Waarom je administratie digitaliseren?
Isabelle Tant AB-Consult

Waarom je administratie digitaliseren?

Vraag & Antwoord - AB-Consult

De digitalisering is volop aan de gang en heeft een grote impact op iedereen. Het is een evolutie die vooral talrijke voordelen biedt, voor leveranciers én voor klanten. Ook accountantskantoren zetten hier almaar nadrukkelijker op in, onder meer door klanten de mogelijkheid te bieden om online, in de cloud, het overzicht van hun facturen en andere nuttige informatie terug te vinden. Het levert een win-winsituatie voor beide partijen op: accountantskantoren verwerken de data van hun klanten niet eenmaal per kwartaal, maar continu. Daardoor is de informatie voor hun klanten steeds up-to-date.

In real time

Om diverse redenen geloven steeds meer accountants terecht in de voordelen van digitalisering. Het levert bijvoorbeeld meer tijd op om te besteden aan het verlenen van advies, op basis van betere inzichten. De automatisering zorgt niet alleen voor een heel goed georganiseerde workflow, maar ook voor een uitstekend zicht op de kosten, wat dan weer leidt tot transparantie in de prijszetting. Daardoor zijn accountants perfect voorbereid om er nieuwe klanten bij te nemen en zo gestaag verder te groeien.

Eenvoudig factureren

Een eerste stap zetten inzake digitalisering kan bijvoorbeeld door intelligent te factureren. Er bestaan tegenwoordig namelijk veel betere mogelijkheden om facturen op te maken dan Word of Excel. Een specifiek facturatieprogramma laat toe om facturen snel op te maken, met het juiste nummer, correcte artikelen en prijzen en dus minder fouten. Dankzij die aanpak is alle informatie altijd, overal en in een handomdraai beschikbaar in de cloud, waardoor ondernemingen die data digitaal kunnen aanleveren aan de accountant én de betalingen goed kunnen opvolgen. Openstaande facturen kan je in real time opvragen om, indien nodig, rappels te versturen. Zo leidt die ene stap tot een resem voordelen en is de onderneming meteen ook voorbereid om ander administratief werk, zoals het opmaken en opvolgen van offertes, verstandig aan te pakken. Zo wordt het updaten van Excel-lijstjes voltooid verleden tijd.

Handige
applicaties

Op de markt zijn veel handige applicaties beschikbaar, die zich bovendien kenmerken door een eenvoudig gebruik, zelfs met een smartphone. Om het kaf van het koren te scheiden, kijk je best naar hoeveel gebruikers een applicatie al heeft. Door zelf als kmo de digitale weg in te slaan, optimaliseer je de communicatie met je accountantskantoor. Daardoor beschikt de accountant over up-to-date informatie om je resultaten te optimaliseren en kan hij nog betere adviezen formuleren.

Deze expertise werd aangeboden door LAB-Consult

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels