Is het een baby-Cayenne? Of een familiewagen die zijn wilde haren niet helemaal kwijt is, een beetje zoals bij zijn kandidaat-bestuurders? Wie zal het zeggen? Jos Dejongh van Bouwondernemingen Dejongh misschien wel. Hij testte de nieuwe Porsche Macan die voor STERCK. Magazine door Porsche Centre Antwerpen ter beschikking werd gesteld. En wat blijkt? De Macan is wat hij beoogt te zijn: een SUV met de S van stijl en sportiviteit.
De jongste telg die uit de Porsche-fabrieken in Leipzig komt gerold, is het buitenbeentje van de familie. Een vijfzitter (hoewel vierzitter eerder in de buurt komt) die als luxueuze SUV door het leven moet gaan, maar wel de Porsche-kleuren draagt en er de zweep op kan leggen als het moet. Een soort familie/bedrijfswagen met hogere ambities dus, zoveel is duidelijk. En daar lijkt de Duitse fabrikant dan ook in geslaagd. De gladde koplampen, strakke achterlichten en gespierde flanken passen perfect binnen de designfilosofie van het merk. Dit is ontegensprekelijk een Porsche die staat te blinken als een ‘jeune premier’.
Op de lange optielijst vindt u een actieve snelheidsregelaar die de afstand kan instellen, dode hoek-waarschuwing, trajectcorrectie die de auto op de rijstrook houdt, parkeerhulp, een 360° cameraweergave rond de auto, weergave van snelheidsbeperking en nog meer leuks. Met als gevolg dat de Porschist straks nog met een zekere keuzestress opgescheept zit.
“Porsche mikt met de Macan op een nieuw marktsegment”, zegt Peter Colman, zaakvoerder van het Porsche Centre Antwerpen. “Het sportieve zit al sinds mensenheugenis in het DNA van Porsche maar met de Macan wilde de constructeur een SUV ontwerpen die sportief blijft en tegelijk in een betaalbare klasse zit. Blijkbaar spreken we met dit nieuwe concept vooral de BMW-rijder aan, diegene die met een X3, X5 of een X6 reed. De cijfers van de eerste 6 tot 7 maanden verkoop geven weer dat 24% ex-BMW-rijders zijn. De Macan is dan ook een veelzijdige Porsche die zelfs in een fleet kan thuishoren. Ook fiscaal is de Macan interessant. De aankoopprijs is, naar Porsche-normen, bescheiden. De S Diesel 258 die werd getest, begint al vanaf 60.000 euro. Met 159 gr CO2-uitstoot is hij ook ecologisch interessant wat een groot voordeel in natura oplevert. Dus ook fiscaal is deze Macan de moeite waard.” Onze testpiloot en bedrijfsleider Jos Dejongh blijkt alvast verkocht.
PORSCHE CENTRE ANTWERPEN
Het Porsche Centre Antwerpen moet nauwelijks nog voorgesteld worden. Binnen de Belgische dochteronderneming is het Porsche Centre Antwerpen na Brussel de tweede grootste dealer. De zaak vormde jarenlang een baken aan het einde van de Antwerpse Leien. In 2013 verhuisde het Centre naar een gloednieuw gebouw langs de E313 in Wommelgem. “We kozen voor een nieuwe, strategische ligging”, zegt zaakvoerder Peter Colman. “Betere mobiliteit, betere zichtbaarheid, een showroom die dubbel zo groot is en het aantal werkplekken verdubbelde eveneens. Bovendien hebben we nu meer dan voldoende parking.”
STERCK. Met welke wagen rijd je momenteel?
Jos Dejongh: “Ik rijd tegenwoordig met een Range Rover Sport en 6 à 7 jaar geleden heb ik wel een Porsche Cayenne gehad (de Macan is 16 cm korter en 8 cm lager en wordt daarom onterecht een baby-Cayenne genoemd, red.), maar dat vond ik eerlijk gezegd een zware, logge bak. Al is de kans wel groot dat dit intussen ook veranderd is natuurlijk. Het verschil met deze Macan is echter enorm. Ik ben onder de indruk van deze wagen.”
STERCK. Wat is je eerste indruk van de Porsche Macan?
Dejongh: “Het is een schitterende wagen. Een leuk concept ook. Hij schakelt vlot, is sportief, reageert heel licht en direct. Voor een SUV is hij verrassend vinnig. En hij heeft nog steeds de allures van een echte Porsche. Terwijl het toch een op en top praktische wagen is met vijf plaatsen en een mooie kofferruimte. Eerlijk gezegd is dit wel een wagen die in mijn garage zou kunnen staan.”
STERCK. Geen minpunten dan?
Dejongh: “Neen, ik vind het een knap design, de wagen heeft een prima zitcomfort en een goede wegligging. Het enige minpuntje is dat er zoveel knopjes op het dashboard staan (lacht). Dat zou toch heel even wennen worden, denk ik. Maar moest ik nu onmiddellijk op zoek zijn naar een nieuwe wagen dan zou de Macan zeker in aanmerking komen. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat de aankoopprijs de wagen effectief fiscaal interessant maakt. Als je wat opties aanvinkt, kom je volgens mij toch ook al snel aan een stevige meerprijs die in de buurt van een Cayenne komt.”
Wie is Jos Dejongh?
Jos Dejongh is een echte self-made man. Hij startte 25 jaar geleden als metser een eigen eenmanszaak die intussen is uitgegroeid tot een bekende bouwfirma die vooral residentiële projecten en verbouwingen uitvoert, werkt voor overheden en op kleine schaal aan projectontwikkeling doet. Algemene Bouwonderneming Dejongh heeft vandaag een 50-tal medewerkers in dienst, velen onder hen zagen het bedrijf mee groeien. In zijn vrije tijd is Dejongh onder meer een hobby off-roadrallyrijder die in de zogeheten ‘kleine Dakars’ aan de start verschijnt. De ideale man om de nieuwe Porsche Macan te testen.