E-commerce als strategische beslissing?

E-commerce als strategische beslissing?

Vraag & Antwoord

De ontwikkeling van online activiteiten dient te kaderen in een ruimere bedrijfsstrategie. Sommige starters kunnen er meer baat bij hebben hun online verkoop te verrichten als partner van gevestigde webshops (zoals bijvoorbeeld www.bol.com), dan onmiddellijk een eigen webshop op poten te zetten. Elke uitbater van een webshop is hoe dan ook gebaat bij ondersteuning door ervaren dienstverleners, niet in het minst om (blijvend) hoog te scoren in de zoek­resultaten van Google. 

Informatieplichten: meer dan juridisch

De e-handelaar dient een uitgebreid pakket aan informatieverplichtingen na te leven. De informatieverstrekking is erop gericht om de bezoeker van de webshop voorafgaand aan een eventuele aankoop op een zo volledig mogelijke manier in te lichten.

Onduidelijkheid of onvolledigheid in de informatieverstrekking is vooreerst nadelig voor de e-handelaar, bvb. door de niet-toepasselijkheid van de eigen algemene voorwaarden. De informatie­verstrekking is ook ruimer dan een louter juridisch verhaal. Heldere en transparante informatieverstrekking is een belangrijke stap in het winnen van het vertrouwen van de bezoeker van de webshop, en dus bij de conversie van bezoeker naar klant.

Verwerking van persoonsgegevens en cookies

Klanten en bezoekers van de webshop dienen hun instemming te verlenen met het gebruik van hun persoonsgegevens en het cookiebeleid. De e-handelaar dient zich bewust te zijn van de steeds striktere regelgeving op dit punt.

Wie bovendien advertentieruimte ter beschikking wil stellen, zal door de adverteerder bijkomende verplichtingen opgelegd krijgen inzake het hergebruik van de persoonsgegevens door de adverteerder. Ook op dit punt wint men het vertrouwen van de bezoeker door correcte en duidelijke informatie over het gebruik van persoonsgegevens.

Afhandeling van online bestellingen

E-commerce kent een eigen logistieke realiteit. De afhandeling van een online bestelling wordt, anders dan bij de klassieke retail, gekenmerkt door packing en shipping van (zeer) kleine volumes, waarbij de levering gegarandeerd wordt binnen een periode van 24 tot 48 uur.

In een mature e-commerce markt is de snelle én correcte levering vaak cruciaal om te overleven. Om dit risico te ondervangen, en waar de noden dit vereisen, kan een beroep worden gedaan op een zogenaamde 3PL (een “third party logistics provider”), die het hele logistieke gebeuren van de bestelling tot de levering aan de klant op zich neemt. De e-handelaar kan zich dan eens te meer focussen op zijn kernactiviteit.

content/antwerpen/images/magazines/2016/STERCK Antwerpen 10/MUGS/STERCK_BASIS_mugshots_0003_Simon_Duerinckx_BDO.jpg Simon Duerinckx is manager Tax & Legal Services bij BDO en belicht een aantal aspecten van e-commerce waaraan u best aandacht besteedt als u zich op het digitale pad begeeft.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels