Bereid je voor op de wetswijziging voor bedrijfswagens
Andy De Muyer
& Vincent Carton
Deltacorp

Bereid je voor op de wetswijziging voor bedrijfswagens

Praktijck - Deltacorp

Je bedrijfswagens kwalitatief en veilig inrichten aan de binnen- en buitenzijde. Het is noodzakelijk om jou en je werknemers dag na dag optimale werkomstandigheden te garanderen. Er zijn, terecht, ook wettelijke bepalingen over dit thema om het risico op arbeidsongevallen bij het gebruik van een bestelwagen te beperken. Die regelgeving verstrengt binnenkort. Vanzelfsprekend heeft dat gevolgen voor fabrikanten van onder meer reksystemen, voor gebruikers en werkgevers.

Wat zegt de huidige wetgeving?

Hoewel de wetgeving momenteel weinig gekend is bij heel wat ondernemers, is er al twintig jaar een Europese richtlijn (2001/45/EG, 27 juni 2001) van kracht inzake de inrichting van bedrijfswagens. Het gaat dan specifiek over imperialen of dakdragers. Die wet verplicht je om bij werkzaamheden op hoogte de nodige beschermingsmiddelen te voorzien om vallen te voorkomen. Bijgevolg moet je als werkgever het klimmen op de dakgalerij in feite verbieden, omdat er geen leuningen aanwezig zijn bovenop de wagen. De dakgalerij dient dus alleen om goederen op te bevestigen. Zelfs al merk je momenteel weinig van deze strikte richtlijnen, je riskeert wel bijzonder veel problemen als er zich toch een arbeidsongeval voordoet en jouw bedrijf niet in orde blijkt te zijn op dit vlak.

Slimme oplossingen

Ondanks deze wet beschikt meer dan 80% van de bestelwagens, gebruikt door technici, nog steeds over een (vaak onveilige) ladder op de achterdeur om op het dak van de wagen te klimmen. Naar alle waarschijnlijkheid zal de weg binnenkort dus ook dat laddertype verbieden. Fabrikanten ontwikkelen daarom alvast ladders die het op een andere manier mogelijk maken om het dak te bereiken, zodat je de goederen erop kan zetten en er weer vanaf kan halen, zonder op het dak zelf te moeten klauteren. Ook als het om het vervoeren van de telescopische ladder zelf gaat – voor gebruik op de werf of bij de klant – zijn er inmiddels innovatieve en veilige opties op de markt zoals StoreVan en Rhino Products.

Andy_De_Muyer_Vincent_Carton

Wetswijziging op til

Intussen neem je ook beter de binnenkant van je bestelwagens maar beter grondig onder de loep, want er komt een wet aan die bepaalt dat elke bedrijfswageninrichting moet getest worden in een crashtest tot een specifieke snelheid. Dat heeft ook tot gevolg dat elke bedrijfswagen pas gekeurd kan worden ná de volledige plaatsing van de inrichting. Fabrikanten van reksystemen moeten dus voldoen aan die regelgeving, liever vandaag dan morgen. Zo biedt bijvoorbeeld de doordachte bedrijfswageninrichting van StoreVan – te vinden in het gamma van DeltaCorp Vehicle Technics – een oplossing.

Tal van aandachtspunten

Al te vaak richten werkgevers of hun werknemers hun bedrijfswagens eigenhandig in met hout of staal, maar in de toekomst zal het gewicht van de inrichting een grotere rol spelen bij keuringen. Als je wil dat de wagen veilig wordt verklaard, kies je daarom beter voor een geschikter, aanzienlijk lichter materiaal zoals aluminium. Er bestaan verschillende aluminium reksystemen in gebruiksvriendelijke opstellingen, voor verschillende soorten vakmannen en automerken. Je kan gebruikmaken van bestaande modules of de bedrijfswageninrichting zelfs volledig op maat laten maken. Hoe dan ook is de investering absoluut de moeite waard met de wetswijziging in het vooruitzicht. 

DeltaCorp Vehicle Technics
www.dcvt.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels