Marktleider in MRO-benodigdheden
Johan Vos Dexis

Marktleider in MRO-benodigdheden

Regiobedrijf - Dexis

Van de kleine zelfstandige tot de multinational. Ze kunnen allemaal bij Dexis Belgium terecht. Voor onder andere (elektrische) gereedschappen, industriële benodigdheden voor productielijnen, persoonlijke beschermingsmiddelen of aandrijvingen. De 400 medewerkers, verspreid over tien vestigingen, ontzorgen alle sectoren in de industrie en de bouw met meer dan 400.000 verschillende producten. De wortels van het bedrijf liggen in Hasselt, pal in het centrum van Limburg.

We schrijven 1968. En starten bij het prille begin. Ondernemer André Vandeput richt Imes op, een handelszaak op de Hasseltse Genkersteenweg met een specialisatie in industriële benodigdheden. Imes – kort voor Industrial Machines Equipment and Service – groeit van in het begin hard. “Het doel was vanaf dag één industriële machines draaiende houden”, zegt Johan Vos, algemeen directeur sinds vorig jaar. “Op een bepaald moment is ook Jos Vandael ingestapt. Net zoals André Vandeput geen onbekende in de ondernemerswereld. Jos startte met een commerciële functie en heeft het bedrijf meteen een niveau hoger getild. Niet veel later is ook de Franse holding Descours & Cabaud in beeld gekomen. Ze verworven in 1998 een minderheidsparticipatie. Pas in 2003 kregen ze 100 procent van de aandelen in handen. Onze autonomie en identiteit bleven wel altijd bewaard. Intussen zijn er zeven vestigingen van Imes. Jos Vandael bleef nog aan boord tot 2015 en vertrok daarna zelf als verantwoordelijke voor Dexis in Europa naar Descours & Cabaud. Daar heeft hij zo’n 45 acquisities in heel Europa tot een goed einde gebracht. Hier intern heeft Joël Toremans hem opgevolgd en sinds mei 2020 – in volle coronacrisis – heb ik de fakkel overgenomen.”

De laatste vijf jaar zijn we met meer dan 50 procent gegroeid.

Distributiecentrum in Hasselt

In 2013 kreeg het distributiecentrum in de Hasseltse Voogdijstraat een forse uitbreiding. “Het oorspronkelijke doel was om van Hasselt het logistieke centrum voor de Benelux te maken, maar door de snelle groei in België en een aantal acquisities in Nederland, hebben we besloten om de focus terug op België te leggen. De laatste vijf jaar zijn we met meer dan 50 procent gegroeid, vooral op vlak van MRO (Maintenance, Repair & Overhaul, nvdr.). We hebben nieuwe producten, gamma’s en specialiteiten toegevoegd. De volgende mijlpaal was er in 2019”, gaat Johan Vos verder. “Dat jaar kenmerkte zich vooral door acquisities en participaties: Eltec System in Genk, Duvivier-Motronic in Brugge en Central Auto in Antwerpen. 2020 was heel druk. Noem het gerust een integratiejaar. Met veel business en opportuniteiten. Bovendien zijn we toen ook geëvolueerd van een generalistische naar een 360° aanpak. Zo hebben we nu een volledig portfolio van diensten, oplossingen en producten voor elke mogelijke vraag. We kunnen onze klanten over de hele breedte servicen. Central Auto is bijvoorbeeld een erg gekende speler in de hydrauliek en pneumatiek. Eltec System en Duvivier-Motronic zijn dan weer gespecialiseerd in aandrijvingen. Door de acquisities van deze bedrijven zijn we niet langer een leverancier van producten, maar ook een expert op vlak van diensten. 

De naamsbekendheid van de verschillende bedrijven in de groep was groot, daarom hebben we besloten om ze ook te behouden. We hebben Dexis aan de namen toegevoegd om de shared identity te benadrukken. Daarom heten de verschillende bedrijven nu Imes Dexis, Eltec Dexis, Duvivier Dexis enzovoort … Let wel, het gaat veel verder dan die naamsveranderingen en nieuwe logo’s. Met Dexis in onze naam streven we naar een groepsgevoel en één bedrijfscultuur. En daar zijn we nu volop mee bezig.”

Dexis_Johan_Vos

“Je moet weten dat we met Imes Dexis zo’n 400.000 producten aanbieden. Die hebben we niet allemaal op stock liggen. Maar toch een groot deel daarvan; Hasselt is immers één van de grootste MRO magazijnen die je in de Benelux kan vinden. Welke producten? Dat gaat van heel klein tot heel groot. Van schroeven en elektrisch gereedschap tot lagers, tandwielen, PBM’s en volledige motoren.”

Dexis Belgium investeert dit jaar en in 2022 fors in het logistieke centrum. “We zitten op de limieten van onze logistiek dankzij het succes van onze geïntegreerde aanpak en de stijgende vraag - ook langs de kant van online sales. Dus breiden we verder uit. We investeren fors in automatisatie. Hier in Hasselt zitten we beperkt wat ruimte betreft. Bijbouwen is geen optie, dus moeten we slimmer omgaan met de vierkante meters die er zijn”, legt Johan Vos uit. “Daarnaast hebben we nog afhaalpunten in onze verschillende shops, onder andere in Hasselt, Herenthout, Malle en Antwerpen. Daar komen vooral de kleine zelfstandigen en stielmannen op af die snel iets nodig hebben.”

Descours & Cabaud

De Franse groep Descours & Cabaud is actief in 14 landen en draaide in 2020 een omzet van meer dan 3,66 miljard euro. Ze zijn marktleider op vlak van professional supplies in Frankrijk en één van de belangrijkste spelers op vlak van industriële benodigdheden in Europa en Noord-Amerika. De groep werd opgericht in 1782 en is nog altijd uitsluitend in familiale handen. Een unicum! De drie Europese netwerken zijn Dexis (benodigdheden industrie), Prolians (benodigdheden bouw) en Hydralians (benodigdheden omtrent irrigatie, zwembade, …). De CEO is Philippe Massonneau.

Frisse wind

We hebben gekozen voor een duidelijke merkstrategie met Imes Dexis voor MRO-oplossingen, Central Auto Dexis is onze pneumatiek en hydrauliek specialist, Eltec Dexis en Duvivier Dexis zijn de specialisten op vlak van aandrijvingen en Van den Broeck Dexis heeft de nodige expertise voor de bouwsector. Mijn functie is om het volledige bedrijf futureproof te maken. Dat is een holle term. Maar voor mij betekent het om een fundament te leggen voor de wereld en de economie die continu beweegt, namelijk door te blijven investeren, oa in het logisitieke apparaat en de onlinesales. Het is mijn doel om die snelle transitie in het volledige bedrijf aan te kunnen, alle veranderingen te absorberen en de groep continu te laten schakelen. In het verleden hebben we dat ook al gedaan. De productiebedrijven zijn tijdens de coronacrisis gelukkig grotendeels blijven doorwerken en onze klanten hadden nog steeds onze producten en diensten nodig. Dat we die al sinds 2012 ook online aanbieden was hier een extra voordeel; online sales was voor ons niks nieuws.”

Dexis in cijfers
  • 10 vestigingen in België
  • 400 medewerkers
  • 400.000 producten
  • +150 miljoen euro omzet
  • 1968 oprichtingsjaar

Ontzorgen

Bedrijven zoeken steeds meer naar betrouwbare partners. “Daar spelen we met onze services op in. We ontzorgen onze klanten op alle vlakken en dat kan gaan van condition monitoring van het machinepark tot supply chain oplossingen. We plaatsen op kritieke punten van motoren sensoren zodat we 24/7 monitoren en proactief kunnen handelen. Zo weten we ook perfect wanneer er een onderhoud nodig is of een onderdeel vervangen moet worden. En het gaat verder dan de rapportage en advies: op vraag van de klant kunnen we ook meteen in actie schieten. Het resultaat is dat je op die manier de downtime aanzienlijk verlaagt. De revisie doen we trouwens volledig in ons eigen atelier. Die geïntegreerde aanpak wordt erg gewaardeerd. In de toekomst zullen we daar fors op blijven inzetten. We zijn absoluut niet vies van innovatieve totaaloplossingen.”

Meedenken en engageren

Naast meer dan 400.000 artikelen en een eigen logistieke hub zet Imes dus ook fors in op gefundeerd advies. “We denken nu eenmaal graag mee met onze klanten”, gaat Johan Vos verder. “Uiteraard hanteren we correcte, marktconforme prijzen voor onze producten, maar dat is slechts een deel van het verhaal. We focussen nu op de rentabiliteit en total cost of ownership van onze klanten. Dat gaat zo ver dat we zelfs een softwaretool hebben laten ontwikkelen waarmee we meten welke besparingen onze klanten boeken met de projecten die wij realiseren. Zo worden onze diensten geen kosten, maar investeringen. Want we kunnen zwart op wit bewijzen wat de return is. Sterker nog, bij aanvang gaan we een engagement aan en garanderen we dat het minimaal een bepaalde return gaat opbrengen. We zetten dat ook bewust op papier.”

Met Imes bieden we zo'n 400.000 producten aan.

AI en machine learning

“Een voorbeeld van een innovatieve oplossing en duurzaam ondernemen is ons project Phoebe, waar we ook de award voor het ‘ICT-project van het jaar’ mee gewonnen hebben. We willen extra tijd voor onze medewerkers bij elkaar fietsen door repetitieve taken te vermijden. Dankzij artificiële intelligentie en machine learning hebben we een systeem op poten gezet dat patronen herkent en vragen van klanten automatisch naar de beschikbare en geschikte medewerker doorzet. Op die manier verkorten we de doorlooptijd aanzienlijk. Tegelijk neemt de werkdruk bij onze mensen af. Want elke vraag wordt automatisch geparkeerd bij de medewerker met de juiste specialisatie. Een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.”

War for talent

En die tijd voor medewerkers vrijmaken, is ontzettend belangrijk. Want net zoals heel wat andere grote bedrijven, voelt ook Dexis Belgium de huidige war for talent. “Op dit ogenblik hebben we meer dan twintig openstaande vacatures. Daarnaast geven we ook heel wat opleidingsmogelijkheden. Dat doen we onder andere via ons leerplatform. Maar we organiseren uiteenlopende opleidingen, niet enkel online. Embedded learning is één van de strategische pijlers van onze organisatie. De eerste twee jaar krijgen alle nieuwe medewerkers een intensief opleidingstraject. Daar worden onder andere commerciële en technische skills getraind én getoetst.”

Johan_Vos Wie is Johan Vos?

Johan Vos is geboren en getogen in Hasselt. Hij studeerde af als handelsingenieur aan het voormalige LUC in Diepenbeek. Hij startte zijn carrière bij Deloitte en stapte vervolgens over naar de bouwdivisie van Remi Claeys Aluminium (later de Sapa group). “Daar ben ik 16 jaar blijven plakken. Eerst als financieel controller, daarna als managing director Benelux en Vice President North Europe. Die internationale job zei ik vaarwel in 2017 om CEO te worden bij Geysen.”

Loyale medewerkers

Ondanks de grootte van het bedrijf heerst er nog altijd een familiegevoel bij Dexis Belgium. “Onze mensen vormen onze grootste troef. Descours & Cabaud is nog altijd een familiebedrijf. We hebben niet meer de schaal van wat klassiek een 'familiebedrijf' genoemd wordt, maar wel de mentaliteit. Dat was in het begin van de coronacrisis heel erg duidelijk. Ik was enorm verrast door de commerciële gedrevenheid in deze firma. Onze medewerkers gingen in de lockdown rechtstaan om te zeggen dat ze het verschil wilden maken. En ergens zit dat ook in het DNA van Descours & Cabaud. Je krijgt veel vrijheid om dingen te doen. Dat stimuleert mensen en leidt tot creatieve ideeën en oplossingen. Af en toe moeten we het geweer van schouder veranderen en elkaar challengen. Maar we blijven wel trouw aan onze missie en visie.”

Dexis_Johan_Vos

En nu?

Dexis Belgium zit in een positieve flow: de vraag naar hun producten en diensten is ontzettend groot. “Dat zorgt uiteraard ook voor heel wat challenges”, geeft Johan Vos toe. “Zo moeten we over de werkdruk van onze medewerkers waken, en op tijd extra mensen aanwerven. Daarnaast is het ook een prioriteit om zoveel mogelijk processen slimmer te maken. Ons verhaal slaat nu eenmaal heel erg goed aan bij onze klanten. Zij hebben nood aan meedenkers en ontzorgers. En net daar vullen wij goed aan. Door de investeringen, de efficiëntieslag en de verbreding met extra services, lijkt onze toekomst gebeiteld. En acquisities? Doen er zich opportuniteiten voor? Dan blijven we daar gezond hongerig voor.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels