Een nieuw product ontwikkelen: hoe pak je dat aan?
Steven Van den Bremt
& Inge Demuynck
Artori

Een nieuw product ontwikkelen: hoe pak je dat aan?

Vraag & Antwoord - Artori

Er is een gedetailleerd plan nodig om een idee om te zetten in een volwaardig en duurzaam product dat volledig aan de verwachtingen van jouw klanten voldoet. Dat plan is ook vereist om het product tegen een haalbare prijs in de markt te zetten.

Waarmee ga je best van start?

Het is zeer belangrijk dat je over voldoende marktinformatie beschikt en een duidelijk idee hebt van wat jouw klanten verwachten, zowel technisch als qua vormgeving. Welke prijs wil de klant voor dit product betalen? Hoe groot is je (toekomstige) markt? Verder dien je de producteisen goed in kaart te brengen. Wordt het product in specifieke omstandigheden gebruikt (medische omgeving, extreme weersomstandigheden …)? Moet je het product op het einde van de levenscyclus kunnen recycleren? Wat zijn de mechanische eisen?

Hoe kan je dit nu produceren?
Door voorgaande vragen goed te analyseren en de antwoorden in kaart te brengen (design­brief), kan je de volgende stap zetten en heel bewust kiezen voor de juiste productietechnologie en het materiaal dat voldoet aan een duurzaam en volwaardig product.

Met een goede strategie kan je ook onmiddellijk alle voor- en nadelen van de productietechnologie meenemen in de vormgeving van het product. Zo benut je de karakteristieken van de technologie ten volle. Het zorgt er dan ook voor dat dit leidt tot een uniek design dat je op geen enkele andere manier kan verkrijgen.

Wat zijn de valkuilen?

Blijf trouw aan de designbrief, anders loop je het risico dat het finaal product niet strookt met de verwachtingen van jouw klanten of met het beschikbaar budget. Door in elke fase van het traject de designbrief af te toetsen, krijgt jouw project een grotere slaagkans. Het zorgt er eveneens voor dat de timing van jouw project gewaarborgd wordt.

Deze expertise werd aangeboden door  Artori

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels