Als kmo investeren in digitale marketing?
Philippe Vlaemminck & Siegert Dierickx Vraag & Antwoord - Multiminds

Als kmo investeren in digitale marketing?

Vraag & Antwoord - Multiminds

Digitale marketing is interessant voor ondernemingen die willen ‘upscalen’. Heel wat bedrijven investeren in een website, maar doén daar 
vervolgens helemaal niets mee. Elke kmo heeft wel een website en een klantenbestand met honderden of zelfs duizenden mailadressen, maar linkt de beschikbare informatie niet aan elkaar. Doodzonde, want meten is weten: als je een goed beeld hebt van wie je website komt bezoeken en in welke pagina’s ze interesse hebben, heb je gouden marketingiformatie in handen. Digitale marketing zonder pardon links laten liggen, is synoniem voor een immens potentieel zomaar onbenut laten.

Hoe starten?

De eerste stap is vrij simpel en heel laagdrempelig: vang het verkeer van je website op door er Google Analytics op los te laten. Die tool is gratis en biedt snel cruciale informatie over de ‘customer journey’: welke mensen komen op je website? Welke informatie zoeken ze op? Hebben ze je site al eerder bezocht? Aan de hand van 
dergelijke informatie, kan je veel klantgerichter gaan communiceren met je doelgroep. Dit is een eerste kans om gepersonaliseerde boodschappen te gaan versturen. Hoe gerichter je communicatie, hoe groter de kans op een 
(toekomstige) verkoop, zelfs 
al beschik je niet over een webshop.

Via welke kanalen communiceer ik?

Dat kan via je website, een app, sociale media of mailverkeer, afhankelijk van welk medium het best aanleunt bij jouw doelgroep. Voor B2B-communicatie is LinkedIn heel geschikt. Een B2C-aanpak kan het best via Facebook of Instagram. Wie op zijn website cruciale data heeft geanalyseerd, kan via directe en gepersonaliseerde mailcommunicatie de producten aanbieden die het best bij die 
klant passen.

Wat moet dat kosten?

Dat hangt af van project tot project. Hoe groter het aantal websitebezoekers, hoe meer data dit oplevert en hoe groter de kans op een heel positieve ‘return on investment’. Digitale marketing vereist dikwijls gespecialiseerde begeleiding. Wie erin investeert, heeft sowieso al een voorsprong op de concurrentie. Het aantal bedrijven dat er nu al gericht mee bezig is, valt namelijk te verwaarlozen.

Beantwoord door Multiminds

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels