Sonia Pypaert
Sonia Pypaert Stercke vrouw

Sonia Pypaert

Stercke vrouw

Sonia Pypaert is sinds augustus 1996 zaakvoerder van the baby’s corner. Als volbloed onderneemster vindt ze emotionele intelligentie en empathie cruciaal om haar team in goede banen te leiden. Binnen het razendsnel evoluerende retaillandschap is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

The Baby’s Corner is een concept gericht op mama, baby en kind. De succesvolle speciaalzaak breidde in 2010 gevoelig uit. Om verder te kunnen groeien, vraagt Sonia zich elke dag opnieuw af: waarom zouden (groot)ouders uitgerekend naar onze winkel komen? “We zijn erin geslaagd hier een bepaalde beleving te creëren, maar een winkelbedrijf vereist een online performance en een goed marketingplan om de ‘e-commerce-auto’ op kruissnelheid te brengen en snel te schakelen.”

Trots?

“Zeker. Samen met een team van twintig medewerkers, die bovenal mama’s zijn, vulden we de afgelopen twee decennia het babyassortiment aan met the kid’s corner, the mum’s corner en the granny’s corner: drie winkels in de winkel die focussen op kind, moeder en grootouder. Zo zijn we vandaag een unieke beleving op 2500m². Daarnaast ben ik fier op onze lerende organisatie. Door de sterke voeling die we hebben met onze doelgroep werken we nieuwe toepassingen uit in eigen huis. Als gewezen lesgever economie vind ik samenwerken met studenten fantastisch. Op privévlak ben ik blij dat mijn oudste zoon, een zorgenkind met beperkte toekomstperspectieven, elke week in ons magazijn komt werken, in teamverband met begeleiders. Dat betekent ontzettend veel voor hem, maar ook voor mij. Mijn jongste zoon en dochter studeren goed en kregen alle kansen. Dat vond ik essentieel.”

Visie?

“Goed retailmanagement benadert de doelgroep in een offline- en online-wereld. The baby’s corner staat in het teken van de geschenkenlijst, de geboortelijst op kop. De winkelbeleving en persoonlijk advies doortrekken naar ons online platform is een grote uitdaging. Door de implementatie van het ERP-pakket Navision, drie jaar geleden, zijn we nu in staat om een digitale strategie uit te werken. Het bracht ons naar een hoger niveau van bedrijfsvoering, waarbij ‘people management’ heel belangrijk is om samen met ons team beter te presteren.”

Zelfingenomenheid is niet aan mij besteed.

Maken vrouwen 
het verschil?

“Vrouwen kunnen het verschil maken wanneer ze in staat zijn om hun emotionele intelligentie te gebruiken voor bedrijfs
toepassingen, wanneer het zakelijke en het persoonlijke aspect kunnen gescheiden houden. Wat mezelf betreft wil ik een ondernemer neerzetten met een hart voor team en klanten. Open en direct communiceren met alle stakeholders is een attitude. Mijn intuïtie en empathie helpen me om te connecteren en te beslissen; met het volste vertrouwen, maar met beide voeten op de grond. Zelfingenomenheid is niet aan mij besteed.”

Work-life balance?

“Hoewel ik zeer doelgericht en gefocust in het ondernemersleven sta, stond het geluk van mijn kinderen altijd voorop. Mijn zorgenkind was een katalysator om het ondernemerschap versneld op te starten, uit overlevingsdrang en zelfbehoud. Mijn kinderen zijn gelukkige kinderen, kunnen relativeren en staan positief in het leven. ‘Quality time’-momenten zijn zeer waardevol. Ook persoonlijk blijf ik op zoek naar mogelijkheden om me verder te ontplooien.”

Tips voor starters?

“Focus op doelstellingen. Ondernemen is volhouden, zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden; zeer flexibel zijn en altijd bereid ‘the extra mile’ te gaan voor team en klanten; blijven sleutelen aan processen. Extreme klantvriendelijkheid is aangewezen om te groeien. Jezelf positief vrijmaken is een noodzakelijke oefening om de visie en strategie van je zaak te bepalen. Maar: je werkt bovenal tussen je team. Laat hen vooral meedenken, zij versterken je. Laat je omringen door positieve mensen waar je kan van bijleren en die je inspireren.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels