Duurzaam verpakken met plastic
Caroline Temmerman,
Emmanuel Verschueren,
Gracy Ramont
& Paul Balcaen
Segers & Balcaen

Duurzaam verpakken met plastic

Profiel - Segers & Balcaen

Bijna 70 jaar geleden opgestart, maar voortdurend innovatief. Op die manier maakt Segers & Balcaen het verschil met een product dat vaak met argusogen bekeken wordt. Vanuit haar twee productiesites, in Liedekerke en Diest, zet het familiebedrijf actief in op duurzame economie en het circulaire gebruik van plastic. “Plastic is geen afval, maar een herbruikbare grondstof”, zegt general director Emmanuel Verschueren.

Segers & Balcaen is één van de belangrijkste spelers van barrièrefolies en flexibele verpakkingen op de West-Europese markt. Denk aan krimpfolie, FFS-folie, laminaat en paperlike voor de voedingssector en laminaatfolie en releasefilm voor de niet-voedingssector.

“We nemen niet alleen de productie op ons, maar ook de bedrukking. Daarnaast zijn we leverancier van onze eigen plastic. Dat maakt ons een onestopshop voor klanten en stelt ons tegelijk in staat om de eigenschappen van het materiaal continu verder te verduurzamen”, legt Emmanuel uit.

Herbruikbare grondstof

En die verduurzaming is het stokpaardje van Segers & Balcaen. “Via downgauging gaan we tot het dunste plastic zonder in te boeten aan kwaliteit. Daardoor gebruiken we veel minder dan er papier nodig is voor een verpakking”, verduidelijkt CEO Paul Balcaen. “Bovendien wordt papier na zeven recyclagerondes toxisch, terwijl plastic oneindig recycleerbaar is. Ook dat doen we in eigen huis: we maken ons eigen granulaat van bestaand plastic en slagen er dus in om het materiaal te gebruiken als eeuwig herbruikbare grondstof.”

“Vroeger bestond de visie dat de grondstof voor plastiek petrolium is. Onze visie is dat de grondstof voor plastic het plastic zelf is. Er is voldoende in de wereld om te hergebruiken”, vult Emmanuel aan.

Coca-Cola als believer

De meerderheid van de klanten is er al sinds de jaren 70. Dat toont meteen het grote vertrouwen in het familiebedrijf aan. Zij geloven in het duurzame verhaal, net als Coca-Cola dat twee jaar geleden kwam aankloppen.

“Na diverse testen zijn we in Nederland gestart met de productie van sixpacks omhuld in gerecycleerde krimpfolie. Dat zorgt tot 80% minder CO2-uitstoot dan bij virgin materiaal, zo toont een studie aan”, klinkt het.

Impact creëren

Segers & Balcaen wil impact creëren. De zelf ontworpen e-commerce zak is een resultaat van die visie. Die bestaat uit 100% gerecycleerd plastic uit de zee.

“Op die manier steken we niet alleen de opkuis van de oceaan een handje toe, ook logistiek is het een interessantere oplossing. Zo neemt een zaak drie keer minder in dan kartonnen dozen die nog massaal in de sector worden ingezet. Dankzij een dubbele sluiting, kan diezelfde zak zelfs voor retour worden gebruikt”, besluit algemeen directeur Gracy Ramont.

 

Segers & Balcaen
Industrieterrein 1/1
3290 Diest
T. +32 53 64 64 64
info@segers-balcaen.com
www.segers-balcaen.com

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels