De paradox van de goudvis
Bart De Waele & Jeroen Plattiau Dubbel - Wijs & Green Bananas

De paradox van de goudvis

Dubbel - Wijs & Green Bananas

Ondernemen is, zeker in de sector van online marketing, een groeiverhaal schrijven. De manier waarop Bart De Waele dat deed voor Wijs uit Gent, is een inspiratiebron voor Jeroen Plattiau van Green Bananas uit Aalst. Daarom nodigde deze laatste zijn voorbeeld uit voor een interessante babbel over digitale communicatie, groeipijnen en dies meer. “Als je groeit, hoop je als zaakvoerder de taken van je af te kunnen schuiven die je het minst graag doet. In de praktijk zijn het net dié zaken die op je bureau blijven belanden.”

STERCK. Jeroen, waarom dacht u meteen aan 
Bart De Waele als 
ideale gesprekspartner voor deze rubriek?

Jeroen Plattiau: “Ik volg Bart al lange tijd op verschillende media, zelfs tijdens mijn studententijd had ik al diverse presentaties van hem gezien. Ook van zijn interessante blogs steek ik altijd wel iets op.”

Bart De Waele: “Ik ‘spam’ het internet op alle mogelijke manieren (lacht). Neen, serieus: transparantie zit in mijn genen en daardoor ook in het DNA van Wijs. Dat weerspiegelt zich in alles wat we doen: van de architectuur van ons nieuwe gebouw tot en met de externe communicatie. We geven onze kennis weg, maar dat levert ons meer voor- dan nadelen op.”

Bart_De_Waele_Jeroen_Plattiau

Impact op 
opleiding

STERCK. Wijs nam vorig 
jaar zelfs het initiatief om, 
in samenwerking met Artevelde Hogeschool, 
een postgraduaat digitale marketing op te starten. Waarom?

De Waele: “We vonden dat het nodig was om het curriculum te updaten, temeer omdat er te weinig (jonge) mensen zijn die over de vaardigheden beschikken om de immense vraag aan projecten rond digitale communicatie gestalte te geven. Dat postgraduaat duurt zes maanden, met een gelijkmatige verdeling tussen opleiding en stage, die we allebei zelf verzorgen. Intussen zijn er al twee lichtingen afgestudeerd, waar we telkens twee à drie mensen van aanwerven. Critici argumenteren dat we eigenlijk meer mensen opleiden voor concurrerende bedrijven, maar daar heb ik geen problemen mee. We moeten niet krampachtig alle knowhow intern willen houden. We hebben nu tenminste zelf een impact op de beschikbaarheid van goed opgeleid jong talent en vervullen hiermee een pioniersrol. Het leunt aan bij onze ambitie om sneller te lopen dan andere ondernemingen.”

We moeten niet krampachtig alle knowhow intern willen houden.

STERCK. Hoe groot is het personeelsverloop binnen deze sector?

De Waele: “Van de tien mensen waarmee Wijs destijds begonnen is, zijn er al vijf met een eigen bureau gestart. Dat zal Jeroen vroeg of laat ook overkomen. Het is ook onvermijdelijk: zeker in de beginfase heb je als nieuw bedrijf ondernemende mensen nodig, maar vroeg of laat willen die hun eigen pad bewandelen.”

Plattiau: “Wij zijn in 2013 gestart en hebben nog niemand van de initiële ‘crew’ zien vertrekken, maar we beseffen dat de dag eraan komt dat dit wel zal gebeuren. Ik heb zelf ook eerst een traject van werknemer afgelegd voor ik samen met mijn vennoot op een zolderkamer met Green Bananas ben begonnen.”

Aanzuigeffect

STERCK. Digitalisering is dé trend van dit decennium. Hoe dik is jullie orderboekje?

De Waele: “Elke maand krijgen wij consequent dertig offerteaanvragen binnen. Daarvoor moeten we niet eens zelf de hort op, die komen spontaan. Toeval is dat niet: wij spenderen vier procent van onze omzet aan marketing, waarbij we vooral onze kennis delen, onder meer door lezingen. Dat creëert een aanzuigeffect.”

Plattiau: “Ook wij hoeven niet proactief aan prospectie te doen. Als de klant zelf naar je toe komt, verlopen de verkoopgesprekken – die ik hoofdzakelijk nog zelf doe – een stuk vlotter. Dat is mooi meegenomen. Ik denk dat elk bedrijf in onze markt veel aanvragen binnen krijgt en groeit.”

STERCK. Wat is de grootste moeilijkheid bij online communicatie?

De Waele: “Eerst en vooral moet het klikken tussen de klant en onszelf. Is dat het geval, dan bestaat de kunst erin vier zaken goed op elkaar af te stemmen: ‘strategy’ (de klant snappen), ‘story’ (zijn verhaal vertellen), ‘system’ (het juiste platform creëren) en ‘scale’ (zorgen dat het leads genereert). We kunnen geen meerwaarde creëren voor bedrijven die al die aspecten afzonderlijk willen behandelen, dat werkt niet.”

Plattiau: “Een ander hangijzer is de juiste mensen vinden om al dat werk te kunnen uitvoeren. Net daarom ben ik niet bang dat deze markt snel oververzadigd zal zijn. Meer zelfs: de zoektocht naar personeel is de grootste rem op onze groei. Daarom zetten wij ook sterk in op stagiairs. Bijna iedereen die bij ons werkt, is ooit zo begonnen. Dat helpt om de mensen die we vandaag aanwerven, morgen al productief te laten zijn.”

Jeroen_Plattiau Jeroen en vennoot Yves Snoeren startten in 2011 met Green Bananas, nadat hij al veel ervaring opdeed op vlak van marketing en e-commerce. Het bedrijf huldigt een no-nonsenseaanpak en werkt creatief en transparant. Begin 2019 verhuist het online marketingbureau naar een nieuw kantoor in Aalst.

Vitrine

STERCK. Digitale communicatie is vandaag zoveel meer dan het alleen maar hebben van een website als online visitekaartje. Zijn de meeste bedrijven daar al van doordrongen?

De Waele: “Het is vrij simpel: als hun klant digitaliseert, kunnen ze niet achterblijven, anders zijn ze die klant snel kwijt. Wij zijn destijds bij Netlash gestart met het bouwen van websites, maar dat is eindig in groei en marge, zeker toen veel freelancers er heil in zagen en de prijzen werden gedrukt. Sinds 2010 zijn wij onze diensten gaan opwaarderen tot het aanbieden van een integrale digitale communicatie, waarbij we eerst de strategie gaan bepalen en op basis daarvan de juiste tools gaan kiezen. Dit jaar hebben we zelfs onze eerste tv-spot gemaakt, die mensen uiteindelijk naar de website van de klant moet leiden.”

Plattiau: “Veel huidige websites fungeren nog uitsluitend als een vitrine, maar die dient tot niets als je er geen leads uit genereert. Als klanten bij ons komen met de vraag een AdWords-campagne op te starten, is dat zinloos als hun website of interne structuur daar niet klaar voor is.”

Wie zich niet online profileert, ziet zijn instroom aan nieuwe klanten almaar kleiner worden.

STERCK. Sommige zaakvoerders vinden investeren in online communicatie onnodig, omdat ze nieuwe klanten genereren via mond-tot-mondreclame. In hoeverre klopt dat verhaal nog?

De Waele: “Dat hangt af van het bedrijf, de sector en het product in kwestie, maar instroom genereren is een ‘en en’-verhaal geworden, een blend tussen online en offline. Overigens: het argument dat je aanhaalt, wordt vaak gebruikt door mensen die nogal wat aankopen via e-commerce verrichten. Frappant hoe mensen soms zo dubbel denken.”

Plattiau: “Als mensen pakweg een dakwerker nodig hebben, vragen ze daarvoor geen referenties meer bij vrienden, maar doen ze simpelweg een zoekopdracht online. Mond-tot-mondreclame heeft een meer bevestigende rol gekregen, waarbij je nog even informeert bij mensen die al ervaring hebben met het bedrijf in kwestie. Wie zich niet online profileert, ziet zijn instroom aan nieuwe klanten almaar kleiner worden, met het risico dat het verhaal vroeg of laat ophoudt. Onlangs werden we opnieuw gecontacteerd door een potentiële klant die vijf jaar geleden al eens informeerde, maar het toen uiteindelijk niet nodig vond. Intussen zag hij zijn markt ingepalmd worden door (nieuwe) concurrenten die wel tijdig op de digitale trein sprongen.”

Bart_De_Waele_Jeroen_Plattiau

De Waele: “Eén voordeel: het is nooit te laat, maar als bedrijfsleider doe je er sowieso goed aan om snel te schakelen als een bepaalde trend zich doorzet. Daarom raden we onze klanten ook aan een klein deel van hun marketingbudget te reserveren voor belangrijke veranderingen.”

STERCK. Hoe gaan jullie zelf om met het groeitraject dat jullie bedrijven hebben afgelegd?

Plattiau: “Vroeger deed ik zelf nog aan onderzoek en ontwikkeling. Vandaag voer ik nog weinig zelf uit, maar heb ik meer een coachende rol en zorg ik samen met mijn vennoot Yves Snoeren voor de alledaagse leiding van het bedrijf, waar ons team goed aan meewerkt. Het financiële luik is misschien nog de grootste uitdaging: groeien kost geld en zorgt voor veel stress, omdat je weet welke investeringen je moet doen om de volgende stap te kunnen zetten. Tot nog toe hebben we daar nog geen extern kapitaal voor aangeboord, al zullen we dat ooit wel moeten doen.”

Bart_De_Waele Bart is ceo van Wijs, dat in 2011 ontstond uit de fusie van websitebouwer Netlash en online marketingbureau bSeen. Hij stippelt de visie en strategie van de onderneming uit, maar geeft ook regelmatig presentaties en lezingen. Onlangs verhuisde hij, samen met de negentig medewerkers, naar het nieuwe kantoor aan de Foreestelaan in Gent.

De Waele: “Als zaakvoerder worstel ik wel eens met de paradox van de minst geliefde taken: je hoopt het werk dat je het minst graag doet van je te kunnen afschuiven, maar uiteindelijk zijn het net die taken die op je bord belanden. Toch is groeien ook fijn: we zijn recent verhuisd naar een nieuw gebouw, waar we over meer vrije ruimte beschikken. Als ondernemer voel je het dan al snel kriebelen om die ruimte meteen te benutten. In die zin is een bedrijfsleider een goudvis: die past zich ook meteen 
aan de grootte van zijn 
bokaal aan.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels