Dockx Group is de grootste onafhankelijke Belgische speler in het segment van verhuur van voertuigen, verhuizingen en gecombineerde logistieke operaties. Mobiliteit en logistiek veranderen echter in een snel tempo en dat heeft de ondernemende familie Dockx uit Wilrijk goed begrepen. Een paar jaar geleden startte het bedrijf met een totale herschikking van de groep waarbij de drie klassieke pijlers ingezet worden om het totaal nieuw concept Dockx Select in de markt te zetten. Een concept dat aanslaat en de ene logistieke prijs na de andere binnenrijft. Grote namen zoals Ikea, Media Markt en Ixina Keukens omarmen de groep als logistieke partner. Intussen zetten dochter Sarah en zoon Joeri mee hun schouders onder de ambitieuze groeiplannen van de groep.
Met oprichter Jozef Dockx viel er naar eigen zeggen indertijd op school niet veel te beginnen. Met de spreekwoordelijke 12 stielen en 13 ongelukken als werkervaring begon hij op zijn 25e met de verhuur van drie tweedehands bestelwagens en twee oude vrachtwagens. Startkapitaal: 120.000 frank (nu 3.000 euro). “Ik wilde alleen bedrijfsvoertuigen verhuren en niet met personeel werken. Maar dat is totaal fout gelopen”, zegt Jozef Dockx met een uitgestreken gezicht. Zijn groep telt vandaag 1.350 voertuigen, 200 medewerkers en realiseert een omzet van 36 miljoen euro. De expansiestrategie is op volle kracht ingezet. In 2020 moeten de 18 filialen uitgebreid zijn tot 30, met een aanwezigheid verspreid over heel België.
STERCK. Dockx is vooral bekend van de geelwitte bestelwagens en de autoverhuur?
Jozef Dockx: “We zijn de grootste onafhankelijke en familiale verhuurder van voertuigen. Je hebt de top vijf van grote internationale spelers in verhuur op korte termijn. Kort daarop komt Dockx Group en daarachter dan een 400-tal kleinere spelers. We zijn de grootste van al die kleine en de kleinste van alle groten. Al is die top vijf eigenlijk geen concurrentie voor ons. Ze zijn een onderdeel van grote internationale netwerken en voornamelijk luchthavengebonden. Op die markt zijn we niet actief. We hebben meer dan 50.000 verschillende BTW-plichtige klanten. Daarnaast realiseren we nog eens 1/3e van onze omzet bij particulieren. Dat zijn opnieuw enkele honderdduizenden klanten. We werken dus zowel voor de buurman om de hoek als voor de grote multinationals.”
We zijn de grootste van de kleintjes en de kleinste van de groten.
STERCK. Een andere grote tak is Dockx Movers, het verhuisbedrijf?
Sarah Dockx: “Eigenlijk is een groot deel van onze voertuigenverhuur gerelateerd aan verhuisbewegingen. Als je dat samentelt met de geassisteerde verhuizingen die Dockx Movers nationaal en internationaal doet, dan zijn we de nummer één in het land op het vlak van verhuizingen. We doen er meer dan tienduizend op jaarbasis, inclusief meubelbewaring, verhuur van ladderliften, … We realiseren ook een grote omzet in verhuistoebehoren. Van containers tot de verkoop van dozen in alle mogelijke maten en gewichten. We zijn eigenlijk echt een verhuiswinkel.”
STERCK. De groep is vooral organisch gegroeid?
Jozef: “Ik ben een ongebreideld ondernemer die heel kleinschalig begonnen is. Maar de zaken beginnen te lopen en dan neem je er toch personenwagens bij. En dan volgen motoren, sportwagens, oldtimers, verhuismaterialen, … Het bedrijf groeide zoals kool en er volgden ook enkele overnames. De activiteiten evolueerden tot meubelbewaring, archivering, warehousing en transport toe. We werken bijvoorbeeld ook veel op projectbasis voor evenementenbureaus die pakweg 60 minibusjes willen hebben voor een evenement zoals Pukkelpop. Het is zoals een olievlek die nog steeds uitdeint omdat je opportuniteiten blijft zien. Dat heeft geleid tot een groep met tot voor kort drie grote pijlers: verhuur, verhuizingen en logistiek."
- 200 medewerkers
- 18 locaties eind 2015
- 23 locaties eind 2016
- 30 locaties tegen 2020
- 40.000 m2 opslagruimte
- 1350 voertuigen
Dockx Select
STERCK. Een paar jaar geleden voelden jullie de noodzaak om het organisatiemodel over een andere boeg te gooien?
Jozef: “Alles is in beweging. We zaten met 14 verschillende bedrijven door groei en overnames. Onze sterkte was tegelijk onze zwakte. Alle activiteiten op zichzelf waren een doodlopende straat. Te klein en het model voor de toekomst ontbrak. We konden gaan knippen om op termijn alleen verhuur over te houden. Dat kennen we al tientallen jaren en is nog steeds rendabel. Maar ook dat verhaal is op termijn eindig. De mobiliteit gaat sterk veranderen en onze business ook.
Ik heb daarom een heel eind na mijn 50e verjaardag mijn stoute schoenen nog eens aangetrokken en 25 miljoen euro geïnvesteerd. We hebben in Wilrijk op vier hectare een volledig nieuwe site gebouwd waar alle diensten zijn samengebracht. Alleen dat al was een grote besparing. En godzijdank kwam toen ook de e-commerce er tussendoor. We hebben met Mario De Bruyn een schat aan kennis en ervaring uit de logistieke sector aan boord gehaald en samen een heel nieuw concept gebouwd: Dockx Select. Dat hebben we vorig jaar in de markt gezet.”
STERCK. Hoe moeten we Dockx Select zien?
Sarah: “We hebben al onze filialen omgebouwd tot Dockx Service Shops waarmee we een 360-graden dienst kunnen aanbieden en waarmee we flexibel op alle mogelijke vragen kunnen inspelen.”
Jozef: “We bouwen nu aan een netwerk van dertig filialen over heel het land waar je voertuigen kan huren, maar die ook als afhaalcenter fungeren en als distributieplatform voor alle goederen die niet in een brievenbus of een doos passen, maar wel op een pallet kunnen of los gedragen moeten worden. Goederen waar dus twee personen voor nodig zijn. We mikken niet op de klassieke pakjes van Bpost, DHL en consoorten en de klassieke afhandeling van e-commerce. Die markt is verzadigd. Maar we richten ons wel op transport van keukens, witgoed, zonnebanken, brandkasten, ... kortom alles waar je twee personen voor nodig hebt om het op zijn bestemming te krijgen. Het klinkt misschien blasé, maar er is in onze sector in Europa geen tweede bedrijf dat zoveel middelen ter beschikking heeft om dat waar te maken als het onze.”
In transport geldt er maar één vraag: wat kost jouw kilometer?
STERCK. Jullie mikken heel sterk op de groei van online verkoop?
Joeri Dockx: “De klant koopt zijn goederen ter plaatse, maar tegenwoordig steeds meer ook online of op andere manieren. Omnichannel noemt men dat. We willen de klanten van retailers de vrijheid geven om hun goederen af te halen hoe en waar ze maar willen: zelf in één van onze serviceshops, of ze huren een voertuig, of we brengen ze thuis aan de deur met 1 man, of we brengen ze binnen op de verdieping met 2 mannen en zorgen desgevallend ook nog voor montage, installatie en afvalrecuperatie.”
Ikea
STERCK. Jullie klanten zijn vooral de retailers zelf?
Sarah: “We werken inderdaad voor grote retailers zoals Ikea en Ixina Keukens, maar zeker ook voor fabrikanten zoals AGA, Mars, ...”
Joeri: “Omwille van onze grote vloot en de kennis binnen de verschillende afdelingen kunnen we alle mogelijkheden perfect combineren en de gepaste oplossing aanbieden tegen de prijs die de klant wil.”
Jozef: “Ikea gaat zijn online-strategie op korte termijn verder uitbouwen. De CEO van Ikea België vernoemde ons in een persconferentie als logistieke partner. Natuurlijk zijn er in het hele land partijen die hun goederen kunnen uitleveren, maar ze kunnen dat niet tegen één uniform tarief en één uniforme dienstverlening. Dat kunnen wij wel en dat is uniek. Je hoeft binnenkort niet meer voor twee extra stoelen naar Ikea te rijden. Je kan ze gewoon online bestellen en dan bij één van onze afhaalcentra oppikken.”
STERCK. De regionale uitbouw naar 30 filialen is daarvoor erg belangrijk?
Sarah: “We zullen op heel korte termijn het hele land dekken. Vanuit de regionale distributiecentra in Wilrijk en Nijvel bedienen we ’s nachts al onze filialen met één man en van daaruit kunnen we tweemansdistributie doen of komt de klant de goederen zelf oppikken. Door die efficiënte organisatie kunnen we scherpe prijzen aanbieden en gaan er nauwelijks werkuren verloren.”
Jozef: “Een mooi voorbeeld is Ixina Keukens. Ze verkopen duizenden keukens per jaar.”
Sarah: “We bouwen aan een netwerk van verhuurshops waar verhuisteams aanwezig zijn en die eveneens dienst doen als afhaalpunt voor kleine pakjes. Dat is een pure optimalisatie. We richten ons bewust niet op die kleine pakjes maar kunnen wel samenwerken met pakjesdiensten. 40% van de consumenten is niet thuis bij een levering. Ze kunnen de goederen dan bij ons komen ophalen. Zeker als het gaat om grotere pakketten.”
Joeri: “We hebben de groep zeer bewust uitgebouwd op basis van de evolutie in logistiek en mobiliteit. Voor alle activiteiten in de groep zijn er per onderdeel wel concurrenten, maar niemand kan met ons concurreren als we het geheel van onze diensten bundelen. Grote internationale spelers in high-level meubels kiezen ons om de hele afhandeling van hun goederen te doen. Van in de haven met ‘old school logistics’ tot in de winkel en nadien thuis geleverd via Dockx Select. Net omdat we alle schakels in het netwerk hebben. Dockx Select zorgt voor de finishing touch, via nieuwe vormen van slimme distributie vanaf de stadsrand.”
Snelle groei
STERCK. Jullie hebben met Dockx Select de prijs van logistiek project van het jaar gewonnen?
Jozef: “In transport geldt er maar één vraag: wat kost jouw kilometer? Voor een centiem minder ben je je klant kwijt. Zelfs na 10 jaar. Idem voor warehousing en alle andere vormen van logistiek. Je zit in een constant gevecht met iedereen tegen zeer lage marges. Maar als je een concept hebt waarin je alle zorgen van je klant kan overnemen, dan kom je in een markt waar geen concurrentie bestaat. Er gaan in de logistiek nog heel wat spelers verdwijnen. Ook een flink deel van de afhandeling van e-commerce is onbetaalbaar en verlieslatend. Dat zal uitkristalliseren. Gratis bestaat niet. Al die puzzelstukken lagen bij ons. Ons oude verhaal was op termijn doodlopend. We hebben er een nieuw verhaal met een toekomst van gemaakt. Dat is innovatie.
Waar we komen, worden we met open armen ontvangen. Maar we moeten de groei kunnen blijven behappen. Dockx Select groeit zo snel dat we soms schrik hebben van onszelf. Dit jaar komen er nog 30 medewerkers bij. Het staat vast dat we een groot nationaal bedrijf worden. We groeien mee met klanten zoals Ikea. Intussen moeten we onze interne organisatie afstemmen op ons nieuwe model. Dat kost tijd en geld en moet op het vlak van informatica goed onderbouwd zijn.”
STERCK. Hoe is jullie onderlinge taakverdeling?
Sarah: “We hebben de afgelopen jaren de hiërarchie bewust zoveel mogelijk uit de organisatie geknipt. Met al die overnames bouwt zich dat anders veel te sterk op. Onze COO staat in direct contact met de werkvloer. Zeker in de veranderingsfase die we doormaken is dat erg belangrijk.”
Jozef: “Ik ben vandaag zowel de gedelegeerd bestuurder als voorzitter van de raad van bestuur, maar dat is een tijdelijke situatie. In ons huidige veranderingsproces wil ik alle teugels in één hand hebben. Binnen een paar jaar moet ik dat kunnen loslaten en zal ik me meer terugtrekken in een rol van voorzitter en dan duiden we wel een andere CEO aan.”
We bouwen een netwerk van verhuurshops die ook als afhaalcenter en distributieplatform kunnen fungeren.
Joeri: “Ik ben momenteel puur operationeel in een ondersteunende rol bezig. Ik heb de verhuisafdeling mee aangestuurd, ben magazijnverantwoordelijke in Wilrijk geweest en doe nu mee de opstart in Nijvel waarbij ik ter plaatse het reilen en zeilen volg. Mijn zus en ik hebben het voordeel dat we letterlijk opgegroeid zijn in het bedrijf, tussen de kasten en de huurwagens. We weten daardoor heel goed waar het over gaat.”
Jozef: “Het is voor Sarah en Joeri belangrijk dat ze alle stappen in het bedrijf doorlopen hebben: van vrachtwagens poetsen tot finance en HR. Sarah heeft met de vrachtwagen door Brussel gereden en met de vorklift containers gelost.”
Sarah: “Ik concentreer me nu vooral op het veranderingsproces in het bedrijf. Sinds twee jaar ben ik overkoepelend bezig om ervoor te zorgen dat de klanten die eender waar met onze groep in aanraking komen, dezelfde kwaliteitservaring beleven. Het optimaliseren van procedures en processen, het organiseren van opleidingen, …. Kwaliteit is een werk op lange termijn. Zeker in een sterk groeiend bedrijf moet je daarover waken. Je mag geen rommel kopiëren. En ook de interne communicatie is erg belangrijk. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor ICT waarbij we heel veel in eigen huis ontwikkelen en erg kort op de bal spelen."
Jozef: “Het is goed dat er nieuw bloed door de organisatie stroomt dat oog en feeling heeft voor dat soort dingen. Ik ben op dat vlak meer ‘old school’.”
Familiale opvolging
STERCK. U heeft uw kinderen nooit gestimuleerd om in het bedrijf te komen?
Jozef: “Ik heb veel collega-ondernemers gezien die verwachtten dat hun kinderen van jongs af aan in de zaak kwamen. Maar je moet je toch eerst de vraag stellen of hen dat wel interesseert en of ze het kunnen. Ondernemersbloed, daar moet je mee geboren zijn. Ik wil het mijn familie niet aandoen om op alle familiefeesten over de betalingen en contracten van het bedrijf te babbelen. En in al die jaren ben ik nooit iemand tegenkomen die mijn bedrijf leidde zoals ik het wilde. Ik wilde met mijn kinderen niet in die conflicten komen en altijd discussies hebben. Sarah en Joeri mochten studeren wat ze wilden, maar ik wilde wel dat ze ergens economie meekregen zodat ze wisten hoe de wereld in elkaar zit en een resultatenrekening konden lezen. Intussen is mijn mening veranderd omdat ik gezien heb hoe gedreven ze zijn om het bedrijf in familiale handen te houden en hoe ze ervoor willen gaan.”
Sarah: “Pa zou het nog toejuichen als we iets anders zouden beginnen en het bedrijf achter ons zouden laten. De druk om in zijn voetsporen te treden hebben we nooit gevoeld. Maar we vinden het zelf een fantastisch concept en willen er mee onze schouders onder zetten. Zeker op het internationale vlak liggen er nog gigantische uitdagingen. Dat kan misschien ons verhaal zijn. “
STERCK. Intussen blijven jullie verder denken?
Jozef: “Voor wie in onze sector niet snel beslist en schakelt pakken er zich donkere wolken samen. De overheid maar ook elk groot automerk is bijvoorbeeld bezig met autodelen. Er staan tal van initiatieven in de startblokken. ‘Sharing is the new owning’. Dat wil ook zeggen dat de verhuur van auto’s op korte termijn platgewalst gaat worden. Je moet voldoende volume en kritische massa hebben om mee te kunnen in dat gebeuren. Toen ik 16 jaar was droomde iedereen over met welke auto hij/zij wilde rijden. Nu wil de jeugd gewoon mobiel zijn. Op welke manier maakt hun veel minder uit. Ze combineren auto, tram, fiets, .. “
Joeri: “We hebben nu, in samenwerking met Bolides, een app ontwikkeld waarmee klanten in Antwerpen 20 en in Gent 10 auto’s kunnen delen in een ‘carsharing community’. Je bestelt, de app geeft aan in welke straat de auto staat, en je opent en start de auto met je smartphone. We willen dat concept ook gaan toepassen bij onze partners. Ikea heeft bijvoorbeeld zelf 400 bestelwagens die ze aan hun filialen ter beschikking stellen van hun cliënteel. We zijn nu bezig met een systeem waarbij je als je iets koopt een barcode krijgt waarmee je een bepaalde tijd een wagen kan gebruiken. Wij hebben de software, de ervaring en de knowhow. Er zijn tal van retailers wiens logistieke probleem we kunnen oplossen.”
Sarah: “We evolueren naar een vloot van ongeveer 1.500 voertuigen. Vroeger waren die ondergebracht in één van de onderdelen van de groep. We hebben nu de switch gemaakt waardoor we alle voertuigen voor alle activiteiten kunnen gebruiken. Dat geeft ons een ongelofelijk groot potentieel in wagenpark. We kunnen dat heel rendementsvol maken en de bezettingsgraad van onze voertuigen verder optimaliseren.”
STERCK. U heeft voor uw ondernemerschap de KMO Carrièreprijs gekregen?
Jozef: “Dat is inderdaad een ‘lifetime achievement award’. Toen ik zag wie mijn voorgangers waren zoals Fernand Huts, Baron Buysse en nu ook Marc Coucke en Eddy Bruyninx, … Wie wil niet in dat rijtje staan? De award betekent twee zaken. Enerzijds wil het zeggen dat je wel iets betekent hebt in je leven. Anderzijds zegt men ook dat het stilaan tijd is om naar de uitgang te gaan. Een ‘life time achievement’ krijg je niet op je 30e hè (brede lach).”