Stille sensatie
Charles Monserez
& Pieter Delesie
BMW iX xDrive40

Stille sensatie

De Test - BMW iX xDrive40

‘Petrolheads’ zijn er als de dood voor dat elektrische modellen van hun favoriete automerk de rij-ervaring van een wagen met verbrandingsmotor niet kunnen evenaren. Tot ze, zoals Pieter Delesie van IDcreation, de proef op de som nemen en vaststellen dat het gevoel veel beter is dan ze ooit hadden durven vermoeden. Dat is, héél kort samengevat, het relaas van een dagje waarop de West-Vlaamse ondernemer op pad mocht met de BMW iX xDrive40 van BMW Monserez.

Al van in zijn eerste levensjaar was Pieter Delesie helemaal gek van auto’s. “Het was met voorsprong mijn favoriete speelgoed”, blikt de zakenman achterom. “Als kind ging ik met alle plezier mee met mijn moeder naar de supermarkt, omdat ik dan telkens 1 Matchbox-autootje cadeau kreeg. Als dat een BMW was, toverde dat een extra brede glimlach op mijn gezicht. Ik heb altijd een sterke affiniteit met deze constructeur gehad.”

Bmw_iX_xDrive40

Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken dat Delesie trouwe klant is bij BMW Monserez. “Mijn eerste auto was al een BMW, een tweedehands E30 324d met 90 pk waar ik nog erg veel plezier aan heb gehad. Voor mij bewees die ervaring dat een auto niet altijd duur moet zijn om je ermee te amuseren, als je maar het gevoel hebt ermee te rijden en niet gereden wórdt.”

Qua look blijft dit een SUV, maar op vlak van design is dit model niet te vergelijken met iets anders.

State of the art

Lang aarzelde hij niet toen hij voor deze reportage de kans kreeg de nieuwe BMW iX xDrive40 te testen. “Je ziet meteen dat het merk hiermee een nieuw concept lanceert en op een ander segment mikt. Qua look blijft dit een SUV, maar op vlak van design is dit model niet te vergelijken met iets anders. Allerlei snufjes illustreren dat deze wagen technologisch ‘state of the art’ is.”

Pieter Delesie

Pieter Delesie is de oprichter en zaakvoerder van IDcreation. Aanvankelijk, vanaf 1997, focuste het bedrijf zich vooral op de creatie van websites. Vandaag specialiseert de Gullegemse onderneming zich steeds meer in applicaties waarbij het complexere sites via internettechnologie koppelt aan ERP-systemen. De realisaties van IDcreation zijn altijd specifiek maatwerk, gebaseerd op de Microsoft-programmeertaal. Er werken 15 mensen.

Charles Monserez, telg van de derde generatie van de bekende Zuid-West-Vlaamse concessiehouder, knikt instemmend. “Eén blik op het interieur van deze auto verraadt wat je in de toekomst van BMW mag verwachten. Een absolute eyecatcher is zonder twijfel het gebogen dubbel scherm, dat als het ware boven het dashboard zweeft en alle mogelijke functies digitaal weergeeft. Onze wagen is uitgerust met de Harman Kardon-muziekinstallatie, een synoniem voor superieur geluid. Past als gegoten in een stille elektrische wagen, die dankzij de specifieke plaatsing van de ruiten en de vorm van de spiegels externe geluiden, zoals de wind, quasi volledig doet verdwijnen. Zo geniet je optimaal van de fantastische klankkwaliteit.”

Detest_Bmw_iX_xDrive40

 

Detest_Bmw_iX_xDrive40

Detest_Bmw_iX_xDrive40

Camerasproeier

Voor Pieter Delesie is het interieur een combinatie van herkenbaarheid en leuke verrassingen. “Als BMW-rijder vind je in een handomdraai je weg in de bekende functies zoals de klimaatregeling, intuïtieve bediening van alle functies, de handige aansluiting voor je smartphone, enzovoort. Tegelijk was ik verbaasd dat de prachtige bekleding opwarmt door de stralingswarmte en dat de achteruitrijcamera in alle omstandigheden een helder beeld geeft, door het sproeiertje dat speciaal daarvoor is ingebouwd. Daardoor hoef je het vuil van die camera niet meer met je eigen vinger weg te vegen. Erg opvallend is ook het hoekige stuur. Vanaf de eerste seconde voelt dat erg aangenaam. Bovendien kan je na een draaibeweging zo meteen weer terug naar de originele stuurstand.”

Bmw_iX_xDrive40_Charles_monserez_pieter_delesie

Tijdens de testrit merkte Pieter Delesie al snel dat het elektrisch rijden niets afdoet van de BMW-ervaring. “Ik vroeg me vooraf hardop af hoe het merk erin zou slagen om haar eigen verhaal, waarin het rijgevoel van de bestuurder centraal staat, door te trekken naar e-modellen. Het antwoord is unaniem positief: dit lijkt me een heerlijke wagen om dagelijks in te rijden. Je kunt genieten van de stilte, die ook de kwaliteit van telefoongesprekken positief beïnvloedt en/of toelaat om optimaal van de klankkwaliteit te genieten.”

BMW Monserez

De familie Monserez is sinds 1962 een erkend concessiehouder van de premium merken BMW, MINI en het exclusieve ALPINA. Jean-Pierre Monserez goot toen de fundamenten van een nog altijd kerngezond familiebedrijf, waar intussen ook Jean-François (2de generatie) en Charles (3de generatie) hun bijdrage leveren aan de verdere groei. Door de overname van Leterme in Ieper telt Monserez nu drie vestigingen in Kortrijk, Aalbeke en Ieper. Er werken ongeveer 90 mensen.

Regenereren

Zeker in stadsverkeer ontpopt de ‘One Pedal Drive’ zich tot een meerwaarde. “Door je voet van het gaspedaal te halen in plaats van te remmen, laat je de wagen toe maximaal te regenereren en de batterij weer op te laden. De auto kan heel lang in vrijloop bollen en zorgt er in die fase voor dat je rijbereik weer stevig omhoog wordt gekrikt.”

“Het is aan klanten soms heel moeilijk uit te leggen dat de aanduiding over het resterende rijbereik niet altijd overeenstemt met de werkelijke ‘range’," aldus Charles Monserez. “Wie verstandig economisch rijdt, doet vaak meer kilometers dan op de digitale teller staat aangegeven. Het toepassen van eenvoudige ‘tips & tricks’ volstaat doorgaans om het rijbereik te verlengen. ’s Winters kan je bijvoorbeeld de verwarming al opzetten voor je vertrekt en terwijl je de wagen nog aan het opladen bent. Zo verwarm je de auto dus met stroom en gaat dat niet ten koste van de batterij.”

Bmw_iX_xDrive40

Op de autosnelweg zit de wagen in een handomdraai aan de toegelaten snelheid. “Bij een auto op fossiele brandstoffen merk je dat sneller, omdat je zowel de ronkende motor als de toenemende windweerstand hoort. Hoewel dit qua gewicht een behoorlijk zware wagen is, voel je dat niet tijdens het rijden. De wagen is duidelijk heel evenwichtig opgebouwd. Door de ‘carbon core’, die het gewicht reduceert en de structuur stijver maakt, scoort dit model ook qua weggedrag fantastisch”, aldus Pieter Delesie.

"Dankzij de My BMW App kan je snel een laadstation in de buurt vinden. Je ziet ook meteen of het station vrij is, wat het vermogen is én aan welk tarief je daar kan laden", stipt Charles Monserez aan.

Eén blik op het interieur van deze auto verraadt wat je in de toekomst van BMW mag verwachten.

Kortom: de kans is groot dat de BMW iX xDrive40 binnenkort bij heel wat ondernemers op de oprit zal staan. “Een extra argument op dat vlak is de toegenomen laadsnelheid. Als je met amper vijf minuten laden het rijbereik met 80 km kan verlengen, is dat een grote meerwaarde. Wie overstapt naar elektrisch rijden, beseft al snel dat hij beter niet wacht met de wagen te laden tot de batterij bijna leeg is: je steekt de stekker best elke dag in het stopcontact, zodat je iedere morgen met een volgeladen batterij op weg kan”, besluit Charles Monserez.

Bmw_iX_xDrive40

BMw iX xDrive40

Bevindingen

Hoogtechnologische wagen die het BMW-gevoel perfect cultiveert.

Dit premium model neemt alle mogelijke vooroordelen van ‘petrolheads’ in een handomdraai weg.

De warme aankleding en de zwevende informatieschermen passen naadloos in het stijlvolle interieur.

  • Brandstofverbruik: 0
  • Stroomverbruik (in kWh/100 km): 19,4-22,5
  • Rijbereik (WLTP): 425 km
  • Maximaal vermogen (kW/pk): 240/326
  • Accu: 76,6 kWh
  • Maximaal snellaadvermogen: 150 kW
  • Maximaal koppel: 630 Nm
  • Acceleratie (0-100 km): 6,1 sec
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Prijs: vanaf 67.107 euro exclusief btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels