Hoogspringende globetrotter
Kristof Coudenys & Dominiek Valcke TVH

Hoogspringende globetrotter

Verhaal - TVH

6.700 medewerkers laten werken binnen de spirit van een familiebedrijf? Het lijkt niet te rijmen, maar dankzij de waarden van het ‘We are one’-verhaal slagen ze daar bij TVH wonderwel in. Exact vijftig jaar geleden gestart met de verkoop van heftrucks, verdiepte en verbreedde de onderneming de dienstverlening gevoelig. In alles wat het bedrijf doet, blijft de link naar de oorspronkelijke activiteiten evenwel intact. 

De stichtende families Thermote en Vanhalst zijn vandaag nog altijd voor de volle 100 procent eigenaar, maar vertrouwen de operationele leiding over de bedrijven toe aan Kristof Coudenys (gedelegeerd bestuurder van TVH Equipment nv, de Belgische poot van mateco Holding) en Dominiek Valcke (CEO van TVH Parts Holding). Een dubbelinterview met twee enthousiaste kapiteins.

Kristof_Coudenys_Dominiek_Valcke_TVH

Een gouden jubileum vieren: ook dat doen ze bij TVH in stijl. Een familiedag, een bioscoopevent voor de medewerkers en eind dit jaar een groot afsluitend feest: de kennismaking met Abraham gaat bij het heftruckbedrijf niet onopgemerkt voorbij. Hoewel, heftruckbedrijf? Het is een term die bij onze gesprekspartners duidelijk iets losmaakt …

Dominiek Valcke: “Het woord stoort me niet, maar de term kan wél tot misvattingen leiden. Het creëert een te eng beeld van wat we doen. Tegelijk kunnen we niet ontkennen dat het aansluit bij de kern van onze activiteiten. Het is ook het product dat je in ons logo ziet, als eerbetoon aan de initiële core business. Alleen doen we op vandaag zoveel meer dan dat.”

Kristof Coudenys: “Als je op de E17 ter hoogte van Deerlijk-Waregem langs onze site rijdt, zie je daar bewust weinig heftrucks, maar hoofdzakelijk hoogwerkers. We zijn er ons sterk van bewust hoe belangrijk het is inspanningen te leveren om heel ons aanbod in de kijker te plaatsen.”

Een familiebedrijf zijn, heeft veel definities. Het gaat om bereikbaar zijn, denken op lange termijn, informatie delen, empathie tonen.

Diversificatie

STERCK. Doorheen de voorbije vijf decennia heeft het bedrijf wel altijd dezelfde nichemarkt als rode draad gehad.

Coudenys: “We zijn ons inderdaad altijd in dezelfde richting blijven focussen, die te catalogeren valt onder de noemer ‘material handling’ zoals heftrucks, maar ook hoogwerkers, verreikers, schaarliften, … Die producten verkopen en verhuren we zelf via TVH Equipment.”

Valcke: “Daarnaast verkopen we via TVH Parts een erg breed assortiment aan onderdelen en accessoires voor de hierboven vermelde producten, maar ook voor industriële en landbouwmachines. We hebben altijd sterk ingezet op diversificatie, op voorwaarde dat die paste binnen ons verhaal. Ik denk dat onze medewerkers kunnen getuigen dat het bedrijf altijd sterk geëvolueerd is, maar een revolutie is het nooit geweest. We hebben mogelijkheden genoeg gehad om ons ook op andere markten te richten, alleen zijn we daar bewust nooit op ingegaan. Het is een kwestie van doordacht keuzes maken en tegelijk je aanbod verder verbreden.”

STERCK. Jullie zijn hier allebei al ruim tien jaar actief. Wat is jullie in die periode vooral opgevallen?

Coudenys: “Ik zie vooral hoeveel mensen hier een professionele evolutie doormaken. Weinigen oefenen nog exact dezelfde functie uit als toen ze hier jaren geleden startten. Het illustreert dat medewerkers echt kansen krijgen om te evolueren in hun job.”

Valcke: “Ik werk hier nu ruim vijftien jaar en heb het gevoel dat die echt voorbij gevlogen zijn. Elk jaar opnieuw analyseren we wat we beter kunnen doen. Automatisch maak je dan stapsgewijs progressie in een groeiverhaal. Zeker de internationale expansie heeft sinds 2003 een hoge vlucht genomen. De zaadjes die destijds geplant zijn, lijken almaar sneller te groeien. Op cruciale momenten moet je soms moedige stappen zetten om versnellingen te realiseren. In dat kader passen ook de diverse overnames die we de voorbije jaren hebben gedaan. We willen groeien, maar ‘de grootste’ zijn is niet het streefdoel op zich. Daardoor is onze organisatie ook constant in beweging.”

TVH in cijfers
  • 1,7 miljard euro omzet in 2018
  • 9 Belgische vestigingen: Waregem, Gullegem, Sint-Niklaas, Hermalle, Antwerpen, Nijvel, Londerzeel, Diksmuide en Maaseik
  • 34 landen met eigen vestigingen (17 bij mateco, 27 bij TVH Parts)
  • 150 lopende vacatures
  • 1969 oprichtingsjaar
  • 6.700 medewerkers (2.400 bij mateco, 4.300 bij TVH Parts)

Veilige efficiëntie

STERCK. Welke tendensen zijn opmerkelijk binnen TVH Equipment?

Coudenys: “Waar verhuur circa twintig jaar geleden nog sterk in de schaduw van de verkoop stond, zijn die rollen mettertijd omgedraaid. Verhuur heeft een opmerkelijke groei doorgemaakt, maar we hebben het plafond nog lang niet bereikt. Als onze klanten regelmatiger een hoogwerker of verreiker huren, doen ze dat onder meer om hun mensen op een veiliger manier te laten werken. Vroeger was een stelling de meest gekozen werkwijze, maar de markt heeft gemerkt dat onze oplossingen efficiënter zijn. Het heeft ook met reglementering te maken: een lamp vervangen op twee meter hoogte mag amper nog met een ladder. We plukken dus een graantje mee van de strengere veiligheidsnormen.”

Valcke: “Ook TVH Parts geniet daarvan mee, maar dan in een later stadium: als er meer machines gebruikt worden, hebben die na verloop van tijd nieuwe onderdelen nodig. Ook daaraan zie je dat wij geen ‘box mover’ zijn, maar een wijd aanbod aan diensten etaleren.”

STERCK. Hoe belangrijk is de splitsing tussen Parts en Equipment, intern en extern?

Valcke: “Eigenlijk kan je niet van een splitsing spreken. TVH is één groep met twee businessunits. Naar de markt toe hebben we daar bewust weinig over gecommuniceerd, omdat het geen invloed heeft op onze dienstverlening. Intern is duidelijk gemaakt dat die werkwijze het gevolg is van een strategische keuze. Zie het als een gezin, waarin de opgroeiende kinderen groter worden en elk kind de vrijheid krijgt om zijn of haar hobby naar hartenlust te beleven en waarin ook de ouders (de stichters) nog sterk aanwezig zijn. Beide families zijn nog de eigenaars van TVH.”

We plukken een graantje mee van de strengere veiligheids-normen.

STERCK. Over familie gesproken: hoe moeilijk is het om in zo’n multinational toch de spirit van een familiebedrijf te bewaren?

Valcke: “Het is belangrijk om op die nagel te blijven kloppen, onze medewerkers verwachten dat trouwens ook. Een familiebedrijf zijn, heeft overigens veel definities. Het gaat om bereikbaar zijn, denken op lange termijn, informatie delen, empathie tonen. In de praktijk lukt dat wonderwel, de sfeer van het kleine bedrijf van zovele jaren geleden is gewoon meegegroeid met het bedrijf. De collega’s die al jaren op de TVH-teller hebben staan, blijven dat ook mee uitdragen.”

Coudenys: “Dat de spirit van de stichters hier nog sterk aanwezig is, is ook zeker aan henzelf te danken: ze wonen in de streek, zijn nog graag bij de zaak betrokken, komen regelmatig langs, … Onze familiedag van eind augustus was het perfecte bewijs dat die hechtheid geen holle kreet is. We noteerden meer dan vijfduizend bezoekers. De familie van onze medewerkers vond het interessant om in onze gebouwen rond te lopen en te zien wat er allemaal gebeurt.”

E-commerce

Via de webshop www.tvhshop.be wil het bedrijf een bredere doelgroep laten kennismaken met een productaanbod dat al langer bestond, maar nog niet bij iedereen even bekend was. Het gaat om het assortiment voor magazijnaccessoires en werkplaatsmateriaal, dat trouwens gevoelig wordt uitgebreid. “Eigenlijk zien we dit puur als een extra verkoopkanaal, dat uitsluitend voor de Belgische markt bedoeld is”, zegt Dominiek Valcke.

War for talent

STERCK. In hoeverre speelt dat een rol in jullie inspanningen inzake ‘employer branding’?

Coudenys: “Onze medewerkers zijn onze sterkste ambassadeurs om nieuw talent aan te werven. Ook deze zichtlocatie langs de E17 heeft, sinds we hier in 2004 zijn neergestreken, enorm geholpen om onze naamsbekendheid te boosten. Als mensen op zoek zijn naar een nieuwe job, en je springt net dan sterk in het oog met je bedrijfsgebouw, biedt dat zeker een meerwaarde. Nu is die visibiliteit op dat vlak minder doorslaggevend geworden, ook omdat je puur daarmee bepaalde problemen niet kan oplossen: als er op de arbeidsmarkt een tekort aan IT’ers is, is dat gewoon zo, je kan die niet plots zelf tevoorschijn toveren. Op dit moment zijn we voor TVH Equipment vooral op zoek naar technici die we kunnen inzetten voor herstellingen aan onze huurvloot. Gelukkig is die vloot vrij jong en heeft ze minder reparaties nodig, maar het zou fijn zijn mocht ons personeelsbestand evenredig groeien met het aantal orders.”

Kristof_Coudenys_Dominiek_Valcke_TVH

Valcke: “Bij TVH Parts merken we dat technici en IT-profielen het moeilijkst te vinden zijn, zeker in België. Daarom zijn we jaren geleden al over de grenzen beginnen kijken en hebben we voor logistieke functies al heel wat mensen uit Noord-Frankrijk aangeworven. We spreiden onze tentakels ook richting Wallonië, maar uit die regio trekken we beduidend minder mensen aan.”

Coudenys: “Klopt. Die tendens merken we ook voor onze vestiging in Nijvel.” Dilemma: je vindt iemand die alle competenties heeft om een vacature in te vullen, maar die niet echt past binnen de bedrijfswaarden. Wat doe je dan?

Coudenys: “Op zo’n moment moet je hard zijn en beslissen om die persoon geen contract te geven, zelfs al beschikt hij/zij over alle technische skills. Als je aanvoelt dat die persoon niet in het geheel zal passen, zou dat verhaal toch niet blijven duren, moet je weer naar iemand anders op zoek en heb je gewoon veel tijd verloren.”

Waar verhuur circa twintig jaar geleden nog sterk in de schaduw van de verkoop stond, zijn die rollen mettertijd omgedraaid.

Valcke: “Gelukkig komt dat in de praktijk niet veel voor. De bedrijfswaarden (Power, Spirit, Group, Goal en Soul) spreken een breed publiek aan en creëren een sfeer waarin iedereen zich thuis voelt.”
Investeren in UK

STERCK. Met welk gevoel bekijken jullie de signalen die doen vrezen dat we afstevenen op een nieuwe recessie?

Valcke: “De economie is een conjuncturele beweging. Dan weet je dat er vroeg of laat een groeivertraging kan optreden. De situatie is wel anders dan tien jaar geleden. Toen kon je spreken over een systeemcrisis. Het voordeel in 2008 en 2009 was: je had het gevoel dat iedereen aan hetzelfde zeel trok om eruit te geraken, er was geen discussie dat de situatie om een oplossing smeekte - liever vroeg dan laat - en we niet alles kapot mochten laten gaan.”
“De onrust nu wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Enerzijds is er, in eigen land, de afslankronde in de bankensector. Die komt er vanuit het besef dat ze dringend hun businessmodellen moeten aanpassen aan de trend naar automatisering en digitalisering. Anderzijds is er de onduidelijkheid over het beleid van (buitenlandse) regeringsleiders. Je kunt van Trump en Johnson niet zeggen dat ze er, ten koste van alles, een betere wereld van willen maken. Het is ook weinig bemoedigend te zien hoe ze in het Verenigd Koninkrijk de impasse rond de Brexit hebben aangepakt. Bovendien beïnvloedt dat niet alleen de economie daar, maar ook die van de buurlanden.”

Medewerkers in beeld

Het bedrijf lanceerde onlangs de website Humans of TVH. Het idee komt van de wereldbekende website ‘Humans of New York’, en Belgische varianten als ‘Humans of Brussels’ en ‘Humans of Leuven’. “Onze medewerkers maken TVH tot wat het op vandaag is en verdienen het om eens in de spotlight te staan. Bovendien willen we de wereld laten kennismaken met de mensen achter onze producten en diensten. Ook wie geïnteresseerd is in een job bij ons, neemt wellicht graag een kijkje op de nieuwe website. Onder de rubriek ‘werken bij TVH’ vertellen medewerkers hoe zij hun job en werkdagen ervaren. De website is beschikbaar in het Engels, Nederlands, Spaans en Portugees”, zegt woordvoerder Isabelle Van de Voorde.

STERCK. Hoe bereidt TVH zich daarop voor?

Valcke: “Uit het verleden weten we: het heeft geen zin om in een kramp te schieten. Het komt erop aan scherp te blijven en de vinger aan de pols van de markt te houden.”

Coudenys: “Tien jaar geleden hebben we geleerd om ons voor te bereiden en te reageren op een groeivertraging. We hebben er toen bijvoorbeeld voor gekozen om nog sterker in te zetten op digitalisering in de interactie met onze klanten.”

STERCK. Toen was er natuurlijk nog geen sprake van een Brexit …

Valcke: “We volgen die situatie bij TVH Parts al langer met argusogen. De nakende exit van de Britten uit de EU was voor ons de katalysator om versneld in het Verenigd Koninkrijk te investeren. Het is en blijft een grote markt, die hopelijk op termijn nog verder kan groeien. We hebben er alle vertrouwen in, onder meer omdat in het verleden al herhaaldelijk is gebleken hoe sterk en veerkrachtig een maatschappij recht krabbelt na een moeilijke periode. Concreet hebben wij in de buurt van Birmingham een magazijn gekocht om de capaciteit van onze lokale voorraad gevoelig te doen stijgen. Vroeger hadden we al een voorraad in Groot-Brittannië, maar in beperkte mate. We gaan die beslissing ook niet terugdraaien, welk Brexit-scenario het ook geworden is. Vermoedelijk zullen andere bedrijven ons voorbeeld volgen en op dezelfde manier anticiperen. Als je over de mogelijkheden beschikt, moet je dat zeker doen.”

Kristof_Coudenys_Dominiek_Valcke_TVH

STERCK. TVH is al langer internationaal actief. Wanneer is die expansie in een stroomversnelling terecht gekomen?

Valcke: “In 2003 waren we, met de activiteiten die vandaag onder TVH Parts vallen, met eigen filialen beperkt aanwezig in Zuid-Afrika, Maleisië en het Verenigd Koninkrijk. Vandaag hebben we vestigingen in 27 landen en leveren we aan 182 naties.”

Coudenys: “De groei van de verkoop- en verhuuractiviteiten is in een groeiversnelling gekomen vanaf 2007, met een eerste grote overname eind 2011 van het Nederlandse Gunco, en van Statech dat sterk aanwezig was in Tsjechië. Vervolgens zijn we doorgegroeid naar Centraal-Europa, in landen zoals Hongarije, Roemenië en Slovakije. Cruciaal was begin 2012 de acquisitie van mateco, met vestigingen in Duitsland, Polen en Luxemburg. Later zijn er ook vestigingen in Mexico, Maleisië, Spanje, Panama en Chili bijgekomen. De buitenlandse divisies voor verkoop, verhuur en onderhoud aan machines opereren nu onder de naam mateco, maar in België blijven we vasthouden aan de naam TVH Equipment omwille van de naamsbekendheid en voor onze employer branding.”

De nakende exit van de Britten uit de EU was voor ons de katalysator om versneld in het Verenigd Koninkrijk te investeren.

Uitbreiding

STERCK. Ook de site in Waregem blijft intussen groter worden. Wat zal er veranderd zijn als we hier over pakweg vier jaar nog eens neerstrijken?

Valcke: “We zijn al vijf jaar bezig met het gloednieuwe distributiecenter voor TVH Parts vorm te geven. Tegen eind volgend jaar moet dat volledig operationeel zijn. We investeren er in gevoelig meer opslagruimte én in automatisering, zodat we nog efficiënter orders kunnen pikken, verpakken en versturen. Momenteel zijn we al bezig met een zachte opstart: het gebouw wordt al gebruikt voor opslag, maar is nog niet klaar om van daaruit orders naar onze klanten te zenden. Daarvoor moeten we eerst nog een nieuw systeem invoeren.”

Coudenys: “Voor TVH Equipment tekenen we een nieuwbouw uit die zal komen op een stuk braakliggend terrein annex parking op onze huidige site langs de E17. We willen daar alle activiteiten, die nu nog over twee sites verspreid zitten in Waregem, centraliseren. Het gebouw zal fungeren als kantoor en werkplaats voor herstellingen van machines. De factor automatisering zal minder groot zijn dan bij TVH Parts, omdat werken aan machines nu eenmaal ook handenarbeid vergt.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels