De digitale kloof verkleinen
Vasco Marin BREEX

De digitale kloof verkleinen

Sector mobiliteit - BREEX

Het succesverhaal van BREEX start in 2013 met multifunctionele printerscanners. Maar het bedrijf verandert al snel van koers om zich toe te leggen op de digitalisering van documenten. BREEX wil de ‘flow’ van documenten vereenvoudigen, maar ook minder tijdrovend maken. De doelgroep: kmo’s en zelfstandigen die hun administratie niet optimaal beheersen en niet in de mogelijkheid zijn om zwaar te investeren in extra mensen en middelen.

Het verhaal van dertiger Vasco Marin leest als een spannend boek. Hij is de zoon van een Belgische zeeman en van een moeder die door haar adoptieouders werd gered uit de gruwel van de Vietnamoorlog. Als dusdanig kreeg hij de ondernemersmicrobe niet meteen mee van thuis. Ook op school was hij geen hoogvlieger. En toch wist hij in geen tijd van zijn bedrijf BREEX een absoluut succesbedrijf te maken. De omzet van zijn bedrijf groeide in het coronajaar 2021 zelfs met meer dan 100% naar net geen 20 miljoen euro. Maar eerst: wat doét BREEX eigenlijk en hoe is het bedrijf ontstaan?

Vasco Marin: “Wel, wij helpen bedrijven – dat zijn voornamelijk kmo’s – om het digitale en groene tijdperk in te stappen. Maar om uit te leggen wat dat inhoudt, moet ik eerst toelichten hoe wij gestart zijn. Ik ben in 2013 met twee vrienden begonnen met het aanbieden van goedkope printeroplossingen voor bedrijven. Ik herinner mij nog dat we die eerste printers zelf zijn gaan halen in Zwitserland. Dat liep in eerste instantie goed, maar na verloop van tijd stelden we vast dat onze administratie in de soep draaide. We zijn dan op zoek gegaan naar oplossingen om dit te verhelpen. En dat lukte, zelfs in die mate dat we overwogen om onze oplossing te gaan commercialiseren. We hebben dat uiteindelijk gedaan, mét succes. We waren blijkbaar niet de enigen bij wie de administratie spaak liep.”

breex in cijfers
  • 5 filialen
  • 19 miljoen euro omzet
  • 130 medewerkers
  • 2013 oprichtingsdatum
  • >4500 klanten

STERCK. Welke oplossing hebben jullie gecreëerd?

Vasco: “Eenvoudig gesteld bieden wij oplossingen voor alle bedrijfsaspecten waar ondernemers niet goed in zijn of simpelweg niet voldoende in gespecialiseerd zijn. We proberen het voor die ondernemers zo makkelijk mogelijk te maken. Veel kmo’s en andere ondernemingen hebben geen eigen IT-afdeling, geen marketingafdeling, hebben geen studiebureau of aankoopafdeling … Kleine bedrijven hebben dat niet en het is voor dié bedrijven dat wij oplossingen ontwikkeld hebben.”

STERCK. Het gaat dus om een set van oplossingen?

Vasco: “Alles wat te maken heeft met verkoop, administratie, facturatie, de opvolging ervan … Het zijn allemaal zaken waar veel ondernemers zo weinig mogelijk tijd willen aan spenderen. Voor die ondernemers hebben wij een platform ontwikkeld dat alles uit handen neemt. En dat was best een ambitieus project, want we proberen kleine bedrijven en kmo’s volledig te ontzorgen. Dat gaat intussen veel verder dan het automatiseren van ‘document flows’, wij helpen onze klanten zelfs aan nieuw cliënteel omdat wij hun marketing ondersteunen. Concreet: wij verzorgen ook hun website, hun webshop én de volledige backoffice tot en met de ‘order to invoice’. Daartussen zitten uiteraard nog een heleboel andere taken. Je kunt de factuur maar uitsturen als de werken zijn opgeleverd. Maar voor het zover is, moet je ook je resources goed inzetten. Afhankelijk van geval tot geval kan dat betekenen dat je je voertuigen optimaal moet inzetten, dat je ervoor moet zorgen dat de materialen er zijn, dat er rekening moet gehouden worden met diverse agenda’s, time sheets, enzovoorts.”

STERCK. Mogen we dan stellen dat jullie een ERP-systeem hebben ontwikkeld maar dan op hapklare schaal?

Vasco: “Daar kom het feitelijk op neer: deftig plannen zonder al te veel rompslomp en zware investeringen, dat is waar Easybox voor staat.”

Wij adviseren om nu al
'full electric' te denken.

STERCK. Compact en betaalbaar dus, maar in welke zin?

Vasco: “Als het van ons afhangt, dan kan dat eigenlijk allemaal op de smartphone. Er zijn natuurlijk klanten die zelf een server in huis willen hebben en andere apparatuur, maar an sich is dat niet nodig. Onze oplossing is ‘cloud based’ en sommige klanten willen wel een eigen back-up en uiteraard kunnen we dat ook zo voorzien. Het sluitstuk is de facturatie, maar daar zit dan ook de volledige opvolging in. Wij zorgen ervoor dat het geld uiteindelijk op de rekening komt te staan.”

STERCK. De oplossing wordt dus gelinkt aan de bestaande infrastructuur?

Vasco: “Onze oplossing staat in verbinding met de facturatie, de boekhouding, etc. We halen zelfs de relevante informatie uit mailboxen. Documenten die binnenkomen via email worden uitgelezen zodat we ook die stroom grotendeels kunnen automatiseren. Ons systeem herkent meteen een aankoopfactuur maar ook een juridisch document bijvoorbeeld. Meer nog, ons systeem kan uit de facturen ook de btw-nummers halen, rekeningnummers, betalingstermijnen, noem maar op. Eigenlijk is dat een OCR AI-systeem.”

STERCK. Daarvoor bestaan toch al standaardoplossingen?

Vasco: “Wij bieden dit aan aan bedrijven die met een klein budget werken. Je kan dat inderdaad allemaal doen met een Microsoft Dynamics, SAP of met programma’s die op maat worden gemaakt, maar daar staan budgetten tegenover die niet realistisch zijn voor pakweg een klein bouwbedrijf, een schildersbedrijf, noem maar op. Die alternatieven kosten al gauw 50.000 euro tot misschien wel 200.000 euro. Kortom, niet haalbaar voor veel ondernemers.”

STERCK. Kan zo’n oplossing snel geïmplementeerd worden? Want een systeem implementeren, zoals een SAP bijvoorbeeld, dat neemt behoorlijk wat tijd in beslag, tijd die vele ondernemers er wellicht niet voor over hebben, niet?

Vasco: “Onze oplossing kan snel geïmplementeerd worden tenzij het over heel niche stromen gaat. In dat geval kunnen wij ze niet helpen en zal er maatwerk aan te pas komen. Maar dat proberen we te vermijden. We mikken op mainstreambedrijven die min of meer dezelfde noden hebben. Daarvoor hebben wij een pasklare oplossing.”

STERCK. Ik heb gezien dat jullie zelfs laadpalen aanbieden aan bedrijven. Hoe past dat in jullie plaatje?

Vasco: “Dat is nog zoiets waar veel bedrijven eigenlijk zo weinig mogelijk tijd willen in investeren. Dus ook daar nemen we die zorgen uit handen. We zien wel dat er nog veel klanten zijn die systemen willen installeren voor hun hybride wagens. Wij adviseren evenwel om nu al ‘full electric’ te denken. Het is ook niet verstandig om nu investeringen te doen waarvan je weet dat ze binnen pakweg drie jaar volledig achterhaald zijn.”

Mobiliteit_Vasco_Marin_Breex

STERCK. Zien jullie pijnpunten in het elektrificatietraject dat door de regering wordt opgelegd en best wel ambitieus is?

Vasco: “De meeste problemen die zich vandaag stellen bij particulieren en bedrijven, is dat hun installaties niet zwaar genoeg zijn.

Je moet eigenlijk aan ‘load balancing’ doen om ervoor te zorgen dat je niet zonder stroom valt. Neem nu een bedrijf van onze omvang met hier voor de deur een 30-tal elektrische auto’s. Welnu, als we die alle 30 tegelijk zouden willen opladen, dan zouden we zonder load balancing meteen zonder stroom zitten.”

STERCK. Maar de meeste bedrijven die jullie oplossingen gebruiken, hebben vermoedelijk een kleiner wagenpark, niet?

Vasco: “Klopt, onze laadpaaloplossingen verkopen we vooral bij bedrijven die wat groter zijn en die wat meer middelen hebben. We hebben het dan over bedrijven met eigen gebouwen en niet over bedrijven die werken vanuit een huurpand waar je sowieso geen zware investeringen kunt doen zoals het bijplaatsen van een zwaardere elektriciteitskast. Dat kost al gauw 50 tot 150.000 euro, dus daar zit ons cliënteel niet. Anderzijds is er ook niet zo gek veel concurrentie. Je hebt aan de ene kant de grotere spelers zoals een Engie bijvoorbeeld, maar wij richten ons niet op hun cliënteel. Met onze laadpalen beperken wij ons tot het b2b-segment. Maar in analogie met onze andere producten en oplossingen, zorgen wij er wel voor dat we het ganse project van A tot Z opvolgen. Wat we vaak zien in de praktijk, is dat voor het installeren van laadpalen vaak meerdere bedrijven worden ingeschakeld, elk bedrijf met zijn specialisatie. Veel bedrijven kunnen zich niet veroorloven om ook daar nog eens tijd in te steken en het van dichtbij op te volgen. Wij zijn dan misschien iets duurder dan sommige van onze concurrenten, maar we ontzorgen onze klant van bij het inplannen tot de oplevering.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels