Elektrisch raspaardje
Hannah Nicolaï
& Fréderique Morren
Mustang Mach-E GT

Elektrisch raspaardje

De Test - Mustang Mach-E GT

Zoals veel andere merken heeft Ford de ambitie uitgesproken om tegen 2030 enkel nog volledig elektrische modellen af te leveren. De Mustang Mach-E beet afgelopen jaar de spits af als eerste elektrische Ford. Het zegt veel over de ambitie van het merk dat ze ervoor kozen om hun elektrische SUV extra glans te geven met de iconische Mustang-badge. Sinds kort staat nu ook een krachtige GT-versie van de Mustang Mach-E in de showroom.

Ford_mustang_mach_e_GT_Hannah_Nicolai

De diehard Mustang-fans zullen het er mogelijk nog even moeilijk mee hebben, maar wie een dag op pad gaat met de Mustang Mach-E GT, kan niet anders dan bevestigen dat de wagen zijn naam niet gestolen heeft. De topversie van de Mustang Mach-E heeft in tegenstelling tot de basisversie dezelfde elektromotor voor- en achteraan. De twee synchrone motoren werken met een permanente magneet en zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 358 kW, ofwel 487 pk. Het gecombineerd koppel bedraagt maar liefst 860 Nm. Aangevuld met een 99 kw/u-batterij geraak je daar een heel eind mee.

Zoals veel andere merken heeft Ford de ambitie uitgesproken om tegen 2030 enkel nog volledig elektrische modellen af te leveren.

“Er zijn twee versies van de Mustang Mach-E,” vertelt Luc Morren, mede-zaakvoerder van Morren Motor. “Er is de basisversie die beschikbaar is met achterwielaandrijving of met AWD. Met de grootste batterij heeft die een rijbereik van 610 km. Daarnaast is er de GT-versie die altijd vierwielaandrijving heeft. Het is een heel opvallende wagen geworden die niets meer te maken heeft met de generatie Mustangs die we van vroeger kennen. Ford heeft de stap naar volledig elektrisch rijden gemaakt en dan is er met de GT ook nog een heel sportieve versie ontwikkeld. De Mustang Mach-E GT accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden. Dat is bijna een raket. Er zijn duidelijke stijl­elementen die het sportieve karakter van de GT extra in de verf zetten. Zo is er de gesloten zwarte grille vooraan en zijn er sportieve accenten in het interieur aangebracht met gekleurde stiksels.” 

Ford_mustang_mach_e_GT_Hannah_Nicolai

 

Ford_mustang_mach_e_GT_Hannah_Nicolai

Ford_mustang_mach_e_GT_Hannah_Nicolai

Warm gevoel

We stuurden Hannah Nicolaï, mede-zaakvoerster van Boefbox, een dag op pad met het nieuwe raspaardje van Ford. Na een dag testrijden komt ze zichtbaar enthousiast terug binnen bij Morren Motor. “Ik vind het om te beginnen een heel mooie auto,” vertelt ze. “De mooie strakke lijnen zijn minstens een deel van het plezier om ermee te rijden. Maar ook binnenin is de wagen een verademing. Ik rij zelf met een Ford Vignale en vind dat alle Fords heel mooi afgewerkt zijn. Het interieur van de Mustang Mach-E is redelijk minimalistisch opgevat met een groot verticaal scherm in het midden van het dasboard en een kleiner schermpje achter het stuur. Toch krijg je een warm gevoel. De Bang & Olufsen-boxen lopen bijvoorbeeld heel mooi door over het dashboard. Ze klinken niet alleen goed, maar zorgen ook voor een fijne sfeer. En dan zijn er die stiksels die overal terugkomen. De wagen geeft een minder klinisch gevoel dan bijvoorbeeld Tesla.”

Morren Motor

Boefbox staat voor bereide maaltijden en vers fruit en groenten aan huis of op het werk geleverd. Het verschil met bestaande maaltijdboxen is dat je niet nog eens een uur moet koken, maar in vijf minuten tijd lekker eten op tafel kan hebben. En ons vers fruit en groenten zijn van topkwaliteit. Daar differentiëren we ons mee. We zijn een jaar geleden gestart en kunnen sinds drie maanden over heel Vlaanderen leveren. Onze gerechten blijven ook minstens een week goed. Als je eens een dag zin hebt in iets anders, dan is dat geen probleem. Je kiest zelf wanneer je eet. Het zijn echt gezonde maaltijden: van klassieke gerechtjes tot meer high end suggesties.
boefbox.be

Enorm vermogen 

Het is voor Hannah de eerste keer dat ze met een elektrische wagen rijdt. “Het koppel en het vermogen zijn fenomenaal,” bekent ze. “Je kan niet alleen heel snel optrekken, maar je voelt ook dat de wagen heel stevig op de weg ligt. Je zit direct aan de maximumsnelheid omdat je gewoon niet merkt dat je zo snel optrekt. Toch rij je even rustig, comfortabel en op je gemak 120 km/u op de autosnelweg, als 50 km/u binnen de bebouwde kom. En je voelt op elk moment dat je nog heel veel vermogen over hebt. De adaptieve cruisecontrole helpt je echt wel om veilig te blijven. De wagen past zich niet alleen aan zijn voorligger aan, maar ook aan de verkeersborden langs de weg en dat is soms maar goed ook. Zonder het te beseffen rij je sneller dan je denkt. De wagen corrigeert trouwens automatisch jouw positie binnen je rijvak.”

Ford_mustang_mach_e_GT

Fréderique Morren, Fleet & B2B sales advisor bij Morren Motor in Sint-Truiden: “Doordat de batterij tegen de bodemplaat verwerkt is, heeft de wagen een laag zwaartepunt. Tel daarbij de lange wielbasis en de MagneRide schokdempers die zich permanent aanpassen aan het wegdek en je krijgt een wagen die echt op de weg plakt en heel vlot door de bochten gaat. De Mustang Mach-E heeft een zeer aangenaam stuur- en rijgedrag en dat wordt ook overal bevestigd in de testverslagen. In mijn ogen bepaalt de kleur van het koetswerk nogal sterk het uiterlijk van de wagen. Met de opvallende GT-kleur van de testwagen ziet hij er agressiever uit. Maar bestel je hem in het zwart, dan wordt dezelfde wagen een klassevolle, sportieve SUV.”

Ford_mustang_mach_e_GT

Ruimtelijk

Is er onze testrijder nog iets opgevallen? “Ik ben het al gewoon om camera’s in de wagen te hebben, maar de 360 graden camera is wel een leuke aanvulling. Heel handig om te parkeren. Zo ben je altijd 100% zeker van wat je doet. De deurknoppen in plaats van hendels zorgen trouwens voor een nog strakkere lijn. Het is een fijn en praktisch gadget. Binnen is er trouwens een zee van ruimte. Ik heb twee kleine kinderen, een Maxicosi en een kinderstoel en daarnaast meestal wel een aantal tassen en Boefboxen bij. Je kan dat allemaal kwijt in de wagen. De achterbank is ruim en hoog genoeg, de koffer is voldoende groot. Je zit ook iets hoger op de weg, wat niet alleen aangenamer en overzichtelijker is, maar ook een veilig gevoel geeft. De Mustang Mach-E scoort trouwens uitstekend op vlak van rijbereik. Ik heb er op gelet: het aantal gereden kilometers gaat er netjes vanaf in verhouding tot de afgelegde kilometers. En dan heb ik nog bijna continu in de modus Untamed gereden, de meest dynamische stand (lacht).”

Rijbereik

“Er zijn drie rijmodi,” legt Fréderique uit. “Whisper, Active en Untamed. Bij Whisper gaat de wagen meer energie op de voorwielen zetten en gebeurt het rijden meer relaxed. In Active, maar nog veel meer in Untamed, gaat de wagen meer vermogen naar de achterwielen overbrengen waardoor je een meer dynamisch rijgedrag krijgt. Dan komt alle vermogen eruit en krijg je op elk moment heel veel koppel. Als je in een elektrische wagen rijdt, wil je van de ene kant wel eens uittesten wat die wagen kan. Maar van de andere kant wil je ook zoveel mogelijk kilometers met één laadbeurt afleggen. Het kan allemaal met deze wagen. Het WLTP-bereik van Mustang Mach-E GT bedraagt 500 km. In de praktijk moet je daar een dikke 10% van aftrekken. Maar met 450 km heb je nog een heel ruim rijbereik, al bepaalt je rijstijl uiteindelijk alles. De achterwielaangedreven extended range versie haalt zoals gezegd theoretisch 610 km. Daarmee scoort de Mustang Mach-E erg goed. Uit onderzoek blijkt trouwens dat meer dan 80% van het laden thuis gebeurt. Het is een gewoonte die je je eigen moet maken. Je krijgt bij Ford trouwens vijf jaar lang een gratis abonnement op het Ford Blue Oval Network en ook één jaar verminderd tarief bij het Ionity netwerk dat al heel goede spreiding in België heeft.”

Ford_mustang_mach_e_GT

Fréderique Morren: “Algemeen kan je stellen dat de wagen op veel vlakken goed scoort. Het is een chique sportieve wagen en toch ook een comfortabele hogere SUV. Zo heb je the best of both worlds.”

Prijskaartje klopt

“De marketingmensen hebben de wagen echt schitterend in de markt gezet,” vertelt Luc Morren. “Na 40 jaar voor Ford gewerkt te hebben, is dit toch de wagen die me altijd gaat bijblijven. Ik rij er dagelijks mee. We zien klanten van andere merken voor deze wagen naar de concessie komen. Zeker voor zelfstandigen en vrije beroepers is het fiscale plaatje bijzonder gunstig. En de verhoudingen prijs-kwaliteit en prijs-rijbereik kloppen. Als je je marktonderzoek doet, komt deze wagen er zonder meer goed uit. De Mustang Mach-E GT is er vanaf 82.700 euro btw inclusief, met een bijzonder rijkelijke uitrusting. De basisversie van de Mustang Mach-E is er al vanaf 60.800 euro btw inclusief.” 

Morren Motor

Bouwend op de solide basis van hun ouders sinds 1969, staan de broers Morren aan het hoofd van de FordStore in Sint-Truiden en Diest. Met de overname van dat laatste filiaal in 2017 varen ze koers naar een sterke verankering in het landschap. “We blijven een familiebedrijf met bijhorende servicewaarden en tellen een kleine 60 medewerkers. Bij ons zijn medewerkers én klanten geen nummer. We hebben dan ook al verschillende awards ontvangen op vlak van klantenwaardering.”
morrenmotor.be

Wat zijn de volgende stappen die Ford op vlak van elektrificatie gaat zetten? “Er komen nu vier elektrische personenwagens en vier elektrische bedrijfsvoertuigen. De klemtoon ligt daarbij op de SUV-modellen die momenteel enorm populair zijn bij het brede publiek. De Puma zal als eerste geëlektrificeerd worden.”

Ford_mustang_mach_e_GT

Mustang Mach-E GT

Bevindingen

Sportwagen en comfortabele SUV in één model.
Zeker in de GT-versie.

Bekoorlijke lijnen zowel binnen als buiten.

Uitstekend rijbereik en een prijs-kwaliteitverhouding die klopt.

  • Verbruik: NB
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,7 sec
  • Vermogen kW/pk: 358/487
  • Koppel: 860 Nm
  • Afmetingen (mm): 4713 (l), 1881 (b), 1624 (h)
  • Gewicht (kg): 2273
  • Inhoud kofferruimte : 502 l
  • Basisprijs: vanaf 82.700 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels