Tegenwoordig hoor je overal initiatieven rond beter communiceren en slimmer werken. Ook het telefonieluik moet die evolutie ondergaan. Talloze alternatieven ten opzichte van klassiek bellen duiken op, zoals bellen via de cloud.
Communiceren maakt deel uit van ons DNA. Om te kunnen communiceren, heb je tegenwoordig al lang geen klassieke telefoonlijn meer nodig. We zien steeds meer een evolutie van hardware-oplossingen naar software gedreven oplossingen. Bellen we hierdoor binnenkort misschien allemaal via die cloud?
Tal van voordelen
Behalve een betere garantie van een up-to-date omgeving, heb je ook niet langer behoefte aan een hele hardwarecentrale. Je bespaart meteen op een zware aankoopkost en de daaraan gekoppelde onderhoud- en supportkosten.
De cloudoplossing zorgt voor de nodige flexibiliteit, want je hangt niet langer vast aan contracten van bepaalde duur. Op basis van de huidige telecom- en hardwarekosten kan snel een return on investment berekend worden. Het systeem kan zo 30 tot 80 procent goedkoper uitvallen dan de traditionele oplossingen.
Voor bedrijven met meerdere vestigingen zijn talloze aansluitingen en afzonderlijke procedures niet langer noodzakelijk. Zij werken allemaal in één cloudoplossing, die mee kan schalen met de groei van het bedrijf. Verder zijn ook alle functionaliteiten van een traditionele telefooncentrale aanwezig, zelfs koppelingen met CRM-pakketten zijn mogelijk.
Stabiliteit noodzakelijk
Het spreekt voor zich dat voor bellen via de cloud de stabiliteit van het netwerk een belangrijke component is. De netwerkverbinding is cruciaal en moet volledig in orde zijn. Het netwerk zal trouwens niet onmiddellijk hinder ondervinden indien je zou bellen via de cloud. Een telefoongesprek neemt namelijk maar een beperkte bandbreedte in beslag. Het systeem kan dus makkelijk geïmplementeerd worden op de doorsnee data-abonnementen van vandaag.
In tegenstelling tot wat sommigen over het internet beweren, zorgt het gebruik van het datanetwerk voor een betere security en beveiliging tegen hacken dan de huidige telefoonlijnen. Eventuele conflicten met een firewall, kunnen eenvoudig worden opgelost.
Ghislain Meulenijzer is operational manager bij First NV en ziet een aantal voordelen in telefonie via de cloud.