Internationale logistieke en milieutechnische dienstverlener
Pascal Swinnen Engels Logistics

Internationale logistieke en milieutechnische dienstverlener

Sector logistiek vastgoed & haven - Engels Logistics

Engels Logistics met vestiging in Beringen levert producten voor de logistieke sector en voor de bescherming van het milieu, met een sterke nadruk op duurzaamheid. Het familiebedrijf heeft vestigingen in vijf landen en beoogt een verdere Europese groei, gericht op de lange termijn. We spraken met Pascal Swinnen, managing director België, over de actuele uitdagingen in de markt.

Het assortiment van Engels Logistics geeft antwoord op alle mogelijke vragen naar magazijn- en transportbakken, magazijninrichting, meermalige verpakkingen, pallets en palletboxen, lekbakken, transportbakken gecertificeerd voor vervoer van gevaarlijke stoffen en afvalbakken uit kunststof of staal. 

Engels Logistics is van origine een Nederlands bedrijf met hoofdzetel in Eindhoven. België was het tweede land waar het bedrijf actief werd en is vandaag nog steeds een erg belangrijk markt. “Initieel werd de Belgische markt vanuit Nederland verzorgd, maar groeide in 1997 uit tot een volwaardige vestiging in Zonhoven,” legt directeur Pascal Swinnen uit. “Het pand was al snel te klein en toen kwam in 2010 de vraag van concullega Norah Plastics of er interesse was om hun bedrijf over te nemen. We hebben de activiteiten van beide bedrijven samengebracht in een ruim pand dat centraal tussen beide locaties lag. Dat is de site hier in Beringen langs de autosnelweg geworden. Een mooie zichtlocatie met 10.000 m2 magazijnruimte en kantoren die we volledig gerenoveerd hebben. Vroeger werd 95% van onze goederen aangeleverd vanuit ons hoofdkantoor in Eindhoven. Nu is dat een mix van de twee.” 

Engels_Logistics_Pascal_Swinnen

Familiebedrijf

STERCK. Ondanks de grootte van de groep zijn jullie nog steeds een 100% familiaal bedrijf?

Pascal Swinnen: “Joost Engels, de zoon van oprichter Jan Engels, is in 1985 ingestapt en heeft het bedrijf grotendeels in handen. Intussen is ook zijn zoon voor een stukje aandeelhouder geworden en is ook het managementteam in de aandelenstructuur opgenomen. Maar we zijn dus in de eerste plaats een echt familiebedrijf en dat vertaalt zich ook in onze missie. Het gaat dan vooral over onze relaties met onze leveranciers en onze klanten. En die familiale waarden dragen we ook uit naar onze mensen toe. We focussen niet op kortetermijnwinst, maar werken aan een bedrijf dat meerdere generaties kan meegaan. Duurzaamheid is daarin erg belangrijk.”

STERCK. Engels Group heeft een uitgebreid productaanbod?

Swinnen: “Zoals bij veel kmo’s is onze productindeling niet volledig zwart-wit. Er is wel wat overlapping. We hebben twee hoofdcategorieën in ons aanbod. Enerzijds zijn dat de milieugerelateerde producten welke ingezet worden ter bescherming van onze leefwereld zoals recipiënten om gevaarlijke goederen en afval in te stockeren of te transporteren en de afvalbakken om afval gescheiden in te zamelen zoals onze ondergrondse afvalcontainers. En anderzijds verdelen wij puur logistieke producten zoals bakken of productdragers waar je iets in kunt stockeren of transporteren zoals kunststof pallets, palletboxen, magazijnbakken en trays. Food is voor ons een aparte en bijzondere markt. Het is een sector waar heel veel kunststof in omgaat en die een heel strikte regelgeving hanteert. We bieden daar logistieke oplossingen. Andere deeldomeinen zijn afvalinzameling, storage, overheden, retail, farma, automatisering en e-commerce.”

engels group in cijfers
  • 14 miljoen euro omzet België
  • 47 miljoen euro omzet Totale groep
  • 30 medewerkers België
  • 115 medewerkers totale groep

STERCK. Op welke manier benaderen jullie de markt?

Swinnen: “Het type klanten dat we bedienen gaat heel breed. Van multinationals tot de bakker om de hoek die bakken nodig heeft. We werken voornamelijk b2b maar er is ook een deel aankopen van particulieren. Enerzijds zetten we in op een grote voorraad van standaardproducten die we heel snel kunnen leveren. Maar minstens even belangrijk is ons maatwerk, zowel voor grote als kleine oplages. We hebben in Eindhoven en in Beringen een montageafdeling waar we standaardproducten kunnen aanpassen aan de wensen van de klant. We gaan desgewenst ook met die klant aan tafel, maken een analyse en starten volledig van nul met de ontwikkeling van een project.”

Brede klantengroep

STERCK. Jullie werken niet alleen met producten in kunststof?

Swinnen: “Kunststof is onze grootste productgroep, maar in 2009 hebben we met onze vestiging in Duitsland ook een metaalverwerkend bedrijf in onze groep opgenomen. Daarmee kunnen we heel mooie synergiën tussen metaal en kunststof realiseren voor onze klanten. Een soort van hybride oplossing met een mix van beide materialen. De extra grote maatwerk pallets en palletboxen welke bestaan uit een metalen 'geraamte' en een kunststof dek of wanddelen zijn een voorbeeld van zo'n hybride oplossing.”

“We doen soms heel mooie projecten. De gescheiden afvalinzameling voor de NMBS is daar een goed voorbeeld van. Enerzijds waren ze een voorloper in het mooi gescheiden inzamelen van vier verschillende afvalstromen in de treinstations. De vier verschillende kleuren van de vuilbak moet mensen stimuleren om correct in te zamelen. Anderzijds is er ook het transparante karakter van de houder en de zakken om op vlak van veiligheid snel zaken te kunnen detecteren die niet horen. We zijn op basis van een lastenboek met de klant rond de tafel gaan zitten om tot deze oplossing te komen.”

We focussen niet op kortetermijnwinst, maar werken aan een bedrijf dat meerdere generaties kan meegaan.

STERCK. Jullie staan ook sterk in de automotive industrie?

Swinnen: “DAF Trucks is zowel in België als Nederland  een klant van ons. Om grote onderdelen van vrachtwagens te transporteren leveren wij boxen die een op maat vervaardigd interieur bevatten. Om geen lucht te transporteren kunnen deze boxen opgevouwen worden en wint de klant aan efficiëntie bij de retourtransporten. Bedrijven zoals VCST in Sint-Truiden en Continental in Mechelen zijn klanten van ons. Maar ook in andere domeinen leveren we maatwerk. Bijvoorbeeld standaardboxen die op elkaar gemonteerd worden en voorzien worden van een interieur zodat onze klant hiermee onderhoud aan treinstellen kan uitvoeren. De farmaceutische industrie is nog zo’n leuke branche waar heel strenge eisen gesteld worden. Daarnaast leveren we behoorlijk wat producten die ingezet worden voor de automatische assemblage van andere producten. Zo slaat men halffabricaten in onze dragers op, om deze later samen te stellen tot een eindproduct."

“In België hebben we een kleine montageafdeling en zetten we vooral heel hard in op het distributieluik, op ons magazijn en het verdelen van onze producten. Die gaan zowel rechtstreeks naar eindklanten als intern naar andere landen van de groep. In Nederland heeft onze vestiging dezelfde focus maar daar is de montageafdeling veel uitgebreider. Het spuitgieten en vacuümvormen doen we binnen onze groep niet vanuit onze vestiging in België, maar wij hebben wel de werktuigen en mallen in eigen beheer."

Internationaal georiënteerd

STERCK. Jullie hebben filialen in vijf landen?

Swinnen: “Naast België en Nederland hebben we vestigingen in Duitsland, Frankrijk en Portugal. We willen blijven groeien op Europees vlak. Ten gevolge van de Brexit zijn we nu ook versneld aan het kijken om in het Verenigd Koninkrijk een vestiging op te starten. Elk land bedient in principe zijn eigen lokale markt maar soms zijn er overlappingen. We hebben in ons Belgisch klantenbestand bijvoorbeeld ook een klant uit India. Het gaat dan om een bedrijf dat hier de hoofdzetel heeft, maar dat bepaalde activiteiten in India ontplooit. En die wij dan volgen naar daar. Echte exportaanvragen naar bijvoorbeeld Afrika worden door onze exportafdeling in Eindhoven behandeld. Onze groep is heel internationaal actief. Het mooie aan ons bedrijf is dat we een regionale spreiding hebben en tegelijk in heel verschillende sectoren aan de slag zijn. Daarmee spreiden we onze risico’s enigszins. Als het in een bepaalde branche wat moeilijker gaat, is er altijd een andere die het wel goed doet.”

Duurzaamheid in de genen

Engels Logistics behaalde via VOKA het Unitar Certificate, een Europese erkenning waarvoor je drie jaar op rij moet deelnemen en een aantal duurzaamheidsdoelstellingen moet realiseren: van waterhuishouding tot de relatie met het personeel. Wie het traject drie jaar op rij succesvol kan afronden, krijgt de Europese erkenning.

STERCK. Welke ontwikkelingen en tendensen zien jullie in de logistieke markt?

Swinnen: “Duurzaamheid heeft enorm aan belang gewonnen. Kunststof heeft een heel slechte reputatie. Maar dan gaat het om de plastic wegwerpverpakkingen die we rond een product uithalen en die uiteindelijk ergens in zee belanden. Onze verpakkingen zijn vrijwel steeds herbruikbare verpakkingen met een duurzaam karakter. We zijn daar ook al heel lang mee bezig. Als je een bedrijf wil neerzetten dat over x aantal generaties nog overeind staat, moet je rekening houden met onze leefwereld. Voor onze producten die einde levensduur zijn, engageren we ons om ze terug te nemen. Als het product nog intact is en er is een markt voor, dan gaan we dat als tweedehandsproduct vermarkten. Als er geen markt voor is, zullen we de kunststof vermalen om er gerecycleerde producten van te maken. Die zijn niet altijd meer inzetbaar in de voedingsindustrie, maar bijvoorbeeld wel in industriële omgevingen. Steeds meer bedrijven en overheden eisen dat een bepaald percentage van de producten uit gerecycleerd materiaal bestaat. Die vraag neemt toe.” 

Scherpe planning

STERCK. Een andere evolutie is dat levertermijnen steeds korter worden? 

Swinnen: “Korte levertermijnen zijn altijd onze troef geweest en die moeten we nog veel beter uitspelen. Consumenten zijn het gewoon geworden dat we iets online bestellen en dat we dat ’s anderendaags op de stoep geleverd krijgen. Men eist dat ook steeds meer van een b2b-bedrijf. We zetten daar actief op in. Onze logistieke afdeling zorgt voor heel scherpe planningen. Onze grote stock is daarbij een hulp. Toen we dit pand kochten, hadden we 10.000 m2 ter beschikking. We dachten dat het gebouw gekocht was op de groei en hebben tijdelijk zelfs een deel verhuurd. Maar vandaag is onze huurder eruit en zit alles vol. We zijn nu aan het kijken om bepaalde producten buiten op te slaan, omdat onze ruimtes vol zitten. We zien ook steeds meer automatisering in de logistiek en industrie. Men wil bijvoorbeeld vermijden dat medewerkers spier- en gewrichtsklachten krijgen. Bedrijven hechten steeds meer belang aan het welzijn van de medewerkers en de inrichting van werkruimtes. Kunststof heeft daarbij voordelen op andere materialen: je kan je er niet aan kwetsen, het is lichter, heeft geen splinters …”

Onze verpakkingen zijn vrijwel steeds herbruikbare verpakkingen met een duurzaam karakter.

Groei tijdens corona

STERCK. Hoe ervaren jullie de voorbije coronaperiode en de huidige uitdagende marktomstandigheden?

Swinnen: “Bij het uitbreken van corona schoten we zoals veel bedrijven eerst in stress. Dat hadden we nog nooit meegemaakt. De mensen moesten thuisblijven en via een rotatiesysteem komen werken. Maar daar zijn we snel op moeten teruggekomen. De logistieke dienstverleners waar we voor werken, zijn snel terug opgestart en draaiden op volle toeren, de scholen hadden extra vuilbakken nodig die je niet met je handen hoefde aan te raken, er werden face shields gevraagd … Zo hebben we de afgelopen twee jaar nog een mooie groei gekend. Ook omdat we in zoveel verschillende markten actief zijn.”

“De toekomst is nu koffiedik kijken. In de coronaperiode en na het vastlopen van de Evergreen zijn we al tegen schaarste aangelopen. Het is afwachten wat de nabije toekomst brengt. Het wordt in elk geval moeilijker om aan bepaalde grondstoffen voor plastic of metaal te geraken. Zeker als het over grondstoffen gaat waar additieven aan toegevoegd zijn. En verder is het ook afwachten welke houding de consumentenmarkt gaat aannemen. Gaat men eerder afwachten? Het is belangrijker dan ooit om heel kort op de bal te spelen. Welke opportuniteiten zijn er? Als men meer naar lokale productie gaat zoeken, kan dat in ons voordeel zijn. Dan gaat men sneller afstand nemen van eenwegverpakkingen en overschakelen op de meerwegverpakkingen die wij aanbieden.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels