Zijn e-mailcampagnes overbodig of onmisbaar?
Stijn De Pauw Wizarts

Zijn e-mailcampagnes overbodig of onmisbaar?

Vraag & Antwoord - Wizarts

Marketing in de brede zin is essentieel om jouw bedrijf in de spotlights te zetten. Tegenwoordig lijkt het alsof e-mailcampagnes op hun retour zijn gezien veel bedrijven gretig gebruik maken van sociale media om hun producten of diensten aan de man te brengen. Waar zit nu het grote verschil? Stijn De Pauw, CEO van Wizarts, legt uit waarom e-mailcampagnes in deze tijden wel degelijk onmisbaar zijn voor jouw bedrijf. 

Hoewel sociale media zeker niet mogen ontbreken in je marketingplan, behaal je met e-mailcampagnes een veel aantrekkelijkere ROI én communiceer je met een relevante doelgroep op een heel persoonlijke manier. Ook ben je bij sociale media volledig afhankelijk van hun formule.

Herken je dit als bedrijf? Je hebt binnen afzienbare tijd een grote doelgroep verworven, alleen is er van dag één op twee plots niemand meer te bereiken? Dat komt omdat Facebook alweer is veranderd van algoritme. Op dat gebied is e-mailmarketing wél een erg betrouwbare speler.

Bovendien kunnen e-mailcampagnes dienen als uithangbord om de eigenheid van jouw bedrijf te reflecteren en zijn de resultaten ervan makkelijk meetbaar. 

Hoe meetbaar is een campagne?

Wil je je klanten graag op een persoonlijk niveau bereiken? Door middel van het segmenteren van je adressenbestand kun je specifieke doelgroepen opstellen. Zo kun je heel gericht te werk gaan en je boodschap relevant maken voor je doelgroep.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen mensen te e-mailen die zich wel opgegeven hebben voor de nieuwsbrief, maar die nog nooit een aankoop gedaan hebben, of om mensen die al een hele tijd niets meer hebben gekocht, opnieuw te contacteren. Achteraf heb je dan inzicht in welke personen je wel en welke je niet bereikt hebt, en nog interessanter: welke personen hebben doorgeklikt op de links in de e-mail en welke niet. Op die manier kun je dus heel nauwkeurig meten welke tijdstippen beter werken, welke onderwerpregels het beter doen dan andere en welke 'calls to action' mensen triggeren om je website te bezoeken.  

Eigenheid

Net zoals een aantrekkelijke website dient als uithangbord voor je bedrijf, kunnen e-mailcampagnes ingezet worden om de identiteit, de missie en de waarden van jouw bedrijf te benadrukken. De gehanteerde stijl in de e-mails reflecteert dan als het ware wie je bent en waarvoor je staat als bedrijf, wat essentieel is voor een sterke klantenbinding. Vergeet hier ook de 'Unique Buyer Reason' van de klant niet: welke unieke eigenschappen van mijn product of dienst zijn belangrijk voor de klant? Bovendien zijn bij efficiënte e-mailcampagnes een aanlokkelijke lay-out en sterke copywriting van groot belang. Het design en de lay-out van de campagnes weerspiegelen eigenheid én kunnen ingezet worden om meer leads te converteren via bijvoorbeeld verleidelijke doorklikknoppen of 'calls to action'-knoppen. Originele copywriting vertelt het verhaal van je bedrijf of product en zorgt ervoor dat mensen blijvend worden geprikkeld. Dat is belangrijk voor zowel klantenbinding en -behoud, als om nieuwe leads te genereren! Met andere woorden: je hebt als bedrijf helemaal niets te verliezen wanneer je inzet op e-mailmarketing, integendeel! Het is een onmisbaar onderdeel van je strategie. 

Deze expertise werd aangeboden door  Wizarts

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels