Hoe creëer je het kantoor van de toekomst?
Ann Gheysen Loff

Hoe creëer je het kantoor van de toekomst?

Praktijck - Loff

Door het gedwongen thuiswerk van de afgelopen maanden wordt hybride werken stilaan de norm. Naast een aangepaste inrichting is de juiste bedrijfscultuur cruciaal om van die nieuwe werkvorm een succes te maken. Enkele aandachtspunten:

Hybride werken

Belangrijk hiervoor is de kwaliteit van de thuiswerkplek, in combinatie met het soort werk dat moet verricht worden. Medewerkers die hun taak aan de keukentafel uitvoeren, zullen geneigd zijn meer naar kantoor te komen. Jobs die voor een groot stuk uit groepswerk en overleg bestaan, lenen zich ook beter tot een kantooromgeving.

De onderlinge binding tussen de collega’s is een aspect dat extra aandacht verdient, eens het hybride werken echt ingeburgerd raakt. De oplossing? Een community uitbouwen. Dat kan verschillende doelen hebben: leren, verbinden, maar natuurlijk ook werkvreugde.

Kantoorgeluk

Technologieën veranderen razendsnel. Door artificiële intelligentie en robotisering zullen een aantal routinetaken wegvallen. Waardevolle taken zullen meer bestaan uit samenwerken, creativiteit, leren …

Om het kantoor om te bouwen tot een futureproof werkplek waarmee je als bedrijf aantrekkelijker wordt voor de nieuwe generatie, moet je een aantal dingen in vraag stellen. Studies wijzen uit dat de fysieke en technologische omgeving elk tot 30% bijdragen aan het kantoorgeluk. Er is dus een rechtstreeks verband tussen werkgeluk en de kwaliteit van de werkplek.

Een goede leidraad om het kantoor onder de loep te nemen:

1. Som per profiel alle activiteiten op en stel in vraag of de werkomgeving hiervoor ideaal is

Laat de beschikbare ruimte toe om individueel geconcentreerd werk te doen? Zetten de omstandigheden aan tot samenwerken? Zijn privégesprekken mogelijk? 

Stel jezelf die vragen, maar bespreek dit ook met je werknemers. Laat iedereen aan het woord. Een vernieuwende werkomgeving die aansluit bij de toekomst van het bedrijf zet je samen met de mensen neer. Hun betrokkenheid in die fase is heel belangrijk. Het doel is immers om een ideale werkplek te creëren waar mensen graag tijd doorbrengen. 

Een werkomgeving is dus vooral een hr-thema. Om te weten wat medewerkers echt missen en wensen, moet je goed nadenken wie deze gesprekken of oefeningen leidt.

2. Bepaal de ideale omstandigheden voor een goede vergadering

Is het nog nodig om grote ruimtes te voorzien of zijn de meetings vooral in kleine groepjes? Ben je beter af met een akoestische pod in het midden van het landschapskantoor?

Zijn de vergaderingen vooral formeel of gaat het vaak over brainstormsessies die een gemoedelijkere setting vragen?

3. Beantwoordt de omgeving aan jouw bedrijfscultuur en visie?

De kantooromgeving is een belangrijk element van je bedrijfsuitstraling en merkidentiteit. Een werkomgeving die aansluit op de waarden die je als bedrijf vooropstelt, is een troef. Niet alleen voor je eigen medewerkers, maar ook voor het aantrekken van nieuw talent. Een beklijvende kantoorruimte zegt soms meer dan je uitgeschreven missie- of visietekst.

Mentale en fysieke gezondheid

Recent onderzoek bij 500 kmo’s zet welzijn op de eerste plaats in de topics waar bedrijven belang aan hechten.

In een kantooromgeving betekent dit zorgen voor:

Mentale gezondheid: productief werken kan best in een auditief en visueel prikkelarme omgeving. Burn-outs komen vaak voor uit het niet productief kunnen werken.

Fysieke gezondheid: de juiste zithouding en voldoende beweging zijn belangrijk. Maar ook de autonomie of de mogelijkheid om verschillende plekken te kiezen om te werken op kantoor (van cosy tot formeel) wint aan belang bij de jongere generatie.

Loff Maatkantoren
www.loff.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels