Lumineus design
Peter & Jan Ameloot Delta Light

Lumineus design

Over de grenzen - Delta Light

www.deltalight.com

In iets meer dan drie decennia van dansvloer tot wereldspeler, zo verging het Delta Light in een notendop. Voor het volledige, meer genuanceerde, verhaal steken we ons licht op bij de broers Peter en Jan die samen met hun vader Paul Ameloot het bedrijf in zijn huidige vorm leiden.

De obscure monoliet langs de E403 in Moorsele heet geheel toepasselijk The House of Light. Hier worden de architecturale lichtproducten van Delta Light niet alleen bedacht, ze worden er ook geproduceerd en geassembleerd. Je treft er ook de obligate showroom aan, al dekt dat begrip de lading niet helemaal. Het fraaiste van het gamma staat er namelijk opgesteld en uitgestald, als objecten in een museum van moderne kunst. Hier komen de armaturen en lichtobjecten perfect tot hun recht en wordt de symbiose tussen sfeer, elegantie, design en functionaliteit zichtbaar en tastbaar. Op deze plek, aan een strakke tafel pal onder één van de nieuwste verlichtingsarmaturen, gaan we in gesprek met de tweede generatie Ameloot. Van het managersduo is het Jan Ameloot die zijn drukke agenda vrijmaakt en ons in het riante hoofdkwartier te woord staat. Maar eerst nog even kort over de eerste generatie: de dansvloer, serieus?

Peter_Ameloot_Jan_Ameloot_Delta_Light

Jan Ameloot: “Dat verhaal kan mijn vader natuurlijk het beste zelf vertellen, maar het is een feit dat hij is begonnen in de pioniersjaren van televisies en geluidsinstallaties. De klassieke hifiketens bestonden toen nog niet. Het was een kwestie van de juiste versterker combineren met de juiste luidsprekers, de bekabeling, enzovoorts. Daar kwam heel wat advies bij kijken. In die periode was er ook de opgang van de disco­theken en ook daar kwam zijn advies aardig van pas. Hij stelde dus installaties samen voor de grote discotheken in de regio en op die manier kwam hij in aanraking met licht, licht­effecten en dies meer. Je had in die tijd enkel de grote zogeheten truss-systemen, maar hij ontwikkelde al vrij snel een kleiner en lichter railsysteem waar hij een connectiesysteem voor patenteerde. Tegelijkertijd zag hij ook de mogelijkheid om niet alleen grote verlichting te voorzien in de discotheek zelf, maar ook kleinere armaturen voor bijvoorbeeld de dj-booth.”

STERCK. Inmiddels staat hier een mastodont van een bedrijf. Wat gebeurt er hier precies?

Ameloot: “Alles. Van de ontwikkeling, het onderzoek, het design tot en met de assemblage van de toestellen. Van hieruit vertrekken onze producten naar onze klanten over de hele wereld.”

STERCK. Hoe groot is jullie wereldwijd netwerk?

Ameloot: “We verdelen onze producten in circa 120 landen. We hebben ook onze eigen filialen in het buitenland en dat zijn er op dit moment 15. Dat gaat van kleine kantoren van pakweg twee personen tot kantoren waar 30 à 35 personen werken. Zo zijn we in de Amerika’s goed vertegenwoordigd. In Canada bijvoorbeeld hebben we een locatie met een showroom en voorraad in Toronto. Ons Amerikaans hoofdkwartier bevindt zich in Florida, daar werken een 30-tal personen. Daarnaast hebben we ook nog een showroom in Los Angeles en een showroom in New York City. Maar we zijn ook actief in Latijns-Amerika. Daar werken we vanuit ons Colombiaans kantoor in Bogota en we hebben ook een kantoor in Mexico. We zijn ook actief aan de andere kant van de wereld met filialen in het Midden-Oosten, China, India, Hongkong, Singapore, enzovoorts. In veel andere landen werken we dan weer met partners, zoals in Zuid- en Noord-Afrika, Australië, Rusland …”

DELTA LIGHT group in cijfers
  • 15 filialen wereldwijd
  • 118 miljoen euro geconsolideerde omzet
  • 120+ landen waar Delta Light vertegenwoordigd wordt
  • 280 medewerkers in het buitenland
  • 330 medewerkers in eigen land

STERCK. Die expansie naar het buitenland is vrij snel gegaan, hoe hebben jullie dat in de  praktijk aangepakt?

Ameloot: “We hebben relatief snel gefocust op export, want dat was ook van meetaf aan de bedoeling: een internationale speler worden. Delta Light is dan ook niet toevallig een Engelse naam. ‘Ameloot Verlichting’ was bij manier van spreken geen optie. In eerste instantie zijn we gaan samenwerken met partners en die vonden wij via vakbeurzen. Bijvoorbeeld het gerenomeerde Light + Building in Duitsland. Onze producten sloegen meteen aan en we vonden snel partners in onder meer Duitsland, Nederland en Frankrijk. In Engeland is het als volgt gegaan: daar vonden we een partner die een eigen bedrijf had en die onze producten in Engeland wou verdelen. Met die persoon zijn we in eerste instantie een niet-exclusieve samenwerking begonnen die daarna dan een exclusieve samenwerking is geworden. Op die manier hebben we dat ook in veel andere landen gedaan: met de niet-exclusieve partners die het heel erg goed deden, gingen we een exclusieve samenwerking aan om er vervolgens samen met hen een Delta Light-vestiging op te richten. Op die manier is Delta Light UK ontstaan, maar ook Delta Light Nederland, Delta Light Frankrijk, Delta Light Duitsland, enzovoorts.”

STERCK. In welke mate hadden of hebben jullie een participatie in die bedrijven?

Ameloot: “Onze strategie was aanvankelijk om heel bewust een minderheidsparticipatie te nemen in die bedrijven. De partners moesten zich voornamelijk focussen op de marketing van onze producten alsook de technische ondersteuning en de verdeling, maar daar tegenover stonden gepaste condities zodat ze die ondersteuning konden bieden. Dat gaf ons de mogelijkheid om ons hier te focussen op de uitbouw van onze infrastructuur en de ontwikkeling en verdere uitbreiding van onze productlijnen. De besparing die we daarmee in het buitenland realiseerden, konden we meteen aanwenden om onze groeiplannen te concretiseren.”

Het is een feit dat je met een minderheidsparticipatie niet altijd kunt bereiken wat je zelf wil realiseren.

STERCK. Bedoel je met groei voornamelijk het uitbreiden van het aanbod?

Ameloot: “Wel, die focus op onze eigen infrastructuur heeft er inderdaad toe geleid dat we ook ons gamma konden uitbreiden. Via de beurzen konden we die nieuwe producten bij onze bestaande partners introduceren die op hun beurt meer omzet konden realiseren dankzij een breder aanbod en publiek. En tegelijkertijd vonden wij op die beurzen nieuwe partners waarmee we gelijkaardige samenwerkingen aangingen. Kortom, dat ging op die manier relatief snel. De eerste Delta Light in het buitenland werd reeds in 1993 opgericht.”

STERCK. Kan je anno 2021 nog steeds op die manier uitbreiden?

Ameloot: “Wel, het is een feit dat je met een minderheidsparticipatie niet altijd kunt bereiken wat je zelf wil realiseren. Als onze partners er een andere kijk op nahouden, bijvoorbeeld naar investeringen toe, kan dat een rem zetten op onze groei. We hebben dan ook onze strategie ergens tussen 2007 en 2008 aangepast. Namelijk in die mate dat we sindsdien alleen nog bedrijven hebben overgenomen en we resoluut de kaart hebben getrokken van de meerderheidsparticipatie. Zo is dat gegaan bij Delta Light Nederland. Dat was oorspronkelijk een partner maar die hebben we overgenomen nadat die partner zelf aangaf dat zijn bedrijf er alleen maar beter kon van worden als wij er onze schouders mee onder zouden zetten. Toegegeven, die manier van werken ging niet overal even vlot. In sommige landen zijn we vanaf nul begonnen, met een eigen team.”

In sommige landen zijn we vanaf nul begonnen, met een eigen team.

STERCK. Licht en bij uitbreiding verlichting is een complexe materie geworden. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie visie wereldwijd wordt uitgedragen?

Ameloot: “Via opleidingen. En dan bedoel ik niet zozeer dat we het dan hebben over nieuwe armaturen en zo, maar gewoon over het fenomeen licht en de effecten ervan. We hebben daarom een zogeheten lichtlabo ontwikkeld. Die hebben we ook elders in Europa opgericht maar evenzeer in de Verenigde Staten. In normale omstandigheden krijgen we hier twee- tot drieduizend bezoekers over de vloer aan wie we trainingen geven.”

STERCK. In welke mate is de oprichter, jouw vader, nog betrokken bij het bedrijf?

Ameloot: “Mijn vader is voornamelijk betrokken bij het design, bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Dat is zijn ding, dat is wat hij altijd gedaan heeft. We hebben het vertrouwen gekregen om de operationele leiding in handen te nemen, maar we leunen nog vaak op zijn jarenlange ervaring. Dat is een zware verantwoordelijkheid want we willen natuurlijk minstens zo goed doen, maar idealiter ook beter natuurlijk. Maar we hebben een voordeel: wij zijn met twee, we zijn een hecht team.”

Peter_Ameloot_Jan_Ameloot_Delta_Light

The Lighting Bible

Het gamma van Delta Light is bijzonder uitgebreid, maar een klassieke productcatalogus produceert de fabrikant niét. Het naslagwerk van Delta Light luistert naar de naam ‘The Lighting Bible’ en is uitgegroeid tot een indrukwekkend boek van meer dan 1100 pagina’s. Alle producten, technische specs en innovaties passeren de revu en worden aangevuld met tot de verbeelding sprekende projecten die wereldwijd werden gerealiseerd. Van individuele (woon-)projecten tot (grote) collectieve realisaties, de ‘bijbel’ is een referentie geworden. Delta Light’s bijbel is verkrijgbaar op papier maar kan ook in pdf-vorm worden gedownload.

Deltalight

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels