Schrijven voor zoekmachines én uw bezoekers
Gery Alfarano Eurosys NV

Schrijven voor zoekmachines én uw bezoekers

Praktijck - Awali

Search engine copywriting - oftewel SEO copywriting - is een vakgebied in volle expansie. Internetgebruikers voeren jaarlijks miljarden zoekopdrachten uit. Zoekmachines zijn dé manier bij uitstek om nieuwe websites te bezoeken. Een hoge positie in deze resultaten is dus erg begerenswaardig. 

Teksten schrijven voor uw website is een tijdrovend en intensief proces. Zorg daarom dat het meteen op de goede manier gebeurt en dat uw teksten van meet af aan geoptimaliseerd zijn voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

Relevante zoekwoorden en juiste keywords

SEO copywriting is niet zomaar wat schrijven voor het web. Wanneer u aan de slag gaat met de optimalisatie van teksten, dan volstaat het niet om kriskras trefwoorden toe te voegen. U staat er best bij stil hoe de tekst overkomt bij de lezer. Belangrijk is om uw tekst niet vol te duwen met keywords. Maak gebruik van semantische woorden en synoniemen. Een handige tool voor het bepalen van relevante zoekwoorden is Google Trends.

Zorg bovendien voor waardevolle en relevante inhoud en maak deze gemakkelijk vindbaar. Hoe? Kies de juiste zoektermen en gebruik deze op strategische plaatsen: in de url, in de pagina- en alineatitel(s) en in de eerste alinea. Gebruik ook best niet teveel (dezelfde) zoektermen in een bepaalde tekst. Google straft u hiervoor af en zal u lager positioneren. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden.

Google algoritme

Google maakt als zoekmachine gebruik van algoritmes. Dat zijn richtlijnen die bepalen welke websites topposities krijgen in de resultaten. Een bijkomende hindernis is dat Google continu dit algoritme verandert. De zoekgigant is eerder al de strijd aangegaan met SEO-manipulatie met de invoering van de Penguin en Panda update. Anno 2014 draait het namelijk om relevante én waardevolle inhoud voor de lezer. Als u zich daar aan vasthoudt, optimaliseert u de tekst (mits goed opgebouwd) tegelijkertijd voor zoekmachines.

Kortom: SEO copywriting is onontbeerlijk indien u een goede positie wil in de resultaten van zoekmachines. Vergeet echter niet dat de technische kant achter SEO ook belangrijk is om uw website doorzoekbaar te maken.

Do's.
  • Schrijf in eerste instantie voor de bezoekers van uw website, én in de taal van uw publiek.
  • Content is King. Bij voorkeur >750 woorden per pagina.

  • Schrijf omgekeerd: lezen van papier gaat sneller dan van een beeldscherm. Zet de belangrijkste boodschap bovenaan.

  • Gebruik lijstjes. Lezers zijn gek op lijstjes, want ze bieden hen overzicht.

Don'ts.
  • Schrijven met louter en alleen zoekmachines in het achterhoofd.

  • Vrijwel identieke pagina’s creëren, met telkens kleine aanpassingen om op verschillende trefwoordcombinaties te kunnen scoren.

  • Stijf, geforceerd en repetitief schrijven.

  • Ellenlange paragrafen schrijven. Zorg dat deze 3 à 5 zinnen lang zijn. Hoe korter, hoe beter.

Deze expertise werd aangeboden door / Awali

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels