Clevere alleskunner
Claudia Bonte & Kristof De Boever Skoda Superb berline

Clevere alleskunner

De Test - Skoda Superb berline

“Comfortabel, veilig, vinnig, kindvriendelijk én robuust. Ik moet toegeven: dit was een positieve verrassing.” Aan het woord is Kristof De Boever, zaakvoerder van Tools@Work én gewillig kandidaat om de nieuwe versie van de Skoda Superb berline aan de tand te voelen. ’s Morgens binnengestapt met een verkeerd vooroordeel, ’s avonds buitengewandeld met een aangename ervaring én de vastberadenheid om dit merk in overweging te nemen bij de volgende autoaankoop. Bij MIG Motors in Aalter zagen ze dat het goed was…

Kristof_de_Boever_toolsatwork

Jazeker, ze bestaan nog: Belgen voor wie Skoda synoniem is voor een typische Oostblokwagen, overtuigd van de stelling dat je voorzichtig moet zijn als je het portier dicht slaat om brokken te vermijden. “Af en toe duikt die perceptie nog op, maar we horen ze gelukkig almaar minder”, zegt commercieel raadgever Claudia Bonte. “Dat is ook maar normaal: Skoda is al lang het stadium van de oubolligheid ontgroeid. Wie goed rond kijkt in het verkeer, ziet er ook steeds meer rijden. Het beste bewijs dat de kentering definitief, en volledig terecht, is ingezet.”

Van zodra je de deur opendoet, voel je: dit is geen sardienendoosje, maar echt topmateriaal.

Toeters 
en bellen

Kristof De Boever knikt instemmend. “Ik ben al mijn hele leven een Volvo-rijder. Er was toevallig een garage van het Zweedse merk bij ons om de hoek, de ontvangst was hartelijk en voor je het weet ben je een trouwe klant. Ik hou van auto’s, maar ben zeker geen freak. Als je jaarlijks dik 50.000 km aflegt, vind je het wel belangrijk dat te kunnen doen in een veilige en comfortabele wagen, die liefst ook een beetje vooruit gaat. Ik ben wel op een leeftijd gekomen waarop overbodige toeters en bellen er niet meer toe doen. Een auto moet vooral degelijk zijn.”

Het was vooraf voor Kristof een groot vraagteken of het testmodel – weliswaar de full-option-versie – aan zijn strenge criteria zou voldoen. “Dit was mijn eerste ervaring met Skoda, ik had werkelijk geen flauw benul wat ik mocht verwachten. De eerste indruk – altijd belangrijk – was gelukkig al een schot in de roos: mooie look & feel én een toonbeeld van robuustheid. Van zodra je de deur opendoet, voel je: dit is geen sardienendoosje, maar echt topmateriaal.”

Skoda_SuperbSkoda_SuperbSkoda_Superb

Comfort 
op kasseien

Tijd voor de echte test, ‘on the road’. “Op het vliegveld van Ursel mocht de benzinemotor meteen bewijzen wat ie kan. Dan ervaar je de kracht van 190 pk onder je kont pas echt. Skoda en ‘zware’ wagens: het leek voor mij een contradictie, maar dit is wel degelijk een serieus raspaardje dat ook over een voortreffelijke ‘Lane Assist’ beschikt. Als je het stuur even loslaat en naar de lijnen van de wegmarkering opschuift, stuurt de wagen je vlot weer naar het midden van de weg en niet – zoals je bij andere wagens wel eens ziet – naar de andere kant van de wegmarkering.”

Terug naar de steenweg dan maar, al was het maar om het verbruik te temperen en de adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) met vijf modi (Eco, Normaal, Sport, Comfort en gepersonaliseerd) te proberen. “Ik was vooral benieuwd hoe de auto zich zou gedragen op kasseien in de Comfort-modus. Uiteraard voel je dat het wegdek hobbeliger is dan asfalt, maar je blijft comfortabel in de zetel zitten, met een stuur (verwarmd, indien gewenst) dat goed in de hand ligt. Op hetzelfde wegdek mag je bij andere modellen al content zijn als je je hoofd niet tegen het plafond stoot. Bovendien maakt de massagefunctie in de chauffeurszetel van een ritje zowaar een ‘zen’-ervaring.”

De Superb staat als model al lang op de kaart, maar onderging nu een facelift waarbij vooral de neus onder handen is genomen.

Dat rustgevoel wordt nog sterker door de nagenoeg geruisloos draaiende motor en de automatische versnellingsbak. “Die schakelt heel gestaag en soepel tussen de zeven versnellingen, waardoor de wagen optimaal zijn krachten aanwendt.”

Kristof_de_Boever Tools@Work
Tools@Work uit Knesselare/Aalter verdeelt professionele gereedschappen voor de b2b-markt. Het bedrijf is dealer van een 15 tal A-merken en exclusief distributeur van alle WEMAG-producten in België (680.000 items). Met een team van vijf medewerkers zorgt het bedrijf voor een hoogwaardige service. De zaak profileert zich steeds nadrukkelijker als een one-stop-shop en is onder meer sterk aanwezig in de automotive sector, de industrie en de retail.

Facelift

Het is geen toeval dat MIG Motors precies dit model naar voor schoof als testwagen. “België is traditioneel een land van ‘break’-rijders, maar deze berline heeft ook alles om in de smaak te vallen”, is Claudia Bonte overtuigd. “De Superb staat als model al lang op de kaart, maar onderging nu een facelift waarbij vooral de neus onder handen is genomen. De grille kreeg een nieuwe look, mist- en koplampen (allemaal leds) zijn anders ingewerkt, stiksels op de zetels maken het geheel nog eleganter dan vroeger. Al mag ook de ‘kont’ van deze premium versie (Laurin & Klement) zeker gezien worden.”

Kristof_de_Boever_toolsatwork

Kristof De Boever knikt instemmend en ontdekte ook andere voordelen. “Skoda is er prima in geslaagd om alle ruimtes optimaal te benutten. Iedereen krijgt erg veel beenruimte, maar dat gaat niet ten koste van het koffervolume, dat je – zelfs bij de berline - makkelijk optimaal kan benutten. Hierdoor krijg je ook bagage van grote afmetingen vlot in de wagen. Dat is een enorme troef.”

Ook wie op de achterbank plaats neemt, baadt in comfort, wat onder meer voor kroostrijke gezinnen belangrijk is. “Donkergetinte ruiten en rolgordijntjes zorgen ervoor dat kinderen vlot en veilig een dutje kunnen doen”, aldus Claudia Bonte. “Twee in de zetels ingewerkte steuntjes kunnen worden uitgeklapt om het hoofd tegen te laten rusten. Hebben de jongsten zin in wat vertier, kunnen ze hun tablet makkelijk in de daarvoor voorziene houder klikken.”

Claudia Bonte MIG Motors
MIG Motors is verdeler van de merken Audi, Seat, Skoda, Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles met zeven vestigingen in de regio Gent-Meetjesland. Onder het motto ‘Mobility Is Great!’ en met advies op maat van de klant, biedt het bedrijf een totaaloplossing voor de mobiliteit van zowel de particuliere klant als van bedrijven. De vestiging in Aalter is nog steeds in volle groei en stelt ondertussen circa dertig mensen te werk.

Display

Over tablets gesproken: de display lijkt, gezien de grote afmetingen, wel een iPad Pro, die het de bestuurder dankzij de intuïtieve bediening erg makkelijk maakt, ook door de grote pictogrammen. “Zeker als je de wagen nog niet zo goed kent, is dat een grote meerwaarde, omdat het vermijdt dat je aandacht te veel van de weg wordt afgeleid”, vindt De Boever. “De logische bediening illustreert dat de slogan ‘simply clever’ geen holle kreet is. Enig minpuntje, wat je ook bij andere merken ziet: als zonlicht op het display reflecteert, kan je het display soms moeilijk lezen. Functies zoals Apple Carplay en Spotify werken wel voortreffelijk op de hoogwaardige geluidsinstallatie.”

Dit was mijn eerste ervaring met Skoda, ik had geen flauw benul wat ik mocht verwachten.

De spraakgestuurde navigatie functioneert eveneens heel accuraat. Bovendien hoef je niet noodzakelijk het integrale adres in te tikken als je ergens naartoe wil. “Het volstaat om de gewenste locatie op het scherm aan te tikken, het systeem geeft vervolgens automatisch de coördinaten weer en gidst je meteen in de juiste richting. Redenen genoeg dus om dit model, of een andere Skoda, in overweging te nemen als ik nog eens een nieuwe wagen wil kopen. Mensen die dat niét doen, weten niet wat ze missen, besef ik na deze ervaring.”

DETEST_Skoda_Superb


Skoda Superb L&K 2.0 TSI 190 PK DSG

Bevindingen

Baanvaste en robuuste berline met genoeg beenruimte voor elke inzittende.

Benzineversie met vloeiende, automatische schakelingen tussen zeven versnellingen zonder krachtverlies.

Groot display met logische, intuïtieve bediening.

  • Verbruik gemengd: 6,2l/100km
  • CO2-uitstoot: 140g/km
  • 0 tot 100 km/u: 7,7 seconden
  • Topsnelheid (km/u): 240
  • Vermogen Kw/pk: 140/190
  • Emissienorm: E6
  • Cilinderinhoud: 1984
  • Afmetingen(mm): 4869 (l) op 1864 (b)
  • Gewicht(kg): 1.535 kg
  • Trekkracht (kg): 638 (ongeremd) / 1800 (geremd)
  • Inhoud kofferruimte (liter): 625-1760
  • Prijs testmodel: 45.831,50 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels