Zelfbewuste bink
BMW X6 Zelfbewuste bink

Zelfbewuste bink

De Test - BMW X6

‘Hier ben ik. Love me, or hate me.’ Het zou het begin kunnen zijn van een dialoog die de gloednieuwe BMW X6 voert met mensen die deze stoere jongen voor het eerst zien. Neen, dit is géén wagen zoals dertien in een dozijn. De gloednieuwe telg van de X-familie speelt zijn X-factor uit in prestaties, design, interieur, en op elk gewenst terrein. Van verlichting tot ophanging: de Duitse constructeur liet geen enkel detail ongemoeid. Gert Lommers, trouwe klant van BMW Meerschman, ervoer het met plezier aan den lijve tijdens De Test.

Gert Lommers is een BMW-fanaat van het zuiverste soort en een sportieve autofanaat in hart en nieren. De bestuurder van Exclusief Beheer hééft iets met topwagens, bij voorkeur van Duitse makelij. Toch is het geen toeval dat de vloot van zijn bedrijf de signatuur van Bayerische Motoren Werke draagt.

BmW_X6

Jaren van verstand

“Er zijn inderdaad al behoorlijk wat raspaardjes de revue gepasseerd bij mij”, bevestigt hij. “Laat ons zeggen dat ik een prima beeld heb van het gamma aan Duitse klassewagens. Gelukkig ben ik tot de jaren van verstand gekomen (lacht). In mijn vrije tijd rij ik nog altijd af en toe met een sportwagen, maar de ervaring leert me dat dit geen wagens zijn waar klanten je graag mee zien aankomen. Los daarvan, blijft BMW mijn nummer één. Van zodra ik zelfstandig werd, investeerde ik in een BMW 320 coupé. Ook andere reeksen kon ik best wel pruimen. Momenteel beschik ik over een 330e en een X5, beiden hybride. Het fiscale plaatje speelt daarbij natuurlijk ook een rol. Onlangs zijn we zelfs voor onze fleet overgeschakeld naar BMW. Afhankelijk van hun functie en job, kunnen onze bedienden kiezen tussen wagens uit de 1-serie en de X1-serie.” Bij BMW Meerschman, van wie Gert de correcte, professionele en attente aanpak oprecht apprecieert, mocht hij voor deze Test dus instappen in een X6. “Als je naar dit model kijkt, weet je dat BMW eens te meer kosten noch moeite heeft gespaard om er een topwagen van te maken. Uiteraard is het uiterlijk van een wagen beoordelen een volstrekt subjectieve kwestie. Persoonlijk hou ik net iets meer van de looks van de X5, omdat die naar de Jeep-stijl neigt. Het neemt niet weg dat de X6 me absoluut aangenaam verrast heeft. De even reeksen springen er bij dit merk altijd uit door de sportievere lijnen in vergelijking met de oneven series.” Fleetmanager Jan Den Dauw knikt instemmend. “Het extreem atletische koetswerk accentueert het zelfbewuste karakter van deze wagen helemaal. Het is een auto die niet opgaat in de massa, maar er fel bovenuit springt. Krachtige proporties, een exclusief design én de exclusieve BMW-nieren Iconic Glow die de grille vooraan heerlijk verlichten, typeren het extraverte karakter van de X6.”

Lorem Pixel BMW MeerschmanJan Den Dauw is fleetmanager bij BMW Meerschman, met concessies in Ninove en Zottegem. De vestiging in Aalst is de jongste (drie jaar geleden overgenomen van Garage Romein) én de grootste van onze groep. De concessiehouder zet heel sterk in op professionele klanten en werkt heel specifieke fleetoplossingen op maat uit.

BmW_X6

Digitalisering

Het interieur van de wagen kon de bestuurder van het syndicusbedrijf ook wel bekoren. “Tot voor kort zette BMW misschien iets minder in op digitalisering, zeker in vergelijking met andere merken. Met de X5 en de X6 hebben ze de inhaalbeweging in razende vaart ingezet, de nieuwe cockpit met digitale interface is daar het beste bewijs van. De bedieningsknoppen en de versnellingspook tonen grote gelijkenissen met de 3-serie, die ik vrij goed ken.” “Het interieur ontpopt zich zowat tot een walhalla van vernieuwende technologieën”, pikt Jan Den Dauw in. “Gloednieuwe features inzake communicatie en entertainment verwelkomen de bestuurder van zodra die met de digital key (via smartphone of key card) de deuren heeft geopend. Een bekerhouder met temperatuurregeling, het vernieuwende bedieningsconcept van het BMW Operating Systems 7.0 en de zalige klankervaring die het Bowers & Wilkins Diamond Surround System verspreidt, zijn andere tot de verbeelding sprekende elementen. Wie houdt van een tikje exclusiviteit, kan kiezen voor Crafted Clarity, waarbij de versnellingspook is uitgerust in kristal. Puur functioneel bekeken is dat misschien niet nodig, maar het is een tierlantijntje dat absoluut in het oog springt.” Wie de stoere look en de X-identiteit van dit vinnige baasje extra in de verf wil zetten, haalt ongetwijfeld zijn hartje op bij de X-laserlights, waarbij de koplampen dus verlichten in de vorm van een X. “Dat zijn allemaal aspecten waar leden van de Pure Emotions Club – die chauffeurs van de X5, X6, X7, 7 Reeks en 8 Reeks verenigt – wild van worden”, stipt marketingverantwoordelijke Sarah Van de Velde aan. “De leden van die club kunnen onder meer deelnemen aan gastronomische uitjes of unieke rijervaringen.”

Lorem Pixel Exclusief BeheerIn 2002 begon Gert Lommers als bediende te werken in een syndicuskantoor, dat hij vier jaar later overnam en omdoopte tot Exclusief Beheer. Vanuit kantoren in Aalst en Ninove opereert het bedrijf inmiddels als syndicus voor ongeveer 450 appartementen. Daarmee is het één van de toonaangevende spelers in België. Zoals de naam al doet vermoeden, legt het bedrijf zich exclusief toe op gebouwenbeheer en houdt het zich dus niet bezig met verkoop of verhuur. Er werken een twintigtal mensen.

BmW_X6

Wie zijn status wil etaleren en een statement wil maken, kan met de X6 nooit een verkeerde keuze maken.

Stabiliteit ten top

Hoewel Gert Lommers een grote aanhanger van de X5 is, ziet hij puntjes waarop de X6 beter scoort. “Deze auto is heel prestatiegericht, rijdt heel sportief en excelleert in stabiliteit”, stelt hij vast. Dat heeft onder meer te maken met de adaptieve M-ophanging. “Via een elektronische sturing kan je de ophanging aanpassen aan de wegomstandigheden en de rijsituatie. Of je nu op gravel, asfalt, zand of kasseien rijdt, steeds zoekt de wagen de ideale balans. De driving experience control laat de bestuurder bovendien toe de ophanging af te stemmen op de rijstijl die hij/zij verkiest: van erg sportief tot heel wendbaar”, vervolgt Jan Den Dauw. Gert Lommers is best wat paardenkracht gewend in een auto, maar het vermogen van de krachtige 6-cilinder in lijn (340 pk) laat ook hem niet onberoerd. “Het totaalplaatje van deze wagen staat me best wel aan”, knipoogt hij. “Persoonlijk ben ik ook een grote fan van de features die het M-pakket biedt, en waarmee ook dit testmodel was uitgerust: sportieve bumpers, grotere sportvelgen, zwarte grilles, zwarte sierlijsten langs de zijkanten, een zwarte uitlaat … Het draagt allemaal bij tot een topervaring, ook voor dames. Vrouwen zijn vooral lovend over het veiligheidsgevoel dat je ervaart omdat je zo hoog zit.”

BmW_X6


BMW X6 xdrive40i M sportpakket

Bevindingen

Ruim topmodel met een uiterst sportieve, uitdagende look

Heel directe sturing ondersteunt stabiel rijgedrag

Adaptieve ophanging en groot vermogen bevorderen rijcomfort

  • CO2-uitstoot:197 - 181 g/km
  • 0 tot 100 km/u:5,5 sec
  • Topsnelheid:250 km/u
  • Vermogen Kw/pk:250 Kw/340 Pk
  • Cilinderinhoud:2998
  • Afmetingen (mm): 4935 (l) 2212 (b) 1696 (h)
  • Gewicht (kg):2130 
  • Inhoud kofferruimte (l): 580
  • Prijs testmodel:94.900 incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels