JCI Award 2015
JCI AwardJonge ondernemer van het jaar 2015

JCI Award 2015

Jong geweld

AndresLesire&HermanReynders

De JCI Award Jonge Ondernemer van het jaar is in Limburg uitgegroeid tot een waar top-evenement voor economisch Limburg. Aan de vooravond van de 18e editie spraken we met gouverneur Herman Reynders en JCI Limburg-voorzit ter Andres Lesire over de rol die JCI in onze provincie vervult.

STERCK. Gouverneur, u ondersteunt JCI Limburg waar mogelijk en heeft veel sympathie voor de vereniging?

Herman Reynders: “Toen men mij destijds vroeg om ‘peter’ te worden van het JCI-initiatief ‘wereldrecordpoging Speeddating aan de langste netwerktafel ter wereld’ heb ik geen seconde getwijfeld. Niets is zo sterk als jonge gedreven mensen die samen een boost geven aan het ondernemend imago van Limburg. Daar wil ik met plezier mijn schouders mee onder zetten.”

STERCK. Wat wil JCI eigenlijk bereiken?

Andres Lesire:“Ondernemen in  Vlaanderen is vandaag niet simpel. We hebben te kampen met een economische crisis. Maar daarnaast is er sprake van een nefast imagoprobleem ten aanzien van ondernemerschap. Dit willen we als JCI mee aanpakken. We moeten hier meer een zogenaamde “Silicon Valley-attitude” krijgen. Ecosystemen opzetten en er voor gaan. Het is geen schande als het je niet lukt, het is een schande als je niet probeert. We hebben heel wat kennis in Limburg, we hebben de ruimte om dergelijke ecosystemen uit te rollen en we hebben de middelen.”

Reynders: “JCI slaagt er in om op haar eigen originele manier de Limburgse ondernemerswereld positief in de aandacht te brengen. Zij tonen aan dat onze provincie nog heel wat dynamiek en creativiteit in de aders heeft en dat als we allemaal samen werken, we met deze provincie het verschil kunnen maken. Ik verwijs hierbij graag naar het concept Stad Limburg waar samenwerking en ondernemerschap hoog op de agenda staan.”

STERCK. Wat mogen we dit jaar concreet verwachten van JCI Limburg?

Lesire: “We focussen ons op twee projecten. De JCI Award jonge ondernemer van het jaar vindt al voor de 18e keer plaats en groeide doorheen de jaren uit tot een gerenommeerde prijs en dito netwerkavond. We bieden meer dan 1.000 mensen gratis een boeiende avond en plaatsen 4 knappe ondernemers in de spotlights. We willen aan de hand van voorbeelden andere mensen aanzetten om ook te ondernemen.” 

Door samen te werken kunnen we met deze provincie het verschil maken.

STERCK: Gouverneur, u zal ook dit jaar weer de winnaar bekend maken?

Reynders: “Ik ga onwaarschijnlijke capriolen in mijn agenda moeten uithalen, want diezelfde avond ontvangen wij met ons initiatief “Limburg Lezingen” niemand minder dan Geert Mak. Ik hoop dat het mij lukt één en ander te combineren.”

AndresLesire&HermanReynders

STERCK. En daarna volgt er opnieuw een bijzonder project?

Lesire:“JCI [18-28] is een ondernemerswedstrijd waar we focussen op jong ondernemerschap. Een wedstrijd waar iedereen winnaar is. Een bijzonder concept met een prachtige prijzenpot. Kandidaten maken kans op begeleiding, advies, trainingen en cash. Bij de vorige editie hadden we meer dan 170 deelnemers. Dat was echt bijzonder. We willen dit jaar bevestigen. De JCI Award is meteen het startschot van de werving voor deze wedstrijd. Dit project is eigenlijk een vertaling van het DNA van JCI.” 

Reynders: “Starters moeten we koesteren maar bovenal aanmoedigen om te durven starten. Daarbij is er niet alleen nood aan een uniek loket maar is het ook noodzakelijk dat wij alle startersinitiatieven stroomlijnen en samenbrengen. Starters verdienen meer dan ooit al onze aandacht, het is een permanente zorg en dé uitdaging om hun aantal jaar na jaar te laten groeien.”

STERCK. JCI heeft in Limburg een bijzondere positie?

Lesire: “Dat klopt. Die positie koesteren we enorm en die willen we ook zo houden. We moeten dankbaar zijn naar onze partners toe. Ik denk daarbij in eerste instantie aan de werkgeversorganisaties. Wij werken voor onze grote projecten perfect met hen samen. Zij hebben heel veel kennis in huis, beschikken over zeer bekwame personeelsleden die ons bijstaan met raad en daad en bovenal dragen ze onze projecten mee uit via hun communicatiekanalen. Zij zijn voor ons cruciaal als vrijwilligersorganisatie.” 

Reynders: “We kunnen Limburg maar uit het slop halen als we er allemaal samen tegenaan gaan. Het is daarom goed dat de werkgeversorganisaties, maar ook LRM met hun sterke schouders mee ondersteuning geven aan deze vernieuwende projecten."

STERCK. Jullie krijgen ook heel wat sympathie vanuit het bedrijfsleven?

Lesire: “Inderdaad. Heel wat bedrijven en ondernemers steunen onze werking. Zonder deze steun konden we dit alles niet realiseren. Wij proberen met deze partners een hefboom te zijn voor jonge ondernemers. De bedrijven die ons steunen integreren we ook in ons netwerk. We spreken dan ook bewust van partners in plaats van sponsors. Zij kunnen rekenen op heel wat return in de brede zin van het woord.” 

STERCK. Nog een laatste woordje vanwege JCI?

Lesire: “Ondernemen moet het mooiste werkwoord worden in Limburg. Laten we hier samen aan werken op elk niveau, bij elke instantie, van overheid tot politiek, van onderwijs tot werkgeverorganisatie, van vakbond tot zorgsector. Hoe meer ondernemerschap, hoe meer welvaart.”.

Wie is JCI?


JCI staat voor Junior Chamber International, een wereldwijd netwerk van ondernemende mensen tussen 18 en 40 jaar met een duidelijke missie: ‘het aanzetten van jonge mensen tot positieve veranderingen’. In het huidige, moeilijke economische klimaat wil JCI Limburg zijn steentje bijdragen en meewerken aan die ‘positieve verandering’. Ondernemers en ondernemerschap zorgen voor werkgelegenheid, groei en welvaart. Daarom wil JCI Limburg jonge verdienstelijke ondernemers in de schijnwerpers plaatsen.

 

DE COMMISSIE AWARD

Decommisieaward.

Met de JCI Award Limburgse jonge ondernemer van het jaar plaatst JCI Limburg vier jonge verdienstelijke ondernemers in de schijnwerpers op het grootste gratis netwerkevenement van de provincie. Het wordt dit jaar spannender dan ooit met (eindelijk!) voor het eerst ook twee - van de vier - vrouwelijke finalisten. 

Jan Gorissen mag dit jaar als voorzitter van de Commissie Award samen met zijn team de verkiezing in goede banen leiden. “De organisatie van de JCI Award is elk jaar opnieuw een unieke beleving. Ik ken geen enkele organisatie die zuiver steunt op vrijwilligers en tegelijk zo professioneel bezig is dankzij echte toppers in de verschillende vakgebieden", zegt Jan Gorissen.

“Het is voor iedereen die eraan meewerkt een heel leerrijke ervaring.Als commissielid kom je veel interessante mensen tegen, vergader je een heel jaar, pak je samen pinten, maar werk je ook heel hard om een uniek evenement neer te zetten. We hebben een beurtrol met elk jaar een nieuwe voorzitter, maar uiteindelijk is er ook altijd een grote continuïteit in de werking van de commissie.” 

STERCK. De jurering van de JCI Award gebeurt op de dag van de uitreiking zelf?

Gorissen: “Dat maakt het bijzonder spannend. De jurering is een heel dynamisch gegeven waarin erg discreet gedebatteerd wordt en alle mogelijke factoren meespelen om tot een eindbeslissing te komen. Gezien de samenstelling van de jury is het een debat op hoog niveau. Uiteindelijk is de winnaar pas om 18u bekend.”

STERCK. Het zijn de 4 pijlers van JCI die doorslaggevend zijn? 

Gorissen: “Dat is in elk geval een belangrijk beoordelingscriterium omdat het de fundamenten van JCI zijn. In de namiddag geven de kandidaten nog een mondelinge voordracht. De interactie met de juryleden geeft soms nog een verrassende wending. De jury hecht belang aan jonge ondernemers die zelf de handen aan de ploeg houden en voortrekker in hun business zijn. Maar dat kan je van alle vier de kandidaten zeggen (lacht).” 

STERCK. Het evenement wordt elk jaar nog professioneler?

Gorissen: “We hebben echt een fantastische ploeg die ervoor zorgt dat iedereen de kans krijgt om boven zichzelf uit te stijgen. We hebben dit jaar een partnership met ambassadeurs Deusjevoo en Cocomo die voor de logistieke en creatieve ondersteuning zorgen. Daardoor kunnen we voor de eerste keer een concept neerzetten dat we doortrekken van aankondiging tot uiteindelijke verkiezing, en dat we de volgende jaren nog verder zullen uitbouwen.”

De interactie met de jury
kan een verrassende wending geven aan het eindresultaat.

STERCK. Ook voor de commissieleden zelf is het een bijzondere ervaring?

Gorissen: “Je bouwt in de loop van het traject met de genomineerden en de oud-winnaars echt wel een band op en je legt contacten met de verschillende partners. Dat is van onschatbare waarde. Bij elke bijeenkomst steek je wel iets op. Dat past perfect bij de vormingsbeweging die we als JCI willen zijn. Het helpt jonge mensen om te groeien.”  

JanGorissen

STERCK. Wat is het doel dat jullie uiteindelijk willen bereiken?

Gorissen: “”We willen de deelnemers en jonge ondernemers letterlijk in de picture te plaatsen. Alle finalisten zijn winnaar. De genomineerden vertellen dat ze vaak aangesproken worden. We hadden pas een bijeenkomst met een aantal oud-genomineerden en oud-winnaars. Het was opvallend hoe goed de sfeer was. De Award gaat verder dan alleen de persoon die met de grootste eer naar huis mag.”

HOE GEBEURT DE VERKIEZING?

De kandidaten worden aangebracht door de zes afdelingen van JCI Limburg (Haspengouw, Tongeren, Beringen, Maasland, Hasselt en Genk). Uit deze lijst selecteert de Commissie Award vier genomineerden. Essentiële voorwaarden zijn hier dat de kandidaat in de provincie Limburg woont en maximum 40 jaar oud is. De vier genomineerden worden voorgelegd aan een vakjury bestaande uit de werkgeversorganisaties, universiteiten en hogescholen, LRM en de oud-winnaars van de afgelopen 4 jaar. De jury beoordeelt de kandidaten op basis van een hele reeks criteria waaronder tewerkstelling, personeelsbeleid, innovatie, creativiteit, communicatie, groei, visie, ... Essentieel in de jurering zijn de vier pijlers van JCI, met name:

  • INDIVIDU
    door inzet in de onderneming werkt de kandidaat laureaat aan zijn of haar persoonlijke groei.
  • GEMEENSCHAP
    de kandidaat bestudeert wat er zich in de gemeenschap voordoet en draagt bij tot oplossingen i.v.m. economische ontwikkeling, democratie, opvoeding, …
  • INTERNATIONALISME
    de kandidaat bereikt in zijn handelen een nieuwe dimensie: internationalisme.
  • BUSINESS [& NETWERKING]
    de kandidaat grijpt de kans om bij te dragen tot de ontwikkeling en groei van de economische infrastructuur, welvaart en welzijn.

Op basis van al deze criteria selecteert de jury elk jaar één laureaat die zichzelf gedurende één jaar de JCI Limburgse Jonge Ondernemer van het jaar mag noemen.

 

FINALISTEN

JCI Award Jonge Ondernemer Limburg 2015

BartSwinnen

Bart Swinnen [36]

Luminex 

Bart Swinnen is industrieel ingenieur elektronica/ICT, oprichter en CEO van Luminex Lighting Control Equipment. Het bedrijf is fabrikant van apparatuur voor datadistributie in de professionele entertainment-
industrie en groeide op 12 jaar uit tot een gerespecteerd internationaal merk. 

Luminex ontwikkelt, produceert en verdeelt hoogtechnologische toestellen voor de professionele high-end licht- en geluidssector. Ze zijn bij tal van gerenommeerde evenementen en shows de schakel tussen regie en podium en verzorgen de netwerkdatadistributie voor licht en geluid. 

Bij de topreferenties behoren onder meer het Eurovisiesongfestival in Kopenhagen, internationale festivals zoals Glastonbury en Tomorrowland, tours van internationale topartiesten en de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen in Sotsji. De technologie is terug te vinden in grote pretparken zoals Disneyland Parijs en bij Philips Lighting voor hun nieuwe innovatie in LED-verlichting in stadions. 

Het bedrijf verdeelt haar producten via een wereldwijd verdelersnetwerk met exclusieve distributie in ruim 40 landen. 94 procent van de omzet wordt gegenereerd uit export.

www.luminex.be

VeroniqueHouben

Veronique Houben [38]

Airdeck Building Concepts

Na onder meer studies marketing en bedrijfseconomie stapte Veronique Houben in het bedrijf van haar ouders, bouwbedrijf Houben. Ze is er mede-eigenaar en was achtereenvolgens verantwoordelijk voor het financiële beleid en de marketing. In 2008 richtte Veronique het bedrijf Airdeck Building Concepts op, waarvan ze CEO is. Airdeck Building Concepts verkoopt slimme bouwstructuren voor de duurzame gebouwen van morgen. Het richt zich voornamelijk op techniek-intensieve gebouwen zoals ziekenhuizen en laboratoria en is in het buitenland actief met projecten in Nederland, Scandinavië, Mexico en Iran. Airdeck richt zich in eerste instantie op stabiliteitsingenieurs en architecten die de technieken in de projecten voorschrijven. Gezien de gebouwstructuren zonder balken en zonder dragende muren maakt de toepassing het gemakkelijk om technieken te integreren en flexibiliteit te behouden op langere termijn. Het is een innovatieve oplossing in een eerder traditionele markt. Veronique Houben hecht veel belang aan duurzaamheid en economisch ‘empowerment’. Ze heeft een gezin met twee kinderen. .

 www.airdeck.be

 

YvesGonnissen

Yves Gonnissen [36]

Seps Pharma NV 

Yves Gonnissen behaalde een diploma Bio-ingenieur in de Scheikunde aan de KU Leuven en een Doctoraat in de Farmaceutische Wetenschappen gericht op farmaceutische productontwikkeling aan de UGent. Hij startte in 2002 binnen de farmaceutische productontwikkelingsafdeling van Janssen Pharmaceutica. Eind 2007 richtte Yves Seps Pharma op, dat op zijn beurt in 2012 dochtervennootschap Seps Pharma Clinical Trial Manufacturing in het leven riep. Seps Pharma is een contract onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf dat zich richt op farmaceutische productontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen in preklinische en klinische ontwikkelingsfase. Het bedrijf is gespecialiseerd in een brede waaier van formulatietechnologieën om de absorptie van geneesmiddelen te verbeteren en te controleren door gebruik te maken van innovatieve toedieningsvormen. Dochtervennootschap Seps Pharma Clinical Trial Manufacturing beschikt over een eigen ‘cleanroom’ waar farmaceutische vormen van nieuwe geneesmiddelen worden geproduceerd die getest worden in klinische studies fase 1 en 2. Het bedrijf realiseert meer dan 50% van zijn omzet in Europa en Azië. Seps Pharma werd recent overgenomen door Amatsigroup, de nummer 1 in Frankrijk in de ontwikkeling van farmaceutische producten voor mensen en dieren. .

 www.sepspharma.com

 

KarlienDeTurc

Karlien De Turck [37]

Kaasbrik 

Kaasbrik bestaat sinds 1985 en is in 2004 overgenomen door de familie De Turck. Karlien startte 8 jaar geleden in het bedrijf in een backoffice functie en staat nu als mede-eigenaar mee in het management. Ze bouwde er onder meer de administratie en het volledige kwaliteits- en voedselveiligheidssysteem uit van A tot Z. Kaasbrik is gespecialiseerd in het raspen en verpakken van (half)harde kazen via 3 volledig geautomatiseerde lijnen. De producten komen terecht bij de groothandel, foodservice, industrie en grootdistributie voor pizza’s, sauzen en andere bereidingen. Het bedrijf is sterk rendementsgedreven en kende de afgelopen 10 jaar een flinke groei. Kaasbrik produceert momenteel 7.000 ton kaas per jaar en stelt 24 medewerkers te werk. België is de traditionele thuismarkt maar 60 procent van de productie is intussen bestemd voor de export, zowel in Europa als daarbuiten. Vooral het Midden en Verre-Oosten kent momenteel een sterk groei. .

www.kaasbrik.com 

 

debat

KarlienDeTurck & Yves Gonnissen

In de weken voorafgaand aan de Award komt het hele traject voor de finalisten in een stroomversnelling. Dossiers moeten afgewerkt worden, de fotograaf staat te dringen voor de shoot, vergaderingen volgen elkaar op. JCI Limburg en STERCK. brachten de deelnemers voor het eerst samen voor een gezamenlijk interview. 

STERCK. Wat is jullie zelf bijgebleven van de afgelopen edities /winnaars?

Veronique: “Ik ken vooral Yves Maes, iemand die heel erg met zijn twee voeten op de grond staat en iets van zijn bedrijf wil maken.” 

Bart: “Hij is met niets begonnen en is uiteindelijk zo sterk gegroeid. De rust die hij uitstraalt als ondernemer, zo ‘down to earth’, dat siert hem enorm.” 

Katrien: “Ik denk dat hij in alle bescheidenheid en in zijn kleinste hartje niet gedacht had dat hij zou winnen. Maar als je heel objectief naar zijn dossier kijkt, dan is dat gewoon een heel sterk verhaal.” 

Als jonge ondernemer moet je een manusje-van-alles zijn.

Yves: “Wie mij het meest bijblijft is Jo Nelissen van ABN, maar dat is misschien ook omdat we al samengewerkt hebben. Hij heeft het ver gebracht met zijn bedrijf.” 

Yves Gonnissen

Karlien: “Ik zat vorig jaar voor het eerst in de zaal, en het was toch echt wel een massa volk die daar aanwezig is. Iedereen wil erbij zijn en dan zie je daar vier mensen op het podium zitten, …. dat is indrukwekkend. Mensen gaan automatisch vergelijken maar eigenlijk waren de verhalen van alle vier de laureaten fantastisch.” 

STERCK. Als je moet samenvatten: wat is de belangrijkste realisatie of uitdaging die je overwonnen hebt tot nu toe?

Yves: “Voor mij is dat niet één moment of realisatie geweest maar het hele traject van de afgelopen 5 à 6 jaar. Op alle belangrijke momenten heb ik als gedelegeerd bestuurder mee in de frontlinie gestaan, beslissingen genomen en uitgevoerd. Na mijn eerste ervaring bij Janssen Farmaceutica ben ik als prille dertiger in het grote gat gesprongen met wat ik graag wilde doen, mijn eigen idee uitwerken. In een groot bedrijf heb je voor alles wel een hulpje maar als jonge ondernemer moet je een manusje-van-alles zijn. De kapitaalsverhoging van LRM en een business angel is de echte start van SEPS geweest.” 

“Ik werk in een heel kapitaalintensieve sector. Daarna moet je groeien en mensen aanwerven die je door en door kunt vertrouwen. Die heb ik vooral uit mijn eigen netwerk gehaald. Met de exit is nu de cirkel rond. Het opent perspectieven om een nieuw verhaal neer te zetten. Zonder geldschieters kom je in onze sector nergens, maar zij willen natuurlijk wel een meerwaarde en exit realiseren. De sector ziet niet graag een halsstarrige gedelegeerd bestuurder die zijn aandelenpakket gebruikt om een verkoop te blokkeren.” 

BartSwinnen

Bart: “Het opstarttraject van Luminex heeft redelijk lang geduurd en dat was misschien het moeilijkste deel. We zijn in 2002 gestart om een nieuw merk in een highend-nichemarkt neer te zetten. Dan moet je direct wereldwijd kunnen gaan om succesvol te zijn. Na twee jaar hadden we met IWT-innovatiesteun een product maar dan moet je dat nog in de markt zetten en een verdelersnetwerk opzetten. Dat heeft nog 2 jaar geduurd. Je moet stap voor stap de juiste contacten leggen en de juiste financiële beslissingen nemen.” 

“Het was veel gemakkelijker geweest om als fabrikant voor merk X of Y te gaan werken, maar we wilden echt ons eigen product neerzetten. Pas in 2007 begon de verkoop echt te lopen, terwijl je al die tijd toch je personeel moet betalen. Die periode overbruggen en er dan uitkomen en kunnen groeien dat vond ik echt een uitdaging. Met een ‘commodityproduct’ hadden we sneller de verkoop kunnen starten, maar zouden we wellicht ook sneller ingehaald zijn door een concurrent. We hebben als ingenieur de omschakeling moeten maken naar manager van een team.”

Karlien: “Kaasbrik is natuurlijk een bestaande structuur, maar toen ik er 10 jaar geleden terecht kwam, was het een heel ander bedrijf dan het nu is. Er was juist een overname gebeurd, er moest aan tal van eisen voldaan worden qua voedselveiligheid en kwaliteit. Daarrond was de uitbouw van een heel systeem nodig. Ik heb dat van A tot Z mogen opzetten, op het vlak van procedures en organisatie, maar ook op het vlak van mensen. We zijn van 1,5 administratief bediende naar 7 mensen gegroeid die bezig waren met kwaliteit, met ICT, met ondersteunend werk. Het moment dat LRM uit de aandelen stapte, was een nieuw ijkmoment. Je staat je er dan helemaal alleen voor en dat was een mooie uitdaging.” 

Loop je met je gezicht tegen de muur, dan moet je gewoon opstaan en ervoor blijven gaan.

Veronique: “In 2005 hebben we bij Houben het bedrijf Marmorith verkocht en toen had ik de keuze om bij Houben in de administratie te gaan werken of om aan de kar te gaan trekken bij Airdeck. Dat was geen gemakkelijke keuze. Houben was de meest veilige en vertrouwde keuze, maar ik zag meer uitdaging in de kans om een nieuw product in de markt te zetten. Ik ben daar redelijk naïef ingesprongen om er snel achter te komen dat het niet gemakkelijk is om een heel vooruitstrevend product in een erg traditionele markt neer te zetten. Ik had zelf ook geen technische achtergrond en kwam terecht in een mannen- en ingenieurswereld. Dan zit je ver buiten je comfortzone en loop je wel eens met je gezicht tegen de muur. Maar je moet elke keer opstaan en ervoor blijven gaan. Dat begin was het moeilijkste.”

VeroniqueHouben

“Sinds begin vorig jaar hebben we de ommezwaai gemaakt van veel verschillende projecten en doelgroepen naar een focus op ziekenhuizen en laboratoria. Daar kunnen we de meeste toegevoegde waarde bieden. Die uitrol was opnieuw een grote uitdaging. We wilden voorgeschreven staan in specifieke projecten en de architecten en ingenieurs overtuigen van ons product. We waren vroeger met heel veel klanten een beetje bezig en nu zijn we met minder klanten en projecten veel bezig en dat gaat wonderbaarlijk goed.” 

Werk versus privé

STERCK. Vrouwelijke ondernemers zijn in de minderheid. Bestaat er ook een glazen plafond in de ondernemerswereld?

Veronique: “Het is constant afwegen: kies ik voor mijn gezin of kies ik voor mijn werk.”

Karlien: “Vrouwen zijn misschien ook iets bescheidener over de zaken die ze realiseren.” (algemene hilariteit in de groep)

Yves: “Schiet me niet dood als ik het zeg, maar ligt het ook niet een stukje aan de vrouwen zelf? Elke persoon is vrij om zelf keuzes te maken, een vennootschap op te richten en een zakelijke droom te realiseren?”

Veronique: “Dat is ook zo, maar ik denk dat veel vrouwen daar minder voor kiezen omdat ze in hun privéleven al veel uitdagingen hebben en dan een stuk daarvan moeten afgeven.”

Yves: “Ik zit voor mijn activiteiten heel veel in Gent, gemiddeld 50 procent van mijn tijd. Dan zie ik mijn kinderen ook een groot deel van de week niet en dat vind ik ook niet zo tof, maar dat moet je erbij nemen.”

Veronique: “Daar zou ik me niet kunnen overzetten. Ik vind het belangrijk om ze elke avond nog even te kunnen zien.” 

Karlien: “Dat is ook de reden waarom ik met alles in het bedrijf bezig ben behalve verkoop. Mijn man is woensdag teruggekomen van een week beurs in Lyon en vertrekt donderdag terug naar Dubai. We hebben heel wat hulp in huis, maar dat zou ik toch niet kunnen.” 

Reflectie

STERCK. Is deze verkiezing een goed moment om een keer stil te staan bij het traject dat jullie aflegden?

Veronique: “Ik heb inderdaad nog nooit zo intensief teruggeblikt als nu bij het samenstellen van het dossier.” 

Yves: “De laatste maanden heb ik met de verkoop van het bedrijf sowieso bij veel dingen stilgestaan. Al moet je dat voor het schrijven van de thesis natuurlijk ook wel intensief doen. 

Karlien: “Als bedrijf staan we jaarlijks wel eens stil bij de audits. Je hebt alle informatie voor je dossier, die ken je. Het moeilijke is om dat te bundelen tot iets wat leesbaar en overzichtelijk is. Dat zorgt wel voor een soort van opkuisoperatie in je hoofd. Het valt op dat de dingen waar je heel veel tijd in hebt gestoken, zoals personeel, vaak maar een klein onderdeel van het hele verhaal zijn." 

Als ondernemer kijk je continue vooruit, maar je bent het niet gewend om ook ver terug te blikken.

Bart: “Als ondernemer ben je continue bezig om vooruit te kijken. Je maakt je budgetteringen, financiële planning tot zeven jaar verder. En je evalueert maandelijks of per kwartaal. Maar je bent niet gewend om veel verder terug te blikken. Nu kijk je wel eens naar de hele weg die je afgelegd hebt en kan je zien in hoeverre dat past in de visie die je vandaag hebt. In sommige zaken heb je inderdaad veel energie gestoken en daar vind je soms niet veel meer van terug als resultaat. Het is interessant om te kijken welke wegen je hebt ingeslagen. Je bent als ondernemer veel met je bedrijf bezig maar je staat er zelden of nooit bij stil hoe je er zelf als persoon instaat, omdat je alles met een team realiseert. Dat moet je nu wel doen.”

Karlien: "De wij-teksten zijn veel gemakkelijker te schrijven dan de ik-teksten." 

Export

STERCK. Jullie zijn alle vier sterk exportgericht. Hoe kan je als Belgisch bedrijf in het buitenland slagen?

Yves: “Spring in een niche. Ik denk dat dit voor ons alle vier opgaat. In de farmasector geldt ook wel dat hoe innovatiever je bezig bent, hoe minder concurrenten je hebt en hoe beter je al je kosten kan recupereren op het moment dat je succesvol bent.” 

Bart: “Niche is inderdaad belangrijk, naast innovatie. Je moet je concurrenten voor blijven door te specialiseren en hoge kwaliteit na te streven. Dat is de keuze die je in België of Europa moet maken. We zouden kunnen produceren in lageloonlanden, maar doordat we in de highend-markt zitten hebben we die grote volumes niet nodig en kunnen we in België blijven produceren.” 

Yves: “Wat niet wegneemt dat als de loonkosten meer in lijn zouden liggen met onze buurlanden, we als bedrijf veel meer concurrentieel zouden zijn en meer konden investeren in innovatie.” 

Neem het risico. Waag de sprong. Maar toets je ideeën eerst goed af.

Karlien: “Ik heb er geen probleem mee om mensen een goed loon te geven, maar het is hallucinant als je ziet wat daar op het eind voor de werknemer nog van over blijft.” 

Bart: “Voor Luminex is het ook belangrijk om echt een merk uit te bouwen en mensen te vinden die je merk en visie kunnen uitdragen. Een groot deel van wat we doen hebben we te danken aan onze referenties.”

Karlien: “Wij verkopen een echt basisproduct maar wij trachten het verschil te maken door onze klanten een heel stabiel product te geven. Een pizzabakker die 150 pizza’s op een avond bakt, moet erop kunnen vertrouwen dat onze kaas telkens op dezelfde manier reageert. Idem voor mensen die sauzen of andere producten maken. Kwaliteit en techniciteit is heel belangrijk.”

Gouden Tips

STERCK. Jullie zijn nu een voorbeeld. Welke tips hebben jullie voor andere jonge ondernemers?

Karlien: “Los van risico nemen en de sprong wagen is het belangrijk om je ideeën goed af te toetsen. Doe het niet alleen.” 

Véronique: “Focus. Leg veel aandacht op bepaalde zaken en zeg neen tegen andere. Dat is soms heel moeilijk (lacht).” 

Bart: “Begin vroeg genoeg met netwerken binnen de verschillende organisaties. Daar kan je je verhaal doen en krijg je ook feedback. Ik heb dat in het begin weinig gedaan maar via die kanalen krijg je tips over steunmaatregelen en subsidies en dergelijke. Die zaken komen niet vanzelf naar je toe.” 

Karlien: “Ik heb een jaar of 2 geleden deelgenomen aan het Voka-project ‘Package for Growth’ en dat is voor ons bedrijf echt de aanzet geweest voor onze hele export. Het heeft ons geholpen om de focus te leggen.” 

Yves:“Ik kan me alleen maar aansluiten bij alles wat hier gezegd wordt. Probeer voor jezelf vooral uit te maken waar je binnen 4 à 5 jaar wil staan met je met je bedrijf. Iedereen moet daar zijn eigen weg in kiezen. Zorg dat je het in je hoofd hebt, en dat je flexibel genoeg bent om je traject te kunnen aanpassen aan de omstandigheden.”.

 

PARTNERS & OUD-WINNAARS

StijnBijnens

Stijn Bijnens LRM  Verborgen pareltjes

Stijn Bijnens, CEO van LRM, won in 1999 één van de allereerste Awards: “Het belang van de Award is de laatste jaren sterk toegenomen en is in een aantal gevallen al een belangrijk ijkpunt gebleken in de loopbaan van de betrokken jonge ondernemers. De erkenning draagt vaak in belangrijke mate bij tot de bekendheid van hun bedrijf. 

Het is veel meer dan het aanduiden van een winnaar. De lokale afdelingen brengen op een gezonde competitieve wijze de kandidaten aan om dan in de slotshow tot een apotheose te komen. Het is het beste ontdekkingsproces dat jonge ondernemers in onze provincie kunnen doorlopen. Er zijn dan ook al een aantal echt verborgen pareltjes aan de oppervlakte gekomen. LRM gelooft er sterk in dat onze ondernemers de welvaart in onze maatschappij helpen creëren en jonge ondernemers zijn daarbij de toekomst.” 

LouisKemps

Louis Kemps Ucare / Tobasco — Doeners ondersteunen

“Deze award draagt er toe bij dat jonge ondernemers die risico's en initiatief nemen gewaardeerd worden en erkenning krijgen. We hebben deze mensen meer dan ooit nodig voor het behoud van onze welvaart. Dit event brengt mensen van economisch Limburg samen die niet bij de pakken blijven zitten. Ze nemen onze provincie op sleeptouw in de positieve richting. Klagen gaat ons niet helpen, daarom moeten we deze doeners extra stimuleren en ondersteunen! De finalisten van de JCI Award zorgen voor jobcreatie. Het is de core-business van Ucare en Tobasco om ondernemingen bij te staan om de juiste mensen op de juiste plaats te leveren. Wij helpen mensen gedurende elke fase in hun carrière, van zoektocht naar een nieuwe job tot loopbaanbegeleiding en ontwikkeling. En we staan bedrijven bij in het vinden van de juiste talenten. Dat is het DNA van Ucare en Tobasco.”

JoNelissen

Jo Nelissen ABN — voor groei durven gaan

“Het besef van het professionalisme en de grootsheid van JCI heb ik pas echt ondervonden bij de finale van de Jonge Ondernemer van het jaar in Osaka. Ik pluk nog wekelijks de vruchten van hun hecht wereldwijd netwerk. Het winnen van de Limburgse, Vlaamse en Wereld Jonge Ondernemer van het Jaar in 2010 was een geweldig hoogtepunt en energieboost in de ondernemerscarrière van Rosaline en mij. Ambitie tonen, durven risico’s nemen en disruptief innoveren zijn volgens mij de ingrediënten om van Limburg weer een topregio te maken. ABN wil een ambassadeur zijn omdat we echt geloven dat we allen beter worden als we voor groei durven te gaan. Niet alleen economische groei, maar ook zelfontwikkeling door bijvoorbeeld levenslang te leren. En laat nu net JCI daar als groot voorbeeld voor de maatschappij fungeren.”

 KurtHensen

Kurt Hensen, Test & Measurement Solutions — Award opent deuren

Kurt Hensen won in 2012 de Award. “We opereren meestal achter de schermen waar we bedrijven helpen om hun processen en kwaliteit te optimaliseren. De Award heeft voor een boost in onze bekendheid gezorgd en ons netwerk enorm verruimd. Dankzij het traject van de Award, zijn heel wat deuren voor ons open gegaan. We kunnen ons verhaal naar een breder publiek brengen. We kunnen nu gemakkelijker medewerkers aantrekken die voor een groeiend topbedrijf willen werken en een bewuste keuze maken voor ons. Ook voor de klanten en eigen mensen is de extra aandacht leuk. Het is een erkenning voor het werk dat geleverd wordt. Zonder jonge ondernemers is er op termijn geen welvaart en ik ben heel blij dat we als partner nu ook een stukje kunnen terugdoen voor dit prachtige initiatief.”

Dirk Ector & Marc Dezwart

Dirk Ector & Marc Dezwart, KBC — Dorst naar ondernemen

“Ondernemen betekent kansen zien en kansen grijpen, contacten leggen, creatief zijn, ... Als bank-verzekeraar herkennen we dat elke dag opnieuw. We zien de passie, durf, drive van jonge ondernemers. Maar ook de onzekerheden, risico’s en het harde werk. Daarom willen we een partner voor hen zijn, of ze nu starten met een zaak of al een ervaren ondernemer zijn. Een échte partner: we zoeken samen naar de beste oplossingen voor financiële vraagstukken. En we willen ook inspiratie geven, zodat ze elke dag opnieuw kunnen groeien. We brengen onze klanten graag in contact met ondernemers met dezelfde passie. Kortom, we staan klaar om samen nog meer dorst te krijgen naar ondernemen. Daarom slaan we graag de handen in elkaar met JCI Limburg. Want ook daar draait alles rond engagement, creativiteit en samen ondernemen.” 

Joeri Swennen

Joeri Swennen, EDF Luminus — Katalysator voor jonge ondernemer

“Als één van de eerste bewoners van de Corda Campus liggen de roots van EDF Luminus in Limburg. Het is onze tweede grootste vestiging in België met 440 werknemers. We blijven lokaal verankerd via projecten rond duurzaamheid zoals de recente samenwerking met de stad Genk. Ook de bouw van ons eerste Limburgs windmolenpark in Lummen en de studie met Infrax over de inplanting van publiek toegankelijke elektrische laadpalen zijn voorbeelden. Via onze band met JCI Limburg houden we de vinger aan de pols bij ondernemend Limburg en willen we de jonge ondernemers ondersteunen in hun groei. Na de zeer geslaagde sponsoring van eerdere evenementen voegen we daar nu graag de Award aan toe. De jonge, enthousiaste doeners van JCI zijn een échte katalysator voor jonge ondernemers in Limburg en getuigen ook van visie op de toekomst!” 

Hilde Claes & Tom Vandeput

Hilde Claes & Tom Vandeput, Stad Hasselt — Jongeren inspireren

“De JCI Award voor de Limburgse Jonge Ondernemer is een prachtig initiatief van de Limburgse JCI-afdelingen. Niet alleen worden verdienstelijke jonge ondernemers in de schijnwerpers geplaatst. Doorheen de jaren is de award-uitreiking ook uitgegroeid tot één van de belangrijkste netwerkevents in onze provincie. Dat JCI op deze manier het ondernemerschap bij jongeren wil stimuleren is iets dat we vanuit het stadbestuur alleen maar kunnen toejuichen. Zeker in deze economisch moeilijke tijd is het belangrijk dat jonge mensen geïnspireerd en gestimuleerd raken door anderen. Zo raken ook zij misschien overtuigd om de stap te zetten. De instroom van jonge ondernemers is van vitaal belang willen we onze economie laten groeien. Alleen al daarom vindt het stadsbestuur het belangrijk om de JCI Award te ondersteunen.”

Wim Dries & Erik Gerits

Wim Dries & Erik Gerits, Stad Genk — Ondernemerschap laten groeien

“In Limburg moet meer endogeen ondernemerschap groeien dat kleinschalig begint en potentieel heeft om op te schalen en in onze regio een duurzaam business perspectief op te bouwen. Genk beseft het belang van eigen ondernemerschap en stimuleert dit. Daarom profileert Genk zich als ondernemende stad en trekt het heel wat economische ontwikkelingen op gang. Dat gebeurt door op vele wijzen ondernemerschap te stimuleren: incubatoren ontwikkelen, business developers aanstellen die jonge starters helpen, participeren aan het MIC Vlaanderen dat gericht is op het laten broeden van nieuwe businessideeën op het snijpunt tussen ICT en Health, het fablab ondersteunen waar jonge starters prototypes maken,… De JCI award sluit perfect aan bij het Genkse economische stimuleringsbeleid. Daarom omarmt Stad Genk dit krachtige initiatief!”

_Jos Stalmans

Jos Stalmans, VKW Limburg — Inspirerende rolmodellen en voorbeelden

"Ondernemende mensen die initiatief nemen, kansen creëren en met passie en goesting elke dag het verschil proberen te maken. Dat is waar onze regio beter van wordt. VKW Limburg komt op voor beter en sterker ondernemen en promoot al jaren actief het Limburgs ondernemerschap via onder meer onze Ambiorixprijs, onze ‘Ondernemen Versterkt Limburg’-campagnes en tal van andere ondernemen-bevorderende initiatieven. De JCI Award, die jonge ondernemers ondersteunt, in de kijker zet en beloont geniet daarom ook al jarenlang onze volle steun. Het zijn inspirerende rolmodellen en voorbeelden, die bestaande ondernemers een hart onder de riem steken en andere jongeren hopelijk aanzetten ook de stap richting ondernemerschap te zetten."

Johann Leten

Johann Leten, VOKA — Wat JCI doet… is (meer dan) goed

“De JCI Award is uitgegroeid tot de belangrijkste onderscheiding voor jonge ondernemers in Limburg. Ze kunnen niet genoeg in de schijnwerpers geplaatst worden. Ondernemen is immers meer dan ooit een werkwoord. Een eigen bedrijf starten vergt durf en inspiratie, maar vooral veel transpiratie. De vernieuwing van onze economie gebeurt door nieuwe ondernemers die platgetreden paden verlaten en nieuwe wegen inslaan.” “De vier jaarlijkse finalisten verdienen alle aandacht en schouderklopjes. Maar ze kunnen en zullen ook anderen inspireren op de weg naar het ondernemerschap. Dat is zeker even belangrijk. Als Voka – Kamer van Koophandel Limburg dragen we JCI een heel warm hart toe. Ze stimuleren het ondernemerschap in Limburg. En enkel ondernemers en ondernemingen kunnen en zullen welvaart en welzijn in onze provincie (blijven) brengen.”

Bart Lodewijckx

Bart Lodewijckx, UNIZO — De jeugd van tegenwoordig

“Vanuit UNIZO dragen wij de initiatieven van JCI een zeer warm hart toe. Zeker in Limburg, waar JCI bruist van dynamiek en wordt gedragen door een sterk en gedreven team. Als geen ander weet JCI ‘jong ondernemerschap’ te promoten. Vanuit het motto: Niet alleen denken en dromen, maar vooral durven en doen! En laat ondernemerschap nu net datgene zijn wat we in de toekomst nodig hebben in onze provincie. Wij geloven zeer sterk in ‘de jeugd van tegenwoordig’. Jonge rebellen die het anders willen doen. Met een aanstekelijke ‘let’s kick some business’-aanpak, lef en veel passie. Vastberaden om als echte entrepreneurs de Vlaamse klei te ontgroeien en de rest van de wereld te veroveren. Dit ‘jeugdig’ ondernemerschap willen wij vanuit UNIZO samen met JCI ondersteunen en zuurstof geven. Want als geen ander weten onze organisaties dat die ondernemende jeugd van tegenwoordig niets meer of minder dan onze toekomst is.”

Stijn Verjans

Stijn Verjans, Foederer DFK — Partners In Business, en meer …

“De welvaart van een regio wordt in grote mate bepaald en mogelijk gemaakt door bedrijven. Zij zorgen immers voor tewerkstelling, omzet, winsten en toegevoegde waarde. Zij zorgen voor een nieuwe toekomst. Het doet deugd als ondernemers de rug rechten in Limburg. Zeker als het gaat om jonge ondernemers, mensen met visie en lef, die mee vorm geven aan de wereld van morgen. Daarom steunt Foederer DFK al jaren als structurele partner de ondernemende projecten van JCI Limburg. Foederer DFK stelt daarnaast elke dag zijn expertise in de domeinen accountancy, audit, fiscaliteit en consultancy ten dienste van ondernemend Limburg. Dit alles kan door gedreven medewerkers die dichtbij de klanten staan, met hen meedenken en oplossingen uitwerken. Als partners in business. Proficiat aan alle (jonge) ondernemende Limburgers!”

Bart Windey

Bart Windey, Curia — Duwtje in de rug

“Als middelgroot advocatenkantoor met verschillende oud-leden of kandidaat-JCI-leden kennen we de JCI-beweging zeer goed. Deze organisatie wil kansen geven aan jonge mensen, onder meer om hun leiderschap en ondernemerschap te ontwikkelen en dat spreekt ons ten zeerste aan. Curia biedt een juridische dienstverlening voor ondernemingen en hun stakeholders. Vanuit onze praktijk staan wij zeer dicht bij onze cliënten-ondernemers en ervaren we elke dag dat ondernemen tegenwoordig zeker geen evidentie is. De JCI-award Limburg is een knappe organisatie die een aantal jonge Limburgse ondernemers in de schijnwerpers plaatst en een duwtje in de rug geeft. Daar kunnen wij enkel volledig achter staan. Wij hebben het genoegen een aantal van de vroegere kandidaten nog steeds te mogen begeleiden bij hun verdere groei, vandaar onze blijvende betrokkenheid bij de JCI-award.” 

Wouter Zeelmaekers

Wouter Zeelmaekers, Jakobus & Corneel — Samen succes creëren

Als sterk groeiend reclame-adviesbureau willen wij ons graag verbinden aan succesverhalen. Onze missie is en blijft ‘samen succes creëren’. Wij gaan verder in ons reclame–advies en proberen ervoor te zorgen dat de ‘business’ van onze klanten groeit. Het stopt niet bij het sturen van de factuur. Ik ben ervan overtuigd dat jonge ondernemers die succesvol willen zijn deze visie delen. Jonge ondernemers/ondernemingen zijn de toekomst van onze provincie. Wij hebben gigantisch veel potentieel als provincie en moeten dat gebruiken om ondernemers te stimuleren in hun groei. Wij zien in JCI een partner die deze filosofie mee uitdraagt. Samen succes creëren doen we op die manier niet enkel binnen onze klantenkring, maar ook daarbuiten. Daar willen we graag onze schouders onder zetten.”

Mieke Neven

Mieke Neven, Burocad — Samenhorigheid versterken

“Als jonge ondernemer aan het hoofd van een jong team ken ik de dagelijkse realiteit van het ondernemerschap. Niet alleen in de glorie-momenten maar ook als het even moeilijker gaat, is het belangrijk te weten dat je een netwerk hebt dat je steunt en voor je duimt. De JCI Award zorgt ervoor dat jonge ondernemers in de spotlights worden gezet. Het motiveert anderen om verder aan de weg te timmeren en brengt jonge ondernemers in het vizier van grotere organisaties. JCI Limburg slaagt er sinds jaren in om van het Limburgse event een waar top netwerkmoment te maken. De samenhorigheid van haar ondernemers is de kracht van onze provincie. En dit moeten we nog verder uitdragen en verzilveren. Burocad steunt JCI Award al jaren met zeer veel enthousiasme omdat we geloven in ondernemerschap, in de kracht van onze Limburgse jonge generatie en in de organisatie van het gedreven JCI Limburg team.” 


JCI [18-28] zoekt opnieuw beste jonge startende limburger

JCI

De eerste editie van JCI [18-28], de wedstrijd voor de beste Limburgse jonge startende ondernemer, telde vorig jaar maar liefst 176 inschrijvingen. Met de Award-uitreiking op 16 maart start meteen ook de campagne voor de tweede JCI [18-28]. De beste jonge Limburgse starter mag in het najaar opnieuw met 125.000 euro risicokapitaal naar huis. 

Het concept van de wedstrijd voor jonge startende ondernemers werd in Limburg bedacht en viel in het internationale JCI-circuit meermaals in de prijzen. JCI Limburg heeft zowel op het Europees congres als op het wereldcongres van JCI de prijs van “Best Local Economic Development Program" in ontvangst mogen nemen en werd uit alle projecten verkozen tot “Most outstanding local project of the World”. 

“Voor de tweede editie willen we met onze commissie JCI [18-28] verder bouwen op het succesvolle concept van vorig jaar”, zegt voorzitter Sofie Smeets. “Maar we gaan nog meer aandacht besteden aan de idee dat “iedereen winnaar” is. Alle ingeschreven kandidaten worden 3 maanden meegenomen in het voorbereidings-
traject. Op twee inspiratieavonden kunnen ze leren van gerenommeerde sprekers en krijgen ze toegang tot ons breed netwerk van partners.” 

Wie kan deelnemen?


  • JCI [18-28] richt zich op jonge startende ondernemers die in Limburg wonen en hun eigen onderneming willen starten of al bezig. Het kan dus ook gaan over jongeren met een goed business idee en/of en plan gecombineerd met potentiële ondernemerscapaciteiten. Doelstelling is om ondernemen bij jongeren te promoten.
  • Leeftijd van 18 tot 30 jaar.
  • Deelnemers van vorig jaar mogen opnieuw een kandidatuur indienen. 
  • Inschrijven en meer informatie vanaf 16 maart via www.18-28.be
Unieke leerervaring

Sofie Smeets: Het moet voor iedereen een unieke leerervaring worden. Daarom voorzien we in de zomer ook 8 “summer break”-workshops rond ondermeer de basiselementen van een goed businessplan. Dankzij de combinatie van inspiratiesessies en netwerking komen onze jonge deelnemers altijd rijker uit het traject. Ook als ze niet tot de finale doordringen.”

Sofie Smeets

Na het indienen van hun business plan en een pitch voor de jury JCI [18-28] komen 15 deelnemers in de halve finale terecht. Ze worden gekoppeld aan een peter en meter en kunnen vanaf 15 september hun vaardigheden en businessplan verder individueel verfijnen. Ze krijgen in deze fase ook training om hun ‘pitch’ vaardigheden nog te verbeteren. Uiteindelijk gaan vijf kandidaten een maand later de echte finale in. 

“Voor de vijf finalisten is er tijdens de finaleronde een uitgebreide begeleiding op juridisch, financieel en boekhoudkundig vlak. We zijn ook bijzonder blij dat we opnieuw beroep kunnen doen op vijf “Captains of Limburg”. Hun namen worden binnenkort bekend gemaakt. Ze zorgen niet alleen voor een belangrijke financiële ondersteuning van het project maar hun ervaring en individuele adviezen gaan van onschatbare waarde zijn voor de finalisten.”

De uiteindelijke winnaar of winnares die Kelly Eerdekens (Bella Stoma) opvolgt kan dankzij de opgedane ervaring, een mooi bedrag aan risicokapitaal en de extra media-aandacht alvast een flinke sprong voorwaarts maken.

Boordelingscriteria jury JCI [18-28]


  • Product/dienst: innovatief – creatief – differentiërend
  • Business model
  • Financieel plan
  • Aanwending risicokapitaal
  • Presentatie
  • Ondernemer capaciteiten

PALMARES JCI JONGE ONDERNEMER VAN HET JAAR

1998 Dominiek Stinckens

1999 Stijn Bijnens

2000 Marc Maes & Steven Buytaert

2001 Paul Kerkhofs

2002 Mathy Zadnikar

2003 Patrick Derdaele

2004 Philippe Bijnens

2005 Dirk Peeters

2006 Bart Soetaers

2007 Roger Anné

2008 Mark Lens

2009 Nadia Janssen

2010 Jo Nelissen

2011 Joachim Aerts

2012 Kurt Hensen

2013 Sven Martens

2014 Yves Maes

JCI Limburg


Wil je ook lid worden van JCI Limburg en meewerken aan knappe projecten binnen onze 6 lokale afdelingen? Aarzel niet en contacteer onze lokale voorzitters.

  • JCI Haspengouw Julie Grouwels
    julie@grouwels.be
  • JCI Tongeren Laura Neesen
    neesenlaura@gmail.com
  • JCI Maasland Ludo Braekers
    ludo.braekers@gmail.com
  • JCI Beringen Gert Van Damme
    van.damme.gert@gmail.com
  • JCI Genk Roel Beckers
    roelbeckers@icloud.com
  • JCI Hasselt Catherine Fabry
    catherinefabry@yahoo.com
  • District Manager Limburg Gerd Rathke
    gerd@poolsupport.eu

www.jci-limburg.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels