Emotie op twee wielen
Raymond Scheepers

Emotie op twee wielen

De test: Harley Davidson Dyna Switchback FLD 1700

Er zijn motoren en er is Harley Davidson. Weinig merken kunnen bogen op tegelijk zo’n uitgebreide schare toegewijde fans als op een grote groep van criticasters. Je bent ervoor of je bent ertegen. Harley Davidson is de afgelopen 20 jaar permanent blijven groeien. Niemand slaagt er beter in zichzelf niet als merk, maar als een levensstijl neer te zetten. Een stijl die ook past bij ons publiek van ondernemers? We namen de proef op de som en lieten Raymond Scheepers, oprichter van Plus Point Marketing een namiddag rondscheuren met een Harley Davidson Dyna Switchback FLD 1700.

De uitgeweken Genkenaar Raymond Scheepers (55) is een fervent motorrijder. “Ik rij al sinds mijn 18e met de motor. Maar toen ik 15 jaar geleden bij Piet Fraussen terecht kwam heb ik voor het eerst een echte motor leren kennen (lacht). Ik was op slag verliefd op de Harley Davidson Road King Classic. Wat me erin aantrok? Het is een motor die erg dicht bij de roemruchte geschiedenis van het merk staat. Op het moment dat de fabriek van William Harley en Arthur Davidson bijna failliet was, hebben ze een monsterorder van het Amerikaanse leger binnengehaald. Na het uitbreken van de oorlog is Harley wereldwijd legendarisch geworden. Mijn Road King Classic reed echt zalig. Ik heb met zoveel motoren gereden, maar een Harley geeft een heel speciaal gevoel dat je met niets kan vergelijken. Je bent ervoor of je bent ertegen.”  

De test: Harly Davidson Dyna Switchback FLD 1700

Tegenwoordig is Raymond Scheepers een BMW-rijder, maar hij moet niet lang nadenken of hij de Harley Davidson Switchback onder handen wil nemen die ons door HD Fraussen ter beschikking is gesteld. Het schitterende voorjaarsweer is het ultieme argument om de agenda een namiddag vrij te maken. Met een brede grijns om de lippen en onder begeleiding van zalig oergeluid dat uit het 1700cc motorblok weerklinkt, trekt Scheepers de Genkse straten in. Een paar uur later zien we hem terug. Nog steeds met die grijns.

STERCK. Wat zijn je eerste impressies van de motor?

Scheepers: “Hoewel de Dyna-familie, waaruit de Switchback afstamt, heel wat gelijkenissen vertoont met de klassieke touringmodellen van Harley Davidson heeft de Switchback toch ook een aantal duidelijke verschilpunten. Het belangrijkste onderscheid schuilt ongetwijfeld in het lagere gewicht dan de Harley’s die ik gewoon ben. Ook al is het nog steeds een zware machine, de motor rijdt bijna zoals een fiets. Hij stuurt echt super gemakkelijk. De motor staat ook iets hoger op zijn vering. Je kan daardoor dieper in de bochten gaan. En hij heeft natuurlijk het enorme koppel dat we gewoon zijn van Harley Davidson.” 

STERCK. Voor welk publiek vind je de motor geschikt?

Scheepers: “De motor is iets meer rudimentair en heeft minder accessoires in vergelijking met de Road King. Dat zie je ook aan de instapprijs van 17.000 euro die een stuk lager ligt. Voor iemand die een Harley wil kopen en in dit genre een motor zoekt, is het zeker een geschikt instapmodel omdat hij gemakkelijker hanteerbaar is.” 

Harley Davidson Dyna Switchback FLD 1700 IN CIJFERS


Harley Davidson Dyna Switchback FLD 1700

Afmetingen:

  • Lengte: 2,360 mm
  • Zadelhoogte: 695 mm*
  • Grondspeling: 110 mm
  • Brandstofinhoud: 17,8 l. 
Motorblok:
  • Cilinderinhoud: 1,690 cc**
  • Vermogen: 75 pk
  • Motorkoppel: 126 Nm
Prijs:
  • Vivid Black: 17.400 euro

* ongeladen ** luchtgekoeld

STERCK. Met welke motor rij je nu?

Scheepers: “Op dit moment is dat een BMW RT 1200. Een echte touringmotor dus. Het verschil met Harley Davidson is natuurlijk groot. Bij BMW ligt de nadruk op technologische perfectie en veiligheid, met een comfortabele luchtvering die je zelf kan instellen. Het voelt iets meer klinisch aan. De Harley is veel ruwer, het schokt allemaal wat harder, maar tegelijk is het ook een erg pure stijl van rijden. Je staat veel dichter bij de natuur. Ik moet toegeven dat een paar uur met de Harley rijden toch opnieuw iets losgemaakt heeft bij mij. Ik ga me echt nog eens bezinnen over de keuze van mijn volgende motor (lacht).”

STERCK. Past het vrijgevochten imago van Harley bij dat van een ondernemer?

Scheepers: “Dat vind ik absoluut van wel. Elke ondernemer heeft een bepaalde karaktertrek van vrijheid van beslissen en vrijheid van ondernemen. Harley-rijders zijn ook zo'n personen. Ik vind het jammer dat heel wat mensen een verkeerd beeld hebben over Harley-rijders. Het zijn niet alleen outlaws of snobs die met een Harley rijden. Ook al kost de motor in aankoop misschien wel veel geld.  Hij blijft wel zijn waarde behouden. Een Harley is gemaakt om van de vrijheid van de ellenlange highways te proeven. Ideaal om lekker te cruisen. Ook het imago van rammelende bak klopt allang niet meer. Je kan gemakkelijk van ’s morgens tot ’s avonds in de bergen rijden.

ARCHITECTEN SPECIALIST


Raymond Scheepers

Raymond Scheepers richtte in 1985 in Genk Plus Point Marketing op en verhuisde later naar Antwerpen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het bezoeken van architecten en interieurarchitecten. Met productvoorstellingen trachten ze hun voorschrijfgedrag te beïnvloeden naar nieuwe producten toe. Al snel volgenden filialen in acht Europese landen. “In totaal bezoeken we zo’n 23.000 architecten per jaar, waarvan 4.000 in België. Vanaf 2000 heb ik mijn aandelen in de buitenlandse filialen grotendeels verkocht, al zetelde ik wel nog in de raad van bestuur. Begin dit jaar heb ik ook het Belgische bedrijf verkocht. Ik werk nu nog deeltijds voor het bedrijf en wil me stilaan met andere domeinen gaan bezighouden.”

Harley Davidson Fraussen Genk


HD Fraussen Genk is één van de 9 officiële Harley Davidson dealers in België. Elke dealer heeft een eigen chapter of Harley-club. De nieuwe zaak in Genk is volledig ingericht als concept store. Aan de voorkant is er een gezellige bar, die ook het clubhuis van het Maasland Chapter is. Piet Fraussen: “Op vrijdagavond om 18u gaat onze bar "Block 49" open en verzamelen hier de leden van het Maasland Chapter en andere HD-liefhebbers. Ideaal om bij een koffie of iets fris over motoren te praten en de nieuwe modellen te bekijken. De enige regel in de club is dat er geen regels zijn. Het is geheel vrijblijvend.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels