De interactieve bijbel voor jouw business
Tommy Browaeys Trends Top

De interactieve bijbel voor jouw business

Blickop - Trends Top

Ken jij het nog? Dat dikke boek met de allergrootste ondernemingen van ons land. De Trends Top 30.000 was jarenlang dé bijbel van het Belgische bedrijfsleven. Hoewel de laatste uitgave dateert van 2016 is Trends Top heiliger dan ooit voor iedereen die nood heeft aan actuele bedrijfsinformatie. Van starter tot gevestigde waarde. Het merk van Trends Business Information, onderdeel van Roularta Media Group, trekt sinds enkele jaren voluit de digitale kaart en biedt ondernemers info én tools voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Bijna onontbeerlijk in tijden van corona. Publisher Tommy Browaeys verkondigt al 25 jaar lang mee de boodschap.

We doen vandaag nog steeds aan print met de jaarlijkse Trends Top 5.000 en een aantal sectorspecials. Maar die dikke turf – die vooral de meer ervaren ondernemers nog kennen – verschijnt al een tijdje niet meer. Met de positionering naar online bereiken we nu ook jonge ondernemers. Waar Trends Pro eerder een platform is voor de legal- en financemarkt, mikt Trends Top vooral op salesmensen en marketeers. Onze website evolueerde in twintig jaar tijd van een soort digitale gids met contact- en financiële informatie naar een ultragebruiksvriendelijk werkinstrument met een kwalitatieve database en performante tools. Bij mijn demo’s denken mensen vaak: ‘Ach, dat ken ik van het boek en het magazine’. Maar als ik vervolgens de mogelijkheden toon, vallen ze bijna van hun stoel.”

Gebruiksvriendelijke data

“Trends Top gaat intussen zóveel verder dan de aanvoerders van het klassement. Onze focus ligt op de anderhalf miljoen actieve bedrijven in België. En daar weten we letterlijk álles over. Naast het pure cijfermateriaal verzamelen we informatie die via klassieke bronnen vaak niet beschikbaar is. Denk maar aan contactpersonen als de marketingverantwoordelijke en hr-manager, import- en exportrelaties of artikels en reportages van andere media binnen Roularta. Het overzichtelijke dashboard geeft in één opslag weer hoe gezond een bedrijf is, wat het potentieel is voor de zoeker en wie hij of zij daar best contacteert. De website is bovendien volledig responsive en dus raadpleegbaar én bruikbaar op alle dragers. Usability is key! En data het nieuwe goud.”

Bronnen kruisen

“Zeker met de extra laag die wij eraan toevoegen. Met een stresstest kijken we bij Trends Business Information voorbij de naakte cijfers. Zo zien we perfect wanneer bedrijven financiële problemen hebben”, zegt Tommy Browaeys. “In het licht van de coronacrisis deden we een analyse van 430.000 jaarrekeningen. Daaruit bleek dat 90.000 ondernemingen een negatieve solvabiliteit hebben. De analyse gebeurt door middel van algoritmes die verschillende bronnen kruisen en niet enkel vertrekken van de balans. Dat zou immers een vertekend beeld geven. Bij de balans in 2019 was van corona zelfs nog geen sprake. Met onze knowhow stellen we ondernemers dus in staat om klanten en leveranciers permanent te monitoren op het vlak van solvabiliteit en zo hun eigen commercieel proces te bewaken. Op het platform Trends Pro zien klanten de gedetailleerde stresstest, terwijl die op Trends Top in een algemene gezondheidsindicator verwerkt is. De actualiteit van de gegevens is daarbij cruciaal. We updaten de website dagelijks en via onze alertservice houden we onze klanten op de hoogte van belangrijke wijzigingen bij een vooraf bepaalde selectie van bedrijven of binnen een specifieke regio.”

Tools voor élke ondernemer

De meerwaarde zit niet alleen in de betrouwbaarheid en de correcte interpretatie van de gegevens. “We willen ondernemerschap ook faciliteren. Dat doen we aan de hand van enkele handige tools die zowel starters, groeiers als gevestigde waarden ondersteunen bij het bepalen en bereiken van hun doelgroepen. Met de Benchmarktool kan je de markt afbakenen en zien hoeveel soortgelijke bedrijven binnen een bepaalde regio actief zijn en hoe ze scoren. Vorig jaar lanceerden we ProspectFinder. Daarmee stellen klanten zelf hun prospectielijsten samen vanaf een specifiek vertrekadres. Alle websitevelden zijn mogelijke filters: bv. aantal werknemers, oprichtingsdatum, sector … Nog even de lijst exporteren naar Excel en je kan meteen aan de slag. Wie bijvoorbeeld IT-opleidingen verkoopt, trekt makkelijk een lijst van bedrijven binnen zijn werkgebied die minstens één euro besteden aan personeelsopleidingen. Met telkens de juiste contactpersoon als kers op de taart. Maar dé tool bij uitstek is zonder twijfel Geotop. Hiermee bekijken gebruikers de geografische spreiding van hun portefeuille en detecteren ze blinde vlekken. Met een simpele copy-paste uit het eigen klantenbestand (bv. boekhouding) maakt het systeem een volledige profielanalyse. Het resultaat? Een lijst met lookalikes: bedrijven met hetzelfde DNA als jouw bestaande klanten. Geotop dringt door tot het hart van de commerciële strategie.”

Alert blijven

“We bieden onze diensten aan in verschillende formules, gaande van vrijblijvend grasduinen in onze data tot een account met toegang tot de verschillende platformen van Trends Business Information, inclusief prospectadressen. Iedereen bepaalt uiteraard zelf van welke diensten hij of zij gebruikmaakt. Vanaf 500 euro is er al een pakket met onder meer de onmisbare alertservice. Deel dat door 365 en je kent je dagelijkse kost om minstens geïnformeerd te worden wanneer er iets gebeurt met een leverancier of klant. Dat alleen al is van onschatbare waarde, zeker in deze vreemde tijden. De onlinetools kunnen je verdere ambities alleen maar meer kracht bijzetten.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels