleden invulde, was de productieversie nog niet klaar. Een tijd later kwam ik ex-Formule 1 piloot Mark Webber tegen. Hij heeft met Porsche Le Mans gewonnen en werkt als testpiloot voor het merk. Hij vertelde me dat ik versteld zou staan van de prestaties van de Porsche Taycan. Zijn voorspelling is absoluut uitgekomen (lacht).”

Porsche_Taycan_4S_Anthony_Kumpen

Onberispelijk weggedrag

Voor de buitenwereld lijkt het verrassend dat een benzinejunkie zoals Anthony Kumpen voor zijn dagelijks vervoer een elektrisch aangedreven Porsche kiest. “Ik moet toegeven dat ik oorspronkelijk dacht dat ik de wagen eventueel nog wel kon doorschuiven naar mijn vrouw,” lacht hij. “Maar ik heb hem nu al een aantal maanden en ze heeft er nog maar één keer mee mogen rijden. Het is écht mijn dagelijkse wagen geworden en ik geniet er met volle teugen van. In tegenstelling tot andere elektrische wagens waar ik al eens mee gereden heb, is dit een echte sportwagen, een echte Porsche. Er is wat mij betreft zelfs geen vergelijking met bijvoorbeeld Tesla mogelijk. De Porsche Taycan is een fantastische wagen. Hij heeft een enorm goede baanligging en onberispelijk weggedrag. Daar was ik misschien nog wel het meest van verwonderd. Het vermogen is ook fenomenaal maar dat had ik wel verwacht. Een elektrische auto heeft geen koppelcurve maar een koppel die stijl omhooggaat. Ook dat is in de praktijk nog indrukwekkender dan ik al dacht. De Taycan is in alle aspecten een Porsche, ook op het vlak van afwerking. Heel anders dan bij sommige concurrenten waar je het plastic soms hoort piepen en kraken.” 

Porsche_Taycan_4S_Anthony_Kumpen

 

Porsche_Taycan_4S_Anthony_Kumpen

Porsche_Taycan_4S_Anthony_Kumpen

Anthony Kumpen: “De ontwikkeling, tijd, technologie en uitgebreide testing die in deze eerste elektrische Porsche gestoken is, moet fenomenaal zijn. De Porsche Taycan heeft bijvoorbeeld een indrukwekkend remvermogen. Ik heb gekozen voor de speciale witte remklauwen waarbij de schijven keramisch behandeld zijn. Ze geven geen remstof af zodat ze er steeds mooi proper blijven uitzien. Na een tijd blinken ze als een spiegel. Heel mooi en vooral heel efficiënt.”

De Porsche Taycan heeft een enorm goede baanligging en onberispelijk weggedrag.

Toptechnologie

Ondanks het feit dat Anthony Kumpen op vlak van auto’s het één en ander gewoon is, kan hij zijn enthousiasme niet verbergen. “Dat is absoluut zo,” zegt hij. “Ik ben heel kritisch op mijn wagens. Er is altijd wel iets dat ik niet goed vind, maar bij deze wagen kan ik niets opnoemen dat mij tegensteekt. De wagen zit ook boordevol technologie. De eerste keer dat je instapt, vraag je je af hoe je daaraan moet beginnen. Door corona heb ik mijn wagen grotendeels zelfs moeten uitzoeken, we mochten niet samen in de wagen zitten voor de uitleg. Maar het werkt allemaal heel intuïtief. Zo gebruik ik de app op mijn smart­phone dagelijks om de airco op voorhand aan te zetten, om het rijbereik te check­en … Ook de eerste keer laden was een fluitje van een cent. Het is gewoon zoals je smartphone aan de kabel hangen.”

Anthony_Kumpen Heinz Performance

Anthony Kumpen is mede-zaakvoerder van Heinz Performance en heeft met PK Carsport zijn eigen raceteam. Bij Heinz Performance is alles erop gericht om een wagen te verbeteren met betere remmen, ophanging, meer vermogen, het verlagen van het verbruik … Ze werken vooral met de gekende Duitse merken. PK Carsport beschikt over negen racewagens die een internationaal programma afwerken. Ze begeleiden ook een hele reeks van jonge racepiloten.

De Porsche Taycan is momenteel beschikbaar in een versie 4S, een Turbo en een Turbo S. Later dit jaar volgt nog een lichtere instapversie. “Het verschil schuilt niet alleen in de batterij en het vermogen,” legt Nicky Lahau van Porsche Centre Paal uit. “De Turbo en Turbo S hebben onder meer andere afwerkingsdetails aan de buitenzijde, een volledig keramisch remsysteem en andere velgen. Ook binnenin is de uitrusting nog iets uitgebreider met onder meer details in alcantara.”

Vijf volwaardige zitplaatsen

“Ik heb gekozen voor een 4S met batterypack en redelijk wat opties waardoor de prijs eerder in de richting van de andere versies gaat,” zegt Anthony Kumpen. “Meer vermogen voel je natuurlijk altijd. Heb je dat nodig of niet? Voor mij gaat het bij een wagen voor dagelijks gebruik niet alleen om vermogen. Als ik mezelf wil uitleven, kan ik altijd op het circuit terecht. Een 911 gaat supersnel maar een 911 GT2 RS gaat nog exponentieel sneller. Ik kan dus wel begrijpen dat mensen voor een hogere versie kiezen, maar mijn Porsche Taycan biedt als dagelijkse wagen comfort én voldoende vermogen en dat is prima. Handig is bijvoorbeeld dat je op de achterbank kan kiezen voor een volwaardige vijfde zitplaats. Ik heb drie kinderen, de jongste is zeven jaar. Hij kan daar perfect zitten. En mijn racefiets kan ik gewoon kwijt in de koffer. De achterbank hoeft zelfs niet eens ingeklapt te worden. Als bestuurder zit je vrij laag in de wagen, een heel sportieve positie. Ik heb ook gekozen voor de optionele sportzetels. Die staan bij mij zo ingesteld dat ze heel vast rondom je zitten zoals in een racewagen. Dat geeft extra comfort als je sportief rijdt.”

Nicky_Lahau Porsche Centre Paal

Porsche Centre Paal (PCP) is sinds de verhuis in 2015 vanuit Geel de officiële Porsche-concessiehouder voor de regio Limburg en Kempen. De concessie levert de perfecte service en advies waarbij de klant maximaal centraal staat. Het merk zit momenteel enorm in de lift met sterk groeiende verkoopcijfers en een hele reeks nieuwe modellen. PCP behaalde intussen ook al voor de derde keer de Porsche Service Excellence Award in België.

Rijbereik

STERCK. Is het rijbereik een heikel punt om nieuwe klanten over de streep te halen?

Nicky Lahau: “De mensen die al elektrisch of hybride gereden hebben, zijn mee in dat verhaal. Voor chauffeurs die de overstap maken van benzine of diesel is dat soms een drempel. Maar wie rijdt er op een dag 400 of 450 km? Dat zijn maar heel weinig mensen.”

“Ik in elk geval niet,” zegt Anthony Kumpen. “De gps geeft ook heel goed aan waar je kan laden. Nu ik een elektrische wagen heb, zie ik dat je dat bijna overal kan doen. Alle belangrijke tankstations hebben laadpunten. Zelf heb ik eigenlijk voldoende tijd en mogelijkheid om thuis en op het werk te laden. Het gebeurt uiterst zelden dat ik een laadpaal moet zoeken. Via de app blijf je constant op de hoogte van je rijbereik en batterijstand. Met een elektrische wagen heb je trouwens de beste parkeerplaatsen en vind je bijna altijd parking. Volgens mij gaat deze technologie een enorme toekomst hebben. Als de laadinfrastructuur eenmaal volledig uitgerold is, zie ik niet in waarom de toekomst niet grotendeels elektrisch kan zijn. Alleen voor iemand die vaak heel verre afstanden doet, is het misschien anders. En dan nog kan je een lange reis perfect met de Taycan doen. Je moet toch ergens een pauze nemen. Aan de snellader is de Taycan op minder dan 30 minuten opgeladen.”

Porsche_Taycan_4S

 

Porsche_Taycan_4S

In een elektrische wagen hoor je alleen het rolgeluid. De Taycan beschikt over de optionele Electric Sport Sound die het geluid van een sportwagen nabootst. Kunst of kitch? Anthony Kumpen: “Ik vind dat echt geweldig en heb het altijd opstaan. Het klinkt heel tof én het is ook veiliger. Fietsers en voetgangers zijn het immers gewoon om een auto te horen aankomen. Ze lopen vaak zonder kijken de weg over als ze niets horen. Bovendien hoort bij een Porsche een sportief geluid. Het maakt de wagen compleet.”

Porsche_Taycan_4S

Porsche Taycan 4S

Bevindingen

De Taycan loodst Porsche het elektrisch tijdperk in zonder afbreuk te doen aan het ultrasportieve DNA van het merk.

Verbluffende prestaties en wegligging.

Comfort en afwerking van hoog niveau.

  • Verbruik: NB
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4 sec
  • Vermogen Kw/pk: 390/530
  • Koppel: 640 Nm
  • Afmetingen(mm): 4963(l) 1966(b) 1379(h)
  • Gewicht(kg): 2140
  • Inhoud Kofferruimte (liter): 488
  • Basisprijs: 110.534 euro incl. btw
  • Prijs testmodel (inclusief opties): 158.000 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels