Ontwikkeling van winkels, showroom, offices...
Bart Canini & Simone Pullens

Ontwikkeling van winkels, showroom, offices...

Praktijck Creneau

De manier waarop mensen winkelen is in de afgelopen 25 jaar drastisch veranderd. Internet, smartphones en ander toepassingen hebben de hele wereld binnen handbereik gebracht. De consument wordt steeds slimmer en zelfstandiger in het vergelijken van prijzen en mogelijkheden, maar wil tegelijkertijd niet het gevoel hebben een massaproduct te kopen. Liefst een uniek product dus wat hem of haar past als een maatpak. Veel tegenstrijdigheden die het voor de retailer anno 2014 moeilijk maken tot een succesvol retailconcept te komen. 

Vroeger was het leven zo ‘simpel’. Er was eens een product. En een ruimte. En die ruimte werd vol gezet met dat product. De ruimte werd ‘winkel’ genoemd en mensen kochten het product massaal. Iedereen blij. Einde verhaal. 

Naarmate dit verhaal steeds minder begon te werken en de markt zich ontwikkelde, beseften retailers dat ze meer moesten doen om klanten aan zich te binden. De ‘winkel’ werd steeds meer een ‘merk’, met een eigen identiteit, los van de producten die er werden verkocht.  De winkelruimte werd de tastbare vorm van merkbeleving, met een mooi design, zintuiglijke belevingselementen en hoogstaande service. Een positieve ontwikkeling, en een kans voor Creneau International om ons van onze beste creatieve kant te laten zien. Intussen merken we echter meer en meer dat er iets extra nodig is om een retailconcept succesvol te maken.  

De klant moet op een spontane, organische manier overtuigd worden.  Het zelfbewustzijn van de consument maakt het ‘waarom’  nu het allerbelangrijkste. De keuze moet relevant zijn. We kennen allemaal het succesverhaal van Apple. Een groot deel van hun succes is gebaseerd op de ‘golden circle’ marketingstrategie van Simon Sinek. Deze is gebaseerd op het ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ van een product, in die volgorde. ‘People don’t buy WHAT you do, but WHY you do it’. 

Focus dus niet alleen op welke producten je aanbiedt, maar vooral op waarom ze het leven van jouw klant verbeteren, waarom jij elke dag gemotiveerd bent deze producten te verkopen, waarom ze bestaan en hoe ze worden gemaakt. Communiceer met ‘waarom’ en gebruik ‘hoe’ en ‘wat’ om te onderbouwen. Bedrijven en merken die hierin slagen, zijn succesvol. Vertel een ‘tastbaar’ verhaal, en de consument zal naar je luisteren.

KEY LEARNINGS & TIPS


  • Zie je winkel/showroom/office/… anno 2014 niet meer als een pure verkoopsruimte of toonzaal. De huidige consument wil meer!
  • Je fysiek winkelpunt is de sterkste marketingtool die je je kan voorstellen. Nergens kan je meer impact maken op je (potentiële) klanten en je merk/product op de juiste manier vertalen.
  • Focus op het ‘waarom’ ipv. ‘wat’.
  • Zie online/mobile shopping, etc als een opportuniteit ipv. een bedreiging.
  • Maak, je verhaal tastbaar, geloofwaardig en werk met de juiste partners om een consistent verhaal neer te zetten op alle fronten.

Deze expertise werd aangeboden door / Creneau

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels