Het jaar van de intrapreneur
Nele Van Damme
& Koen Belsack
Polemieck

Het jaar van de intrapreneur

Polemieck

Intrapreneurs vormen een belangrijke hefboom in de groei van bedrijven. Slechts een beperkte groep bedrijfsleiders is in staat om ook intrapreneurship in hun bedrijf aan te moedigen. 

Vroeger werd ondernemen vaak geassocieerd met winstbejag en uitbuiting, met snelle wagens en weinig diepgang. Gelukkig is dit beeld de laatste tien jaar sterk veranderd en is ondernemen het nieuwe hip geworden. We zijn geobsedeerd door ondernemerschap. Het gaat om zelfstandigheid, initiatief, creativiteit en durf. Over daadkracht en impact. Jonge mensen met een sterk idee worden aangemoedigd een bedrijfje uit de grond te stampen en kunnen daarvoor beroep doen op financiële steun en coaching. Hubs, incubators, accelerators, labs, noem maar op: alles wordt uit de kast gehaald om het groeiproces van de starter te versnellen.

Bedrijfsleiders willen deze hippe trein niet missen en gaan op jacht naar participaties in de perfecte start-up. Deze veelbelovende ecosystemen evolueren echter vaak naar 'EGOsystemen'. De starter wordt versmacht en na verloop van tijd stopt de samenwerking en is het feestje voorbij.

Ondernemend zijn betekent niet automatisch dat je ook ondernemer bent of kan worden. Laten we het daarom eens over een andere boeg gooien en al dat straf ondernemend talent stimuleren om intrapreneur te worden. 

Een intrapreneur wordt vaak omschreven als een bovengemiddeld ondernemende werknemer die het aandurft de platgetreden paden in twijfel te trekken en die zich in het bedrijf ondernemend opstelt met ideeën die soms moeilijk vorm te geven zijn in de bestaande bedrijfsstructuren. Intrapreneurs krijgen de vrijheid om hun eigen pad uit te stippelen én kunnen genieten van een aantal voordelen die hun werkgever hen te bieden heeft.

Bedrijven hebben nood aan intrapreneurs om wendbaar te blijven en hun voorsprong in de markt te vergroten. Intrapreneurship verhoogt de betrokkenheid, motivatie en tevredenheid van de werknemers, wat dan weer zorgt voor een positieve invloed op de financiële resultaten van het bedrijf. 

Deze nieuwe mindset introduceren begint met intrapreneurship te benoemen in de organisatie. 

Maar ‘ownership’ en ‘trust’ zijn twee belangrijke criteria waaraan moet worden voldaan. Bij Upgrade Estate stimuleren we intrapreneurship waardoor de ondernemende bedrijfscultuur en de betrokkenheid van onze medeMerkers alleen maar is toegenomen. 

Intrapreneurship wordt het nieuwe ondernemen. Zonder enige twijfel.
Een trein die je als bedrijf niet kan of mag missen.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels